Streiketråden 2024

Tråd i 'Nyheter' startet av Krjemb, 31. jan 2024.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Det utspillet om ca 26000 i månedslønn gjelder startlønn ja, det har vært helt klart i artiklene jeg har lest ihvertfall. Mulig andre medier og/eller forum ikke har vært like flinke til å få fram dette.

kaijoar and The_Dude like this.
  2. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,902
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel også kun grunnlønn før tillegg, som de sammenligner med total ytelse til uføre og ev. andre yrkesgrupper som ikke får noe særlig tillegg. Som @tobeornot999 viser til sier SSB-statistikken at reell godtgjørelse er litt høyere.
    Nedre kvartil = nesten nyansatt -> 377 000
    Øvre kvartil = ansatt med lang erfaring -> 560 000

Statistikken støtter for øvrig at de har hatt veldig beskjeden utvikling de siste årene, medianlønn kun økt 8-9% siden 2015. Og de har vel samtidig fått økt arbeidstid minst like mye så i realiteten ingen økning. Til sammenligning har min yrkesgruppe økt 31% i samme periode.

Edit: Lurer på hva det vil utgjøre per billett å gi de minst 20% økning? Mistenker at det ikke er så mye..

Insomnia4u and magnusant like this.
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,080
    Bonuspoeng:
    293
  4. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Det føles ikke rett at vi som passasjerer kompenseres raust ved forsinkelser, mens cabin crew ikke får noe? Kan det virkelig stemme at de sitter med risikoen for dette selv, og kun får sin fastlønn?

kaijoar liker dette
  5. Bonsai

Bonsai Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    53
    Jeg er litt seint ute meeen:
    Beskjeden gitt for Ålesund er alt går som normalt frem til og med Tirsdag.
    Alt blir kansellert fra Onsdag.

Generelt for Aviator stasjonene så er det tilsvarende normal ops frem til opptrappingen.
    Alle Aviator ansatte har fått permiteringsvarsel - flere av stasjonene har SAS som eneste kunde.

Overrasket meg stort at kabinansatte hadde lavere lønn enn det en vanlig «trafikk» handlingagent har. Generelt så har det vært mye støy om at stuere har høyere lønn enn trafikk avdelingen.

Last edited: 25. aug 2024
    btm liker dette
  6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,080
    Bonuspoeng:
    293
  7. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
  8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Litt mer edruelige tall der ja fra SSB. Har forresten SAS noengang gått med overskudd?

9. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,413
    Bonuspoeng:
    183
    Et litt annet spørsmål her:

Jeg har en tur OSL-BGO-OSL på onsdag og en OSL-CPH-HAM-CPH-OSL på torsdag, og sånn det ser ut nå så er det vel fare for at begge ryker siden det er SAS som flyr OSL-BGO-OSL og OSL-CPH-OSL.

Dette er de to siste turene som skal sikre gullet også for neste år, krabber opp på ca 46.000 poeng etter disse to, men hvis de nå blir kansellert og SAS ikke finner noen annen rute som passer, kan jeg da kreve poengene for disse to turene? Eller er jeg rett og slett fucked og må kjøpe det jeg trenger?

10. larslarslars

larslarslars Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    43
    Er sas go pro refunderbar med no-show? er sas plus pro fortsatt refunderbare ved no-show?

11. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Jada, SAS gikk i overskudd med pene tall en håndfull år før covid.
    Derfor overrasker det meg også at de går så utrolig dundas post covid. Er det dyre lån som har blitt umulige å betjene, eller hva?
    Skjønner ikke at de kan blø så mye penger mens til og med DY tjener bra med penger og LH-gruppen nesten ser ut til å trykke sine egne cash.

12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,352
    Bonuspoeng:
    113
    Ja absolutt.
    Det eneste jeg har funnet ut at de får utover fastlønna er diettpenger som varierer med lengden på arbeidsdagen.

13. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,063
    Bonuspoeng:
    93
    Ja også ikke minst EU-kompensasjon + ombooking + refusjon til passasjerer som ble berørt av streiken, at det er billigere å gjøre den måten enn å gå for reell lønnsøkning til lavtlønnede arbeidere? Jeg antar at det er lavere totalkostnad å bare gi lønnsøkning enn å gå for streik i perioden der tariffavtale varer.

14. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,352
    Bonuspoeng:
    113
    I ft. Ch. 11 så har jeg forstått det som at alle reforhandlede avtaler og effekter som de har opprådd ikke får bokføres før ETTER at de ute av Ch.11. Om dette er riktig forstått så har de skjøvet en god del besparelser som først kommer til syne når de er ute av den prosessen.....

Cumulus and magnusant like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,907
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke, men det er bedre å påstå noe som trolig er feil, da kommer folk kjappere på banen med en rettelse. Det er sånn du finner ut av ting her på dette forumet :rolleyes:;)

Cumulus liker dette
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,907
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg booker til Tokyo på Business Class på ondag eller torsdag, og den ikke går på grunn av streiken, får jeg da godkjent ombooking med KLM til Tokyo på Revenue billett da? Det andre ligger det 600 Euro og vanker på meg da?

Poeng.jpg

Cumulus liker dette
  17. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer nok an på hvem du treffer på i tyvärr-avdelingen.
    Jeg har tidligere lykkes med å få poeng og flights ved å sende mail til ebretro, men er neppe noen garanti for at det går hver gang.

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,647
    Bonuspoeng:
    293
    Har en flight OSL-AGP om 10 dager. Operated by Scandinavian Airlines står det i appen.
    Regner med at denne da normalt har norsk crew, noen som vet?

Vurderer å safe med DY, LC+ til 1809 eller flex til 4299. Hm…
    Vil streiken vare til 6 september…?

Last edited: 25. aug 2024
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,647
    Bonuspoeng:
    293
    Svarer meg sjæl.
    Avbestilte (bonustur) SAS
    Kjøpte rødnese.

20. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Har det blitt slik at vi i anstendighetens navn bør begynne å tipse kabinpersonalet? Slik at de kan få en lønn å leve av? Som serviceyrker i USA? Jeg synes det er rett og slett sjokkerende å høre hvilke betingelser de jobber for. Trodde virkelig ikke det var slik her hjemme.

Kristian and NoLimit like this.

Del denne siden