Streiketråden 2024

Tråd i 'Nyheter' startet av Krjemb, 31. jan 2024.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk SMS fra SAS i dag:
    …If you are holding an SK/117-ticket with a flight between 26th to 30th of August 2024, you may rebook your ticket once free of charge using this link…

    formoder jeg får denne vedrørende min flight fra TRD til OSL på fredag.

    Først tenker jeg at SAS må få seg en bedre korrekturleser, iallefall engelsk. Når det er sagt, lest med skandinaviske øyne oppfatter jeg det som «til, men ikke med fredag 30/8». Går inn på linken (som er, som tidligere påpekt ikke så intuitiv å finne fram i), og får bekreftet at det gjelder til og med torsdag. Jaja, jeg får vente en dag til da så sparer jeg 250,-
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Ifølge oppslag på Salesinfo er waiveren utvidet til å gjelde reiser tom. 30/8, mistenker teksten på sas.no bare henger litt etter.

    Selv har jeg ordnet reserveløsning for innenriksflight på torsdag og har vurdert det slik at det best å sitte stille i båten og vente på eventuell innstilling for full refusjon, fremfor å benytte tilbudet om fri ombooking til et begrenset tidsrom i september.
     
    RoadKing liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har også allerede booket rødnese, og avventer fri refusjon. Men enn så lenge står det «innerst»; tom 29/8
     
  4. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Kan bekrefte at rebooking ikke fungerer for 30 aug flights, enn så lenge.
     
    RoadKing liker dette
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,874
    Bonuspoeng:
    113
    Darkcho, Earl, RoadKing and 3 others like this.
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,923
    Likes mottatt:
    29,231
    Bonuspoeng:
    183
  7. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Edit: Da skal Parat også være enige med SAS.
     
    Last edited: 27. aug 2024
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,874
    Bonuspoeng:
    113
    E24 skriver nå at det har ordnet seg med Parat også

    https://e24.no/naeringsliv/i/eMza9K/sas-streiken-er-over-dette-er-en-stor-og-viktig-seier

     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    Også jeg som skulle kvalifisere til Norwegian. Jaja, innstallerte appen om ikke annet...
     
  10. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,639
    Likes mottatt:
    3,947
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det stemmer at de nå får spise matpakken på bakken, betyr det at de vil slutte å gjemme seg bak gardina?
     
    Earl, tobeornot999, holmen and 4 others like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Kravdokumentet publisert hos FriFagbevegelse åpnet for matpause ombord på lengre flyvninger. Antar endelig avtale med SAS har med lignende elementer:
    Screenshot_20240827-085820.png
     
    turaga008, themichael and Rscott like this.
  12. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,639
    Likes mottatt:
    3,947
    Bonuspoeng:
    113
    Det var ironisk ment om noe av det som irriterer meg aller mest med SAS. Hvis gardingstengselet skulle være noe å gå etter, må de ha med seg fryktelig mange matpakker til en arbeidsdag eller rett og slett trives med å snacke og småpludre utenfor toalettet. Eller så har det vært en stille protest mot arbeidsforholdene. Håper på det siste.

    Men heller også litt mot det første etter å ha lest artikkelen om hun som sluttet som flyvertinne:
    "– Derfor pakker jeg vesken min full av energibarer, sure pulverpadder, knekkebrød, tubeost, Nugatti og Rett i koppen. Da slipper jeg å bruke penger på restaurantmat, sier hun."

    Sure pulverpadder der altså. Kunne ikke sagt det bedre selv.
     
    Last edited: 27. aug 2024
    Teknolai, NoLimit and trygveat like this.
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,874
    Bonuspoeng:
    113
    ...eller stenge toalett bak, slik at alle står og venter foran Plus-toalett (opplevd selv en gang)?
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,806
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å se at streiken er over, det var tydelig ganske tidlig at SAS hadde veldig dårlige kort i denne situasjonen og de hadde ikke sympatien fra folket her. Så da måtte de bare gi seg og akseptere kravet fra kabin personalet.
     
  15. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,501
    Likes mottatt:
    7,369
    Bonuspoeng:
    183
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,806
    Bonuspoeng:
    183
    Du har det :)
     
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,191
    Likes mottatt:
    8,521
    Bonuspoeng:
    183
    Haha! Neppe.

    Det er ikke for å spise at de gjemmer seg - men for å snakke i ett sett, le og ha det kos uten "plagsomme" kunder. Lett å merke når man oftest sitter på rad 1.

    Selvsagt tipp topp at de kan ha de gøy og trivelig på jobb, men ville du hengt lenge i en butikk hvor de 3-4 ansatte alle stod bak disken, snakket og lo - men aldri tilbød kundene i butikken verken hjelp eller tilgjengelighet for å svare spørsmål?

    Ikke jeg heller :p
     
    Earl, jgroneng, Preference and 2 others like this.
  18. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,160
    Likes mottatt:
    7,490
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men med halv utbetaling hvis de får deg fram tidligere enn 2 timer etter opprinnelig ankomst (evt opp til 4 timer på lounghaul).
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Det er derfor jeg aldri handler på Carlings. :p
     
    Fly med oss and tobeornot999 like this.
  20. turaga008

    turaga008 EBD | OWS

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Det er helt uproblematisk for min del, så lenge de svarer og/eller hjelper når det skulle være noe og med jevne mellomrom. Viktig å ikke glemme at de som jobber innenfor servicebransjen også er mennesker som skal ha det trivelig på jobb.

    At de da er tilgjengelige samtidig som de har det hyggelig med kolleger ila arbeidsdagen burde ingen være grinebiter på. Det er som resepsjonister på hoteller som blir tvunget til å stå 8 timer i strekk fordi det er mer presentabelt enn om de har en stol/krakk å sitte i. Det utgjør utrolig liten forskjell for min del så lenge servicen og behjelpeligheten når fram.

    Unntaket jeg kan si meg enig i er når det kommer til sosialt beskjedne folk som synes det er ubehagelig å stille spørsmål til grupper av ansatte som står sammen og snakker. Det finnes forsåvidt enda call-knappen man kan bruke hvis det er noe som hindrer en.

    Det mener nå jeg, og for de med motsatt mening så er det helt innafor, men her er det altså viktig at man ikke mister bakkekontakten, no pun intended :)
     
    Teknolai, Earl, RoadKing and 3 others like this.

Del denne siden