Svalbard - et minireisebrev

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 03. mars 2017.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Tror vi har sporet av litt ....(bittelitt)
    Flytoget går ikke til Svalbard, men det kan være en god start ...

    Da jeg var på Svalbard var det stjerneklart ... 2-4 blå og det var i begynnelsen av januar 2016 ...

    "Alle" sa at solstormer og mangnetfelt og solstilling og måne og cocnac og sprudlevann var i riktig posisjon til at nordlyset skulle komme på himmelen ...., så vi tok buss ut i natten for å se!!
    Vi kjørte i stummende mørke ut i natten, forbi den gamle flyplassen og til en plass nedenfor gruve 7 .... først mat og drikke (fri flyt) og foredrag om nordlys ...

    Så kledde vi på oss og mannen med skyter fulgte oss ut i mørket for å observere nordlyset ....
    Ingen så nordlys bortsett fra meg, jeg så både farger og bølger og synes det var et flott syn ... i bussen tilbake til hotellet fortalte kona (hun som ikke forstår meg) at muligens var nordlyset mitt litt påvirket av Svalbard Akevitt og Barents Armanac og lokalt øl ..

    Som skrevet før: Hundespann er livsfarlig
    Isbjørnene er jeg skuffet over! ... den siste jeg så sto helt stille og var bagasjevakt på flyplassen ...
     
    Last edited: 14. mars 2017
    Chrisbgg, kiev, Travellingalf and 2 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Det nordlyset hørtes herlig ut :)
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Takk, det var hyggelig å høre! Vi gikk for den arktiske menyen som ikke inneholdt kobbe og pølse av Svalbardrein, men basert på det vi hørte fra de på nabobordet gikk vi ikke glipp av noe. En artikkel fra Huset kommer på forsiden når den berømte fingeren er ute.
     
    Sobril liker dette
  4. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ble litt nysgjerrig på dette:
    Hvor jobber du når det er tilfelle? Treffer du veldig dårlig i forhold til NSB sine avganger, for reisetiden er tilnærmet lik nå.

    Ellers har jeg stor forståelse for at folk foretrekker Flytoget med tanke på plass og spesielt om andre betaler, men som en av dem som kjører NSB sine tog så er jeg jo litt nysgjerrig på valget :)
     
  5. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Sandvika, tror rutetuden er ca. lik (?), men nesten hver gang (20+) jeg har tatt NSB til gardemoen har de vært mellom 5 og 15 min forsinket, noe som gjør at jeg må dra 15 minutter før med NSB for å være sikker. Tror flytoget har vært 5 minutter forsinket en gang (av 50+). Flytoget har vel også garanti, om det skulle være forsinket.
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg jobber på Lysaker og tar alltid NSB ...ca 150 turer i året ....
     
  7. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    OK. Fra Sandvika til Gardermoen så kjører NSB og Flytoget på samme skinner, så der er nok ikke forskjellen stor hva gjelder forsinkelse, men siden Flytoget starter i Drammen og NSB både i Drammen, Kongsberg og Larvik/Skien så er det nok dessverre noe mer forsinkelse der, selv om jeg synes det er meget sjelden jeg kommer forsinket opp til Gardermoen med NSB.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Flytoget har dessuten prioritet ved problemer. Ergo, oppstår en situasjon, vil jernbaneverket holde igjen NSB til fordel for flytoget.
     
  9. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor har du dette fra? Noe av det første som blir innstillt ved problemer mellom Oslo S og Gardermoen er jo Flytoget sine direkteavganger.

    Beklager at vi har kommet veldig off-topic.
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    La oss reise til Svalbard å diskutere forskjellen mellom NSB og Flytoget .,

    Ut på kvelden når det blir mørkt (før eller etter midnattssolen), kan vi gå ut og se på mitt vakre Nordlys og bli enige .. så går vi inn og drikker sprudlevann!
     
    RoadKing and anders82 like this.
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg blir med! Kanskje vi kan diskutere ingeniørers fortreffelighet også?
     
    kiev liker dette
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    En av mine kollegaer her ute jobbet tidligere i Jernbaneverket og han sier i alle fall det samme. Flytoget har førsteprioritet.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Slekt som jobber i NSB. Svært troverdig kilde. Var visstnok et av kravene som ble stilt den gangen flytoget ble etablert.
     
  14. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    OK. Jeg kjører tog inn og ut av Oslo S hver dag jeg er på jobb, og jeg ser sjelden eller aldri at Flytoget prioriteres foran NSB. Det var nok slik tidligere, men det virker som den tida er over.
     
  15. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    @Upsaker hvilken snøscooter-pakke tok dere? Linken er død. Hadde du noe snøscooter-erfaring fra før? Ser her at de opererer med ulike graderinger, men usikker på hvor mye de har å si :)
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    I utgangspunktet holder det at du har førerkort for bil, og i det store og hele vil ferden gå på flate sletter, så det å kjøre er marginalt.
    Men...
    For det første kommer det an på hvem som blir guiden din, det er noen cowboyer der oppe. Dessuten, det er faktisk villmarka. Dette er ikke Nordmarka utenfor Oslo. Noen steder kan det være skråninger du må kjøre skjevt opp, noen steder kan det plutselig være fokksnø som gjør at du kjører deg fast. Kort sagt, mye kan skje. Men det skal en erfaren guide ta høyde for, og få flokken sin trygt tilbake.

    Vi hadde litt av et sirkus på vår tur. Guiden, en svenske var skikkelig cowboy (noe jeg satte pris på ettersom det nok ble mer action enn på en safe tur). Vi skulle til vestisen.
    På turen ut var han oppmerksom og tok vare på alle, hjalp de som var mest uerfarne med å kjøre scooteren opp der det var komplisert.
    Når vi kom ut på Vestisen så kjørte han seg fast i sørpa så jeg måtte vasse ut og skyve han i gang, med den konsekvens at jeg selvsagt ble gjenomvåt på beina. Men han hadde med fullt sett med ekstratøy så det ordna seg.
    På vei tilbake lå vi sist og hadde en danske som hadde barnebarn med seg (tror iallefall det var barnebarn), han svenske cowboyen var vel etterhvert blitt øltørst så han peisa på og dansken holdt ikke følge, så etterhvert var de andre et stykke foran, for å sitere en trøndervise: "Plutselig kom en sving, og dansken skjønt ingenting" og var ute i periferien med det resultat at scooteren kjørte seg fast. Resten av følget, eller iallefall cowboyen fikk ikke med seg det her og forsvant. Vi stoppet naturlig nok, og fikk dansken og barnebarnet på gang igjen. Da dukket cowboyen opp etterhvert, men da kom vi han i møte så det var greit.

    Midt oppi det her så røk fjæringa på scooteren vår, og en isslette er ikke nødvendigvis som et stuegulv, det ble ubehagelig for min passasjer, så vi kunne ikke holde samme fart som cowboyen, så nå ble vi liggende bak mens de andre forsvant. Etterhvert så hadde cowboyen tatt vareopptelling igjen, og oppdaget at vi var borte, så han kom tilbake og min passasjer ble flyttet over til ham og vi peiset på.

    På Huset senere på kvelden kom vi i snakk med noen andre som var guider og, og de lo seg ihjel da jeg fortalte historien. Men kunne også fortelle det som jeg sa, at han svensken var litt cowboy.

    Jeg hadde ingen erfaring med scooter fra før, men jeg har kjørt motorsykkel i en årrekke, og det er god erfaring å ha med seg. Det å kjøre scooter har nok mer til felles med motorsykkel enn bil.

    Jeg vil si at er du en erfaren bilsjåfør så skal det ikke være noe problem, eventuelt vil du få hjelp om det er vanskelige strekker.

    Vær oppmerksom på at det er villmarka, ting kan skje.

    Vi hadde en fantastisk tur, vi var så heldige at vi kom ut som de første etter ett relativt stort snøfall og det var majestetisk å peise over isbreen i 20 cm ny puddersnø som stod til værs på hver side av scooteren.

    Jeg anbefaler en scootersafari på det varmeste, og jeg gleder meg hemningsløst til en ny tur i februar :)
     
    SAJblue, Kristian, Malmo and 3 others like this.
  17. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for utfyllende svar! Godt jeg tok MC lappen i sommer da;)

    Har foreløpig booket tur til Svalbard i begynnelsen av mai, så får håpe det er bra scooterforhold også da:)
     
    RoadKing liker dette
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Snøscooter til Østkysten

    @RoadKing har oppsummert greit, men selv om denne turen har vanskelighetsgrad 4 av 5 så synes jeg ikke det var noe spesielt utfordrende selvom jeg har meget begrenset erfaring med snøscooter. Er nok kanskje noe med at det var en 10 timers tur. Det mest utfordrende her var at vi kjørte gjennom partier med så tykk tåke at vi ikke så mer enn baklyktene på scooteren foran. Som jeg skrev litt tidligere i brevet så ville jeg nok valgt en kortere scootertur og lengre tur med hundespann.
     
    SAJblue, RoadKing and Malmo like this.
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Mai kan være knallbra!

    Men sist vi var der, ca rundt 8-10 mai så ble det mer vannscooter enn snøscooter. Hadde vært på hyttetur i Colesbukta. Turen tilbake burde ikke ta mer enn maks en time, men det tok hele dagen. Kom frem søkkevåt, og rimelig sliten, Hele Colesdalen var et stort vannbasseng, og snøscooter på isdekke med vann over er ikke noe gøy.


    Men unngå for all del å kjøre med passasjer, det er bare hassel!
     
  20. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Hah, må ha dama med bakpå, da hun ikke har lappen!:eek:
     

Del denne siden