Sunny California 2019, reisebrev i retrospektiv

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fleksnes, 14. april 2020.

  1. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Med altfor mye tid til overs, og altfor mange planer om å fremtidige reiser som trolig ikke lar seg gjennomføre, blir det ofte litt tanker tilbake til det som har vært.

    Denne turen skulle bli min 2. tur til USA, forrige gang var jeg på østkysten med min daværende kjæreste, og fant ut at neste gang drar vi til ett sted vi ikke trenger vinterjakker på ferie.

    Drømmen levde selvom dama forsvant og 4 år etterpå var det klart for vestkysten, og en liten roadtrip. Målet for turen var å se mest mulig hockey på færrest mulig dager, i alt 6 kamper, på 6 forskjellige steder på 10 dager samt kjøre Highway One fra San Fran til LA.

    Dette gjorde at reiseruten ble slik:
    Los Angeles
    Denver (Innenriks med United)
    Anaheim
    Bakersfield
    San Jose
    San Francisco via Stockton(!)
    Santa Barbara
    Los Angeles

    Erfaringen fra min forrige USAtur fikk meg til å bestille billetter i SAS Plus denne gangen, for litt mer comfort på litt lenger reise, men da budet på upgrade til Business tikket inn kjente jeg at dette var virkelig stort. Første tur over dammen med C, og det var her bonsufeberen tok av for alvor.

    SAS C Intercontinentalt er mye omtalt og de fleste vet hva det innebærer, og for meg var det nytelse fra A til Å, for en som kun har flydd langt bak gardina i alle år.

    Selve reisen startet med noen rolige feriedager i LA, der ble de fleste turistfeller besøkt og tiden gikk egentlig mest med til å omstille den biologiske klokka. Ett av høydepunktene for min del var Petersen Automotive Museum, for en som har vokst opp med en Mustangfrelst far og vært med på endel amcartreff så var dette ett himmelrike. Desverre dårlig med bilder derfra, men anbefaler alle som har interesse for bil generelt om å ta touren i kjelleren der de har sitt lager.

    Litt diverse foto fra LA.
    upload_2020-4-14_12-58-49.jpeg
    Hadde kost meg med The Dirt på flyet over så måtte bare finne igjen denne! 20191209_092016.jpg
    Hollywood Bowl 20191209_100045.jpg
    Styltehuset fra Dødlig Våpen 2 20191209_110339.jpg
    20191209_114848.jpg
    20191209_115232.jpg
    20191209_120336.jpg
    20191209_143025.jpg
    Kamp 1: LA Kings - NY Rangers 3-1, for de som ikke har opplevd hockey verken her eller der så må det sies at NHL er for hockey som Premier League er for fotball eller Formel 1 for bilsporten, rett og slett toppen av toppen. Og for en bonde fra Hedmark som er vandt med å smugle øl og brennvin inn på tribuner over det ganske land er muligheten for å kjøpe og ikke minst nyte, en pils under kamp, uten å tenke på norsk dobbeltmoral eller at noen barn skal ta skade av det, en deilig følelse. Selvom ølen kosta opp mot 18(!) dollar for 0.5 inne i hallene noen steder. Kampen i seg selv var ikke mye å skrive hjem om, fikk 2 fighter og noen susende tacklinger, men utover det så var det tamt og dårlig tempo. Ishockey er nok bedre på østsiden kontra vestsiden av USA.

    20191210_190532.jpg
    20191210_191017.jpg
    20191210_191021.jpg
    20191210_191025.jpg
    20191210_191733.jpg

    Bodde på Hilton Garden inn El Segundo og har egentlig ingenting å utsette på rommet, har heller ikke status på noen kjeder så alt ble bestilt gjennom hotels.com, dette var som sagt før bonusfeberen slo til for fullt. Hotellet ble valgt ene og alene på grunn av nærheten til LAX.

    Etter ett par dager i LA med hockey og turistfeller så var det tid for utsjekk, på forhånd hadde jeg avtalt med hotellet om å sette igjen min bagasje for ett døgn, mens jeg dro på en liten dagstur til Denver.

    For første gang skulle jeg fly innenriks med United, UA2049 i klasse K tok meg de snaue 2,5 timene det tok over fjellet, desverre mye overskyet, men fantastisk utsikt når vi nærmet oss Denver der vi fikk noen gløtt gjennom skylaget. En annen ting som slo meg var også hvor lenge vi fløy over selve LA før vi var i "utkanten".

