Svipptur for å teste Hong Kong

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 10. jan 2020.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke ubetydelig påvirket av rapporter her på Forumet om flommende champagne og store bruncher med utsikt over Hong Kongs skyline hadde jeg en sen kveld i fjor vinter booket en langhelg med SAS for fruen og meg til Hong Kong.

    Dessverre viste det seg når jeg ettergikk bestillingen at det faktisk ikke var en langhelg, flyet hjem var alt natt til mandag, og total tid i HK ble bare litt over tretti timer. En CT ble derfor slengt i potten og retur booket med Swiss natt til tirsdag i stedet. Nærmere jul åpnet det seg på SAS de samme datoene, riktignok ikke «best pris» på poeng tilbake, men differansen fra CT bruk og retur med Swiss var bare 30k EB, og vi går tilsammen ca 20k grunnpoeng på returen, så da ble det ny ombooking og annen bruk av CT i stedet,

    SAS biz og HK er jo alt dokumentert opp og ned her på forumet, men tenker allikevel å sette i sving med et lite reisebrev. Så får dere ha meg unnskyldt om jeg slår inn åpne dører samt tråkker opp oppgåtte stier.

    Oppdateringer kommer tentativt fortløpende ut fra tid og nettilgang.
     
    ArthurDent, Kristian, Avixlo and 35 others like this.
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Reiseruten er enkelt og greit OSL-CPH-HKG, og motsatt i retur.

    Vi har ikke pakket med oss gassmasker eller annet tilsvarende utstyr så krysser fingrene for at det ikke er de store demonstrasjonene denne helgen.

    D51277B2-2FCA-4E32-A5BD-E64B39EDB464.jpeg
    Koser meg nå med pris, pils og pigwings i gullloungen før første etappe ned til Kjøben.
     
    ArthurDent, Avixlo, Upsaker and 22 others like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Sjekker du om Disney land holder mål?:rolleyes:
    HKG er nesten blitt et stam sted for IFere.
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, mistenker at ungene som er hjemme med barnevakt hadde blitt en smule grumpy om vi kom tilbake å fortalte at vi hadde tilbragt helgen i Disney Land :D
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    He he ser den! Vår utflukt omhandler HKG og Disney, blir første visit til et Disney land og kan vel innrømme at en selv er en smule spent på Starwars seksjonen :rolleyes:

    Rekker dere innom Ozone bar? Er obligatorisk;)
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Bon voyage :)
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, søndagen er booket og klart, gleder oss! :D
     
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Da var vi underveis på førsteetappen til CPH. Organic Dream Lager og Larssons chips inntas mens jeg ser på fullmånen utenfor, synd at vi er litt for tidlig ute til å få med oss kveldens måneformørkelse.

    F80ED38C-4698-4B13-B2E8-6ABE39A806BE.jpeg
     
    ArthurDent, