Svalbard - et minireisebrev

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 03. mars 2017.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Dersom du er lynkjapp, rekk du vel innom, spesielt dersom størsteparten av bølingen som skal vidare med same fly som deg er bak deg :)
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er lynkjapp, men en i reisefølget har ikke innsjekket bagasje så jeg vurderer sende han på tokt.
     
    Kristian and RoadKing like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Så kommer man til Tromsø, boardingkortet virker ikke i loungen fordi man har avreiseflyplass LYR, men man kommer til slutt inn ved hjelp av personale og man ser det er tomt for kanelboller. Det lukter nystekte kanelboller i det boarding begynner, men de rekker ikke frem før det er gate closing og på tide å gå..

    Forresten har de tydeligvis sluttet med å laste av innsjekket bagasje til Oslo på denne ruten, så det var bare vi som måtte gjennom pass- og sikkerhetskontroll.
     
    Xflipper liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Kjedelig med bollene da.
     
    Upsaker liker dette
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Synd du gikk glipp av varme, ferske kanelboller, men ellers så virker da returen å ha gått greit selv med tining av fly på LYR :)
     
    Upsaker liker dette
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,292
    Bonuspoeng:
    113
    Fin tur, men litt synd med bjørnene som gjemte seg. Kanelbollene er tross alt litt enklere å få med seg.
    For å hjelpe litt, evt strø ekstra salt i såret: jeg kan godt legge ut noen bjørnebilder fra forrige sesong :)
     
    Upsaker liker dette
  7. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Då synest eg at du med god samvittighet kan ete to bollar neste gong du har sjansen.

    Tusen takk for ein fin rapport og alle dei flotte bilda du har delt med oss!
     
    Upsaker liker dette
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Legg gjerne ut bilder! Kjedelig med bollene og forsinkelse, men ellers har det vært helt fint. Det fine med mellomlanding i Tromsø på vei hjem er at man får to runder med servering, så plutselig gjelder ikke én alkoholenhet lengre. Det var også crewbytte på TOS og begge crewene var mye bedre enn på vei opp. På vei opp gikk purser til rad 4 og spurte de som satt der med en spydig tone: "Are you hungry today? This is the last time I will let you order anything" fordi han mente de hadde bedt om for mye på turen opp.

    IMG_5052.jpg
    Polarrullebannlysningen er også borte, selv om det var aller nødigst at purser ville gi oss det. De var tydelig irritert over at vi be om noe som skulle selges i go. Det var ifølge henne heller "ikke mulig å lese hva som var i de". Dagens gladmelding er at noen hadde gjemt en pose med cashewnøtter innerst i hasselnøttskuffen. Takk Tromsøcrew!

    Nå lander vi snart ca 2 timer forsinket i Oslo.
     
    Kristian, DanH, RoadKing and 5 others like this.
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det er alltid kjedelig å gå glipp av varme boller, men polarrull, sjokolade og cashew på flyet får være en god erstatning.
    Absolutt. Dette var utenfor alles kontroll og det var like før de returnerte til Tromsø istedenfor å hente oss, så vi har det ganske fint.
    Det blir definitvt to boller neste gang. Takk for at dere følger med. Jeg lover å komme tilbake med inngående anmeldelser/beskrivelser fra restaurantene vi har besøkt og turene vi har vært på i form av innlegg her eller artikler på forsiden.
     
    RoadKing, Travellingalf and kiev like this.
  10. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,292
    Bonuspoeng:
    113
    Umm... Ja jeg er litt stolt av disse bildene, så jeg skal ikke være tungbedt. En hann og en hunn i full gang med kurtisering. Bildene er tatt med et 500mm objektiv, så vi er ikke fullt så nært som det virker. Nært nok da disse dyrene kan springe i 40km/t
    IMG_0001.JPG IMG_0002.JPG IMG_0004.JPG IMG_0006.JPG IMG_0008.JPG IMG_0010.JPG
     
    SAJblue, Beate, MadsVaHa and 13 others like this.
  11. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg brukt lørdagskvelden til et dypdykk i reisebrev, og ditt reisebrev fra denne turen har ikke minsket mitt ønske for et besøk til Svalbard! Men et lite spørsmål: Opplevde dere noe Nordlys mens dere var der?
    Har den senere tid blitt ganske glad i å ta bilde av Nordlys (slenger med et bilde jeg tok et annet sted i landet, i fjor høst)
    Tipp Topp, Tommel Opp for et bra reisebrev!
     