    Etter flyturen var det på toget og inn til Denver sentrum, liten ubertur (fantastisk opplegg!) ut til SpringHill Suites by Marriott Denver Downtown hvor jeg skule tilbringe natten, dette var forøvrig det fineste hotellet jeg bodde på på denne turen, og lå strategisk plassert i forhold til kveldens besøk i Pepsi Center. Noe turisme ble det ikke tid til, men resturanten Brooklyn's At the Pepsi Center ble behøring besøk etter tips fra amerikakjente kollegaer. Maten og drikke anbefales på det varmeste om man vil ha en prematchdinner/drink før man skal se Avalanche.

    Mikko Rantanen (stjernespiller på Avalanche) hadde på høsten 2019 ett lite opphold på Hamar for å trene under sin gamle juniortrener, som da trente A-laget til Storhamar, etter å ha sett han trene med Storhamar var det derfor store forventinger til hvordan han var i kamp, mest for å sammenligne hvor latterlig langt bak vi i Norge ligger. Og det er vanskelig å beskrive nivåforskjellen, men blir litt som å prøvekjøre Ferrari før du innser at du bare har råd til Skoda. Rantanen svarte forøvrig til forventingene med 2 mål.

    Colorado Avalanche - Philadelfia Flyers 3-1

    20191211_164340.jpg
    20191211_183355.jpg
    20191211_184500.jpg
    20191211_184503.jpg 20191211_221340.jpg
    20191211_222422.jpg
    En samlet gjeng av endel barndomshelter har fått hederasplass i taket i Pepsi Center.

    Etter kampen bar det på hotellet for å sove og "hjemreise" til LAX dagen etter.

    UA1093 tok oss trygt tilbake og etter å ha kommet av flyet var det tid for å finne leiebil, hadde på forhånd bestilt en premium sedan på Sixt, og håpte i det lengste at jeg skulle få E-Klasse Mercedes, litt skuffende var det derfor når dem kun hadde en S90 inne, ikke hadde de Mustang med skikkelig motorheller så ble ikke fortetatt noen bytter. Må si ting gikk veldig fort hos Sixt, kort kø og smidighet og plutselig var man på veien, etter en kort stopp på Hilton Garden Inn for å hente ut resten av bagasjen var kursen satt for Anaheim. Har kjørt bil rundt om i Europa og i New York på tidligere turer, men når jeg kom inn på motorvei med 6 filer i samme retningen ble det veldig omfattende for en kar fra Norge. Men etterhvert fant man tilbake til "USAflyten" og med adaptiv cruisekontroll så var det egentlig behagelig kjøring for det meste.
     
    SAJblue, Sekon, EndreD and 16 others like this.
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig start, takk som deler :)
     
    Fleksnes liker dette
  3. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Etter en, i denne sammenhengen, kort kjøretur, var jeg på plass hos Extended Stay America Orange County - Katella Ave hvor jeg skulle tilbringe natten, også dette hotellet lå strategisk plassert nærme Honda Center hvor kveldens kamp skulle nytes, at det manglet på serveing på hotellet var av liten betydning da området rundt der krydde av puber og resturanter med både påkledde og lettekledde servitører. Besøkte Tilted Kilt Pub & Eatery til lunsj for en nydelig Shepperds pie og en pils og Lazy Dog som ligger vegg i vegg til middag. Anbefaler begge, men drar du med kone, kjæreste, elskerinne eller lign hold deg unna Tilted Kilt.

    Anaheim Ducks - LA Kings 1-2
    20191212_115835.jpg
    20191212_174942.jpg
    20191212_175739.jpg
    20191212_175744.jpg
    Flere av barndommenshelter, her i taket i Honda Center 20191212_175828.jpg
    Litt "hålligång" hører med når det e rlokaloppgjør 20191212_202131.jpg

    Etter en natt i Anaheim var Bakersfield neste, og etter litt nervøsitet og spent kjøring gjennom LA så var det bare å plotte inn på GPSen og sette cruisekontrollen på 90 mph og følge trafikken foran. Etter noen timer bak rattet med mye punk, 70tallsrock og podcast var det innsjekk på Bakersfield Marriott at the Convention Center, nok engang strategisk plassert i forhold til kveldens begivenhet som var Bakersfield Condors mot Grand Rapids Griffin, fant senere ut at bortelaget også delte hotell, uten at jeg kjente noen der som jeg tok en prat med i baren.

