Jeg vil også bare presisere at jeg har sympati for de streikende. Vil også presisere at jeg ikke har noe imot erfaring, men ånden i lovverk og bransje er vel at hele personalet skal være i stand til å utføre definerte sikkerhetsprosedyrer Dersom man ikke er i stand det, skal man heller ikke settes i luften. Erfaring har selvsagt mye å si. Spørsmålet er om dette yrket har rom for folk over en viss alder (som da naturligvis også har høyere lønn enn dem som er nebegynnere).
Singapore Airlines har f.eks en ganske lav aldersgrense for når cabin crew ikke får lov å jobbe lengre. Men det jeg registrerer (i media) er at Norwegian (angivelig) har mye bedre lønnsvilkår for crew. Forstår ikke helt hvilken restrukturering SAS har gjort under konkursbeskyttelse om de fremdeles har mye høyere utgifter enn andre selskap. Virker som at pengene forsvinner til helt andre ting enn crew.
Pengene forsvinner til å dekke kostnadene for IF passasjerene sine krumspring, for å makse 8 leg på CT bestilling i øverste klasse
Takler fint å betale litt ekstra for en flybillett her for at de kabinansatte skal få bedre lønn, for det de tjener er latterlig lite, jeg jobber 50% stillig også tjener jeg dobbelt så mye som dem, de tjener jo bare 330.000 kroner i året, det er så skjevt er litt i drøyeste laget så vi bør akseptere at de får 5000 mer i måneden hvær.
Enorm ripe i lakken for SAS, dette. De taper voldsomt mye anseelse ute blant vanlig folk (eller potensielle kunder, som det jo er). Jeg har aldri flydd Ryanair, Wizz Air eller lignende fordi det er viktig for meg å støtte opp under seriøse selskap som behandler sine ansatte godt og gir en anstendig lønn. SAS har vært førstevalget mitt, naiv som jeg er har jeg tenkt at den litt dyrere billetten også betyr bedre vilkår enn konkurrentene. Skjønner ikke hvordan ledelsen i SAS tør å gå inn i en streik med det bakteppet selskapet er i, særlig når de kabinansattes krav er såpass rimelige som de er.
Har SAS anledning til å endre lønnsbetingelsene for de ansatte dersom de fortsatt er under konkursbeskyttelse?
Noe må SAS kunne gjøre. Fagforeninger går neppe inn for streik hvis de vet at deres krav ikke er realiserbart. (Så kan man jo spekulere om SAS har informert hva de kan og ikke kan gjøre i forbindelse konkursbeskyttelse.)
Etter å ha møtt og jobbet med mang en CxO i løpet av arbeidslivet, er mitt inntrykk at de har et annet perspektiv enn "folk flest". Selv om det er mange avvik, så faller de jo ofte med i (delvis) verdikonservativ+økonomisk-liberalbøtta, og da er bedriftsøkonomiske virkeligheter og idéer mye viktigere enn arbeideres lønn. Merker meg at fagforeninger og en del sosialister ofte har et like naivt perspektiv, bare med motsatt fortegn.
Folk kommer til å fly SAS like mye etter som før streiken. Det er mye støy akkurat nå (og rundt alle de andre streikene som har vært før), men om noen uker vil det være glemt. Mange vil fortsatt velge SK fordi det er 19kr billigere enn DY, og vice versa. Andre velger fortsatt SK for å tjene status og EB. Andre igjen har ikke andre valg og må fly SK. Poenget er at mye blir sagt om rettigheter når temaet er oppe, uten at så veldig mange prioriterer annerledes når man faktisk skal kjøpe en vare/tjeneste. (Med unntak av Wizz Norge-satsingen, da )
Jeg har flere ganger sittet i forhandlingsgruppen fra arbeidsgivers side, også som forhandlingsleder, ved lønns- og tilpasningsforhandlinger. Et par ganger har det endt i konflikt. Det er alltid ulik virkelighetsoppfatning om hvor "dårlige" eller hvor "gode" betingelser arbeidstakerne har. Begge sider har sine egne beregninger om status .... På arbeidsgiversiden brukes bl.a reelle lønnsutbetalinger og glidninger siden sist vi snakket sammen. Min opplevelse er at arbeidstakersiden kommuniserer godt med omgivelsene (pressen) på en måte hvor de beskriver et bilde av status som arbeidsgiversiden ikke kjenner seg igjen i. Uansett hva arbeidsgiversiden beskriver blir ikke det hørt med samme tyngde ...
