Veldig interessant. Det er jo i og for seg et forståelig argument at hotellene ikke betaler for reklame når de vises på disse sidene. Skal hotellene kunne underkjøpes direkte så blir det en utfordring for de store bookingsidene.. Litt samme problemstilling som når folk går i butikk for å se på varer for deretter å kjøpe de på nett..
Dette er vel eit ynskje om å få alt meir transparant og minske marknadsmakta til dei store. Slik det er no så er det take it or leave it, og du klarer deg ikkje utan desse store. Dette er på tide, og det kan vera det blir betre bonusordningar?
Dette hadde vel aldri blitt en sak om OTA'ene tok samme provisjon som ordinære reisebyråer. Når det koster opptil 30% i kommisjon så bør hotellene kunne selge rom direkte til lavere pris.
Usikker på akkurat dette. Slik det er nå så er det jo dette som skiller disse aktørene. Kan man bruke pris til å skille vil man nok måtte velge mellom laveste tilbyder uten poengmuligheter, eller et annet sted med poeng. Noe ala dagens løsning på flybilletter med bookingklasser...
Veit heller ikkje om det blir fleire poeng. Men uansett er det greit om ein fjerner litt av makta til desse store monsterne, og ikkje minst reduserer kostnadene det er for å bruke dei. Det koster mykje for hotell å bruke deira løysinger, og det er vel derfor me får 8.5% trumf frå til dømes Expedia
Skuffende.... Trodde tråden handla om en sammenheng mellom svensk-kjøpt Dom Perignon, og billig hotell.
Du er faretruande nær å kapre denne tråden, der det ender med at me alle reiser til Stockholm for å kapre poeng på kjøp av DP og bo på det hotellet som maksar ut poeng, booka via Expedia eller Booking
Jobber ikke i hospitalitetsbransjen selv men vet fra en venn som gjør det at bl.a. expedia tok 30%, og jeg er enig i at det er for mye. Hotels.com og booking.com (og andre) burde være så store at de klarer seg med en mye lavere kommisjon og tjener det opp på volum. Selvfølgelig, da ryker kanskje bonusnettene også.. Men om de hadde klart seg med 15% kommisjon kunne de fortsatt gitt bonusnetter og levd fett på å være mellommann. Som forbruker så elsker jeg disse tjenestene, for å få et overblikk over priser på et gitt sted og sammenligne. Har merket meg at Radisson ikke gir ut bonuspoeng hvis man kommer med tredjepartsbooking, forståelig nok.
I følgje Dagens Næringsliv i dag tek Booking.com 12-15%. Det er vel ein del billegare enn Expedia, og høyres ikkje veldig urimeleg ut.
Leser ofte om 30% provisjon og det er ikke så rart da alle medier og kjedene nevner det tallet når OTAene blir diskutert i media. Men tallet er helt feil. Det var en av de to store OTAene som tok 25% da de gikk inn i Norden men det førte til at ett par kjeder avsluttet avtalen og trakk alle sine hoteller fra plattformen. Gjennomsnittet globalt i dag ligger mellom 12-15%. I tillegg har de store kjedene i Norge og Sverige aldri holdt seg til kontrakten om prisparitet, og alltid tatt NOK100-200 mindre når man booker direkte, så denne lovendringen vil ikke bety så veldig mye. Selvstendige overnattingssteder er generelt meget fornøyd med OTAene. For 15% provisjon blir de markedsført globalt på 30+ språk og dukker opp øverst på alle søkemotorer. Hvis de skulle ha gjort samme markedsføring selv ville det nok ha vært en mye større acquisition cost.
Her er hva de som driver Hotel Norge i Lillesand sier: (hotellsjef Beate Holm Töpfer til Lillesandsposten) «I fjor ble sommeren dårligere enn forventet for hotellet. Omsetningen falt 15 prosent, etter at hotellet hadde stengt ute eksterne bookingaktører som Booking.com og Hotels.com. I år har det igjen vært mulig å booke rom på hotellet via eksterne sider. Det har bidratt til at de økonomiske tallene har gått opp. – Vi er fornøyde med sommeren resultatmessig, og vi har en god økning totalt sett hittil i 2018. Hotellsjefen synes ikke det er noe gøy å gi bort 20 prosent av bookingsummen, men har innsett at Hotel Norge ikke kan ta opp kampen mot bookingaktørene alene. – Vi ligger helt åpne for salg i alle disse kanalene, men hadde selvsagt foretrukket å ikke betale dem 20 prosent av romavgiften. Vi har dessverre ikke mulighet til å stenge dem ute. Vi er for små til å oppdra markedet, men jubler over alle som tar direkte kontakt med oss for å booke rom, sier Töpfer.»