    Etter å ha lasta av bagasjen på rommet så tusla jeg bort i billettluka for å kjøpe billett, siden dette er AHL, nivået under NHL, så hadde jeg ikke kjøpt billett på forhånd. I luka der kom jeg i prat med en av hjemmelagets sponsorer som hadde billettvouchers til overs, som jeg takket høflig ja til og fikk plass omtrendt midt på nedre langside. Men gjestfriheten stoppet ikke der, i all beskjedenhet spørte jeg om tips til en bra resturant i nærheten og enden på visa ble at han kjørte meg til en flott italiensk resturant (iflg han selv), som desverre var stengt, men man lider aldri noen nød om man er sulten i USA og like bortenfor var det en annen italiensk resturant som ble besøkt. Jeg takket for skyssen og sa han fikk komme bortom meg på kveldens for å ta en øl. Så aldri mannen igjen etter dette desverre. Han hadde en kollega som var svenske, som tidligere hadde spilt hockey i Norge så håpet for å møte begge de 2 levde gjennom hele kampen, men uten hell. Etter å ha inntatt en helt ordniær middag så var det å traske noen kvartaler gatelangs i Bakersfield tilbake til hotellet. I Hallen hadde de hver fredag happyhour som betydde 1 øl og 1 hotdog til 2 dollar, og da blir selv budlight drikkendes til de prisene der. Skal nevnes at prisnivået er mye mer folkelig på AHL kontra NHL.

    Bakersfield Condors - Grand Rapids Griffins 5-6 Etter overtid

    20191213_175312.jpg
    20191213_180143.jpg
    20191213_180147.jpg
    20191213_180710.jpg
    Ingen barndsomhelter her, men synes 17 Rosebush var ett morsomt navn, ble ikke noe mindre morsomt utover kvelden. 20191213_180731.jpg
    Litt "hålligång" på fredda`n. 20191213_213110.jpg

    Dagen etter var kursen satt for San Jose, en av tinga som hadde vært høydepunktet på forrige tur var da vi tilfeldig svingte av i en random landsby langs veien og spiste frokost på en ekte amerikansk diner. Det var også målet for frokost denne dagen, og etterhvert fant man en diner i nærheten av San Felipe hvor det ble spist lunsj. Husker ikke hva stedet heter, men alle som var der, både betjening og kunder var av meksiansk herkomst og glodde veldig når det kom en viking inn og skulle ha mat.

    Etter innsjekk på Arena Hotell i San Jose (også strategisk plassert) var det tid for å møte en venn av meg der borte som jeg har kjent noen år på stampuben dems, før det var kamp i SAP Center. han fikk også ordna en oppgradering av billetten min fra vanlig sete til såkalt Club Seat, CS innebærer at du har tilgang på egen servitør på tribuna og egen lounge under tribuna i pausene. En slik billett vil sette deg tilbake godt og vel 2000 norske pr kamp, så det var ikke i mine tanker engang.

    San Jose Sharks - Vancouver Canucks 4-2

    20191214_184026.jpg
    20191214_195612.jpg
    20191214_204535.jpg
    20191214_204540.jpg
    20191214_204637.jpg

    På dette tidspunktet begynte det å merkes at turen hadde bestått av mye bilkjøring gjennom kjedelig landskap, derfor var det godt å vite at neste etappe kun besto av en liten svipp tur til San Francisco, via San Fran Premium Outlet. Og en liten rask tur til Stockton etter innsjekk.

    Stockton Heat - San Jose Barracudas 5-2
    20191215_163104.jpg
    20191215_165136.jpg
    20191215_165140.jpg
     
    Last edited: 14. april 2020
    SAJblue, EndreD, paron and 10 others like this.
  4. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Hotellet mitt i San Fran var The Phoenix Hotel, og for første gang siden starten av turen skulle jeg tilbringe 2 netter på samme sted, hotellet var dritkult men en stemning jeg ikke har opplevd siden dagene mine med hanekam i ungdommen, derimot så spilte ikke det noen rolle når beliggenheten trakk så til de grader ned. Startet allerede når jeg skule sjekke inn hvor det var avhør av en kvinnelig narkoman som hadde blitt slått ned like utenfor på gata av en annen junkie. Som plaster på såret fikk jeg 4 gratis øl fra resepsjonisten. Dog var smilet hennes bedre enn ølen, men jeg takket høflig. Området ellers var preget av bare uteliggere og junkier som satt åpenlyst og satte sprøyter. Forsåvidt ikkeno hyggelig feriesyn, men aldri hatt problemer med være seg tiggere, narkomane eller uteliggere generelt på mine turer i USA. Derimot var det høyst plagsomt at det konstant, døgnet rundt, ulte i politisirener i gatene rundt hotellet. Og for første gang på turen var jeg glad jeg kjørte en relativt anonym Volvo og ikke svær Merce, men jeg var innom å sjekket bilen hver gang jeg forlot, eller kom tilbake fra hotellet. Men ingen skade skjedd. Ellers var San Fran en helt ok by i mine øyne, fikk desverre ikke besøkt Alcatraz, men tok ellers de vanlige turistfellene som seg hør og bør.