Jeg er mye på OSL-LHR-OSL med SK. Heldigvis nesten alltid operated by SAS connect. Snakker riktignok engelsk med crewet, men de er til gjengjeld både hyggelige, høflige, service-minded og har aldri gjemt seg bak gardinen i 1 time på en kort 2 timers tur slik det norske SAS personalet jevnlig gjør. Det er ikke det at SAS Connect personalet er "så flinke". De bare tilbyr den tjenesten man faktisk har betalt for. BA er akkurat "like flinke" på samme rute. Men det er bare det at norsk/svensk/dansk SK crew er "lite flinke" og helst vil ha så lite med kundene å gjøre som mulig. Shoutout til Norwegian også. På OSL-LGW. Akkurat samme der: crewet er synlig og tilgjengelige gjennom hele flighten, alltid.
1) Ja - en av cabin-foreningene har jo byttet fagforbund over til Fellesforbundet. Han flotte lederen Jørn Eggum er både militant, konfliktsøkende og useriøs. Han forventer å bli seriøst men kom opp med denne tullete uttalelsen, helt ordrett: -De fleste andre har krav om et bord å sitte ved når de skal spise lunsj. Våre kabinansatte sitter på en krakk foran en lang kø av passasjerer i flyet som skal pisse Den harry ordlyden, og den komplett manglende forståelsen av hvordan arbeidet er for alle som jobber ombord i fly over hele verden sier alt om denne mannen. (Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GyPlJJ/trapper-kraftig-opp-streiken-lammer-sas-fra-onsdag) 2) Lønnen kan man alltids mene mye om, og her blir vi nok aldri enige. Men igjen: Useriøse Fellesforbundet kom også opp med sammenligningen med uføretrygdede og sa at cabin crew tjener mindre enn dem som er uføre. De som er uføre er forhåpentligvis uføre nettopp fordi de ikke er i stand til å jobbe overhodet - og hvorfor i all verden det gir noen mening i å sammenligne med hva de mottar fra NAV er vanskelig å forstå. Det bidrar kun til å stigmatisere, og er (igjen) totalt useriøst av Fellesforbundet. Her er offisielle tall for 2023 fra SSB, om lønninger i forskjellige yrker: https://www.ssb.no/statbank/table/1...adedQueryId=10066123&timeType=top&timeValue=1 Det er på ingen måte solid betalt å være cabin crew (kode 5111), men de tjener feks det samme som frisører - som både har utdannelse + lærlingeperiode. Der hvor cabin crew ikke trenger utdannelse utover kursene flyselskapet tilbyr dem. Jeg sier ikke absolutt ikke at cabin crew ikke fortjener mer lønn, bare at kommunikasjonen burde vært mye mer seriøs enn den som fagforeningen byr på.
Vel, vel, i så fall må du nok totalt slutte med å fly. Minstekravet til cabin crew både internasjonalt og i Norge er high school / videregående skole, selvsagt noen språkkrav/fysiske krav/svømmedyktighet osv + 10 dagers sikkerhets og service kurs som holdes av flyselskapet.
Husker fra streiker for ti år (ish) siden at det ble snakket om en årslønn (inkl tillegg) for mange erfarne sk-crew på rundt 550k Har de virkelig kuttet så mye? Og får de altså kun fastlønn? Trodde det var standard i bransjen at crew får betalt får flytimene, layovers etc.
Egentlig er det rart at de faktisk har ansatte når lønna er så lav som 330.000 i året, for det tilsvarer en enslig person som lever på sosialstønad, så hvis alternativet er å jobbe for SAS så er det lettere å legge seg flat og heve penger fra sosialen enn å jobbe for dem. Så det er klinkende klart at lønna deres må opp.
Noen jukser med tallene, eller opererer med tall for en helt ny-ansatt som ikke jobber 100% eller hvor vedkommende også har tillegg som ikke tas med i media. Se statistikken jeg linket over. Vi kan trygt stole på SSB (som vet norske lønninger helt ned på siste kroner basert på tall fra skatteetaten), og det er selvsagt viktig å merke seg at dette tallet er et gjennomsnitt - men månedslønnen for hele yrkesgruppen i snitt var i 2023 kr 39.980. Det betyr en årslønn på 480.000 kr. Men igjen, dette er et snitt, og SAS betaler nok de ferskeste ansatte lavere enn snittet, men noe er trolig helt feil med det tallet som trekkes frem i media.
Mistenker også det. Hadde vært interessant å se noen lønnsslipper presentert. Rart om de tjener mindre enn i kassa på Kiwi og samtidig orker pendle til/fra flyplassen.
Jeg tror helt klart at lønnsnivået blant kabinansatte i SAS Norge er lavt og at utviklingen de siste årene ikke har kompensert for kostnadsutviklingen. Men vi skal ikke ta tallene i pressen for gitt, tallene kommer som partsinnlegg fra de ansattes organisasjoner.