Jeg er født og oppvokst på sørlandet og alltid blitt fortalt at dansker er hyggelige og trivelige folk. Jeg er selv kommet til en litt annen oppfatning. Reiste senest i dag med sas fra osl-hkg har en liten aktiv sønn som selvfølgelig elsker å løpe opp og ned midtgangene. Masse svensker og nordmenn i besetningen og de smilte og lo når han kom løpende med meg på slep. Men det var 2 danske der og de hisset seg opp. Ikke skulle vel vi forstyrre de i deres arbeid. De blokkerte oss og nektet oss og flere andre småbarnsforeldre å og leke. Jeg vet at dette var et engangstilfelle og det kan dere si. Men generelt når jeg flyr med sas så er svensker og nordmenn langt mer triveligere enn dansker også generelt.
Det er fordi SAS's udsalgspriser er ca. 20-25 % dyrere for os danskere pga. valutaforskel derfor er vi bitre
Om de hadde sett denne videoen så hadde de kanskje visst hvem de hadde å forholde seg til, kanskje de da hadde valgt et litt mykere tilnærming til å klage på løpende barn og lekeplassen i midtgangen:
LOL I got ya! Må innrømme at jeg brukte ett halvt sekund før jeg tok ironien i innlegget ditt. Fantastisk godt skrevet
LOL @Ida I stedet for å uttrykke min mening om patetiske småbarnsforeldre som tilsynelatende mener at både crew og andre passasjerer skal la seg sjarmere av dere avkom, så valgte jeg, i et diplomatisk øyeblikk å tolke tråd starters innlegg som ironisk. Folk som hverken klarer eller gidder kontrollere sine barn får ingen sympati fra meg. Barn som plager passasjerer og ansatte på fly er en uting. At det danske personellet ombord uttrykte sin misnøye med patetiske foreldre med barn på denne flygningen er på sin plass. At de svenske og norske personalet synest at foreldre og barn skal kunne leke i midtgangen og forstyrre "alle" tror jeg ikke noe på. Men at de klarte å skjule sin misnøye bedre enn de danske. På en annen side har jeg alltid oppfattet dansker som mer ærlige og straight enn både svensker og nordmenn.
Akkurat her må jeg støtte Danskene gitt... Et fly er ingen lekeplass. At barn har energi er jeg vel vitende om da min sønn er 5,5 år. Han har flydd mye siden han var 7 mnd og det har javnt over gått veldig greit. Har med Ipad, litt tegnesaker og blader i tillegg til at søtsaker og mye sukker utgår før og under flygninger. Her må man ha respekt for andre mennesker og rett og slett sørge for at barna ter seg sånn nogenlunde. For all del, det finnes voksne som forstyrrer og lager strul også, men de kan strammes opp på en litt annen måte...
Jeg må si meg enig med sistnevnte. Jeg synes ikke det er greit at ungene løper opp og ned midtgangene, det er ingen lekeplass. Har en liten kar på 4 år selv, og han får ikke lov å løpe rundt i hverken butikker, kafeer eller på fly, det gjør vi på steder som er ment for dette. Han har flydd mange ganger, og skjønner at han må sitte i setet sitt under turen. Vi tar med ipad og leker, det går veldig greit. En liten gåtur av og til tar vi også.
Hvis folk ikke mener at det er greit at barn må bevege litt på seg i løpet av en 11 timers flight har jeg lite til overs for og det må kunne kalles barnemishandling å tvinge dem til å sitte på fanget. Når man ikke vil plage medpassasjerer så går man til galley men ikke på sas for der fins det mest sannsynelig en hissig danske som ikke vet at jobben hans er å sørge for at passasjerene har det bra.
Det var jo en gåtur det var snakk om. En gutt på 1 år løper ikke fortere enn jeg kan gå og jeg er bare 1.56 ;-)
Hat mot små barn? Er enig i at mange foreldre kunne tidvis passet bedre på og sagt fra når barna herjer, men barn har akkurat like stor rett til å være på kafé som deg og meg. Som foreldre skal man passe på at barna ikke forstyrrer andre unødig, men at sønnen på 1 år løper litt i midtgangen på en 11 timers tur får folk tåle. Barn har masse energi som må ut og hvis man ikke tåler barn som løper på kafé, buss eller lignende får man unngå slike steder. Jeg hater ikke hundeeiere som går midt i byen og sperrer heje fortauet med båndet fordi hunden skal gå langs veggen mens eieren skal gå mot veien. Bare vent til du får egne barn. Jeg har full forståelse for at ikke alle synes mine barn er to gullklumper og jeg skal gjøre mitt for å unngå at de forstyrrer folk, men alle ombord et fly har betalt og da har alle like stor rett på å være der.
Alvorlig talt, hun skriver "mot små barn som løper rundt", ikke "mot små barn". Og jeg er helt enig. Barn må gjerne være på kafeen eller flyet, men det er ikke arenaer for lek. På disse stedene har de like stor rett til å være som deg og meg... og akkurat like stor rett til å leke (dvs 0).
Å ja, man misliker bare barn i aktivitet på offentlige steder? Det står for øvrig barn som løper rundt uansett hvor hun er Sitat:"Mitt hat (sorry småbarnsforeldre) mot små barn som løper rundt (det gjelder overalt, være fly, kafeer, tog, buss, kino, wherever I am)" sitat slutt.. Hvis du hater/misliker at barn løper rundt på en kafè da mener jeg man bør la vær å gå på kafeer hvor det er barn. En ting er på restauranter, men kafe? Kom igjen'a. Jeg mener ikke at barn skal løpe rundt i fri dressur på fly og buss, men hvis sønnen eller datteren min har behov for å strekke på bena på en 11 timers tur ja da får de lov til det. Hvis en eller annen flyvert eller medpassasjer surner på det så be my guest. Jeg gjør alt for at mine barn skal være til minst mulig sjenanse for andre, men litt får vi tåle i det offentlige rom. For øvrig er det svært sjeldent det er barn om bord som er den største plagen. Voksne som har gølva sprit i timesvis derimot.. Så her er jeg EKSTREMT uenig med deg. Igjen, alle foreldre har et ansvar for at barna er til minst mulig sjenanse for folk rundt seg, men ferdes man i offentlige rom så får man jaggu tåle litt. Og @Ida er selvfølgelig i sin fulle rett til å mene dette . Er ikke ute etter å ta deg
Jeg liker ikke alle barn, egentlig liker jeg bare mine egne samt noen få andre. Jeg er også helt enig i at det er en uting med foreldre som slipper barna sine løs i fri dressur uten noen som helst påpassing eller tilsnakk når det rakner for barna. Poenget mitt er at vi må tolerere at barn løper rundt og herjer i det offentlige rom, det er det de gjør. At gutten til trådstarter måtte løpe litt er jo helt greit. Kanskje alternativet var at han skulle sitte og hyle i sete i stedet? Jeg reagerer at du sier at du hater alle små barn alle steder du ferdes (og jeg skjønner at du ikke hater de som Hitler hatet jøder). Jeg sitter ikke å hater på hunder i det offentlige rom eller ergrer meg over gamle damer i butikken. Poenget er at man må ta hensyn til hverandre og forstå at alle har forskjellige behov. Det virker for øvrig som om de danske flyvertinnene håndterte dette svært dårlig. Man kan for øvrig si mye ufint om folk med hund også, bare så det er sagt. Og det kommer fra en som er vokst opp med hunder
Jaja. Man står fritt til å mene hva man vil, men å grunnleggende mislike barn det synes jeg er litt trist