    Litt diverse bilder
    20191216_125242.jpg
    20191216_142403.jpg
    20191216_142433.jpg
    20191216_142911.jpg

    Etter 2 dager var det tid for å sette snuta sørover, hu fine med det sjarmerende smilet var bytta ut med en mannlig uten verken smil eller sjarme på 2 meter, så utsjekk forløp ganske fort. Neste clue var å finne igjen HIWY 1.

    Og etter å ha kommet ut av selve bykjernen så angret jeg for første gang på at jeg ikke plukka Mustangen med halv motor, for i det langskapet, på den nydelige kjøreruten, hadde jeg ikke ofra det en tanke engang. Første dagen ble det kjøring helt ned til Santa Barbara.

    20191217_080750.jpg
    20191217_101538.jpg
    20191217_101607.jpg
    20191217_101611.jpg
    20191217_101613.jpg
    20191217_101900.jpg
    20191217_101925.jpg
    20191217_102008.jpg

    Turen forløp uten de store begivenhetene, skal jeg gjenta turen så skal jeg ha flere dager på å kjøre nedover og ha litt mere muligheter til stopp underveis. Den eneste stoppen foruten noen korte fotostopp, var i Fernwood Tavern på en veikro i Big Sur, hvor de serverte nydelig lunsj, ellers var det som sagt for mye miles som skulle slukes på en dag at når jeg fikk sjekket inn på Mason Beach Inn i Santa Barbara så var det ikke mye mer igjen av ork til annet enn å bestille pizza på rommet og se tv resten av kvelden.

    Siste dagen var det en liten kjøretur fra Santa Barbara til LAX for innlevering av bil og fly hjem til Norge. På morran siste dagen våknet jeg til gladmelding om at jeg hadde blitt oppgradert også på hjemturen slik at jeg fikk nyte både lounge og C sammen med svenske hollywoodfruer.

    Etter å ha samlet meg litt med diverse mat og drikke i loungen på LAX for å kikke litt på Lillehammer - Narvik så ble omsider tomt i loungen da 2 fly til Asia hadde boarding, Thai air var betydelig forsinket og hadde fylt opp hele loungen med unger og bestemødre. Etterhvert som maten gle ned og drinkene ble stadig færre så va det også boarding for meg, min reise til vestkysten var over og nå venta tidenes lengste tur for å få sett Storhamar spille, fra LAX via ARN og OSL før tog til Hamar og hjemmekamp. Fin tur uten store problemer, men er nok ikke California som står øverst på lista for neste USAtur. Og selvom jeg sa det i 2016 og sier det nå i 2020 at jeg ikke skal lage ett slik opplegg med mye kjøring og lite avslapping, kommer jeg nok også neste gang til å gjøre det jeg kan for å få sett mest mulig hockey på kortest mulig tid :)
     
    SAJblue, ejoa, Sekon and 12 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Flott story :)
     
    Fleksnes liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en kjapp tur til California!
    Gleder meg stort til neste gang jeg skal bortover igjen.

    Men, jeg tror du glemte å legge ut bildene fra Tilted Kilt? :rolleyes:
     
    Sekon and indahla like this.
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Reisebrev i disse dager, selv om det er retrospektiv så verdsettes det høyt :)
     
  8. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    De draktene som henger i taket i Pepsi center vekker gode minner fra tidlig 2000 tall. Store spillere, Roy var ene og alene grunnen til at jeg ble hockeykeeper :)
    Herlig reisebrev :)
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen! Skulle egentlig dratt til California på torsdag, men det gikk over :)
     
    Smurfboy liker dette
  10. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk :)

    Glemte det ikke, men redd jeg ikke var fysisk tilstede til å tenke så langt rett og slett :oops::D

    Bare hyggelig :)

    Uten tvil, mulig det er jeg som er begynner og bli gammel, men syns det var morsomere med NHL før, stjernene var større og spillet litt mer fysisk. Hextall var jo også en keeper en bare måtte like :D

    Kjedelig, selv hatt en liten bnuke flyvninger som skulle vært gjennomført i og rundt påske som ikke ble/blir noe av.
     
    drsyk and MadsVaHa like this.
  11. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende reisebrev, men som du selv skriver.....bedre på østkysten... ;);) *kremt*.."...«original six»....*kremt*....:D:D
     
    MadsVaHa liker dette
  12. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen tvil. Big Bad Bruins er vel det nærmeste jeg kommer favorittlag i NHL og en av de halla jeg har vært i med virkelig god stemning gjennom hele kampen. Philly og New Jersey var også brukbare.
     
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!

    Kanskje ikke så rart å ikke kjenne igjen noen spillere på hotellet. De går jo rundt meg hjelm hele tiden. Ekke mange hockey-spillere jeg ville kjent igjen på gata for å si det sånn.
     

Del denne siden