    Attached Files:

  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,292
    Bonuspoeng:
    113
    Nja, umulig å forutse er vel litt sterkt. Det finnes flere tjenester som spår rom-været, altså hvordan solens magnetfelt, plasma-ejeksjon fra korona og utstråling på visse radiobånd oppfører seg. Ut fra dette kan man gi mer eller mindre presise forutsigelser på hvor mye mainnskit solen slynger i vår retning. Som annen værmelding er dette en helt eksakt vitenskap iblandet masse stokastiske elementer, og jo lengre ut man predikterer, jo lavere konfidens kan man sette.
    Se for eksempel http://www.swpc.noaa.gov/forecasts for rådata, og http://www.aurora-service.eu/aurora-forecast/ for tolking på kart over nordeuropa.
    Jeg sier "mainnskit" delvis fordi jeg kommer fra Nordnorge hvor slike uttrykk er påkrevd, men også fordi solstormer kan være farlige og kostbare for de av oss som er avhengige av satellitter, kommunikasjon og elkraft. Det vil si alle.
    Heldigvis er vi på vei ned fra solflekkmaksima 11-års syklus nå, så det blir litt tryggere å være ute i rommet, men også mindre mulighet for å oppleve Aurora Borealis.
    Dette ble da et utrolig komplisert svar på et enkelt spørsmål hvorvidt vi opplevde nordlys på Svalbard. For min del er svaret Ja, men har mange ganger sett mye finere nordlys på Nupen utenfor Harstad :)
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, vi så desverre ikke nordlys på denne turen, men det hadde visst vært veldig fint et par dager før vi kom opp. Takk for hyggelig tilbakemelding! :)
     
  14. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    De betaler kjetting + provisjon for å stå der....
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Åpenbart.
    Problemet er vel at OSL ikke har noen direkte konkurrenter og følgelig kan la disse stå der å plage passasjerer uten at de kan velge noe annet..
    Flytoget derimot, jeg kan uke forstå deres eksistens utover "jeg betaler ikke selv" eller "jeg visste ikke bedre".
    Ikke bare koster det dobbelt så mye som vanlig tog, men de har disse kredittkort-selgerene på innsiden av det betalte området....
     
  16. Hawkwind

    Hawkwind EBD

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
    For så vidt enig med deg der Are, men flytoget er et fint alternativ i rushtiden ut av oslo s. Er ikke mye som er stort verre å stå som sild i tønne på lokaltoget mot eidsvoll.
     
    Eddie47 and Travellingalf like this.
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke få ganger jeg har stått på lokaltoget en fredag i 3-4-tiden mot Gardermoen og tenkt "vet du hva, 180 kr for FT og sitteplass mot 60 kr med NSB hadde definitivt vært verdt det akkurat nå".
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Man skal ikke glemme at uten flytoget så ville nok NSB hatt flere avganger og det hadde blitt mindre trøkk der også.
    Så det er ikke helt sammenlignbart.
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Selvsagt tar jeg NSB til og fra Gardermoen og sparer over 15 000 kr i året ..
    Det blir noen lange flygninger i året av det ..
     
    RoadKing liker dette
  20. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis jeg skal ta NSB må jeg dra ca. 15 minutter før fra jobb for å være sikker på å rekke det. Bare det utgjør forskjellen i pris. I tillegg er flytoget mye mer behagelig, spesielt i rushtiden. Eneste gangen jeg tar NSB er hvis jeg har svært god tid til flyplassen eller det går før flytoget fra OSL (for privat reise, i jobb tar jeg flytoget uansett).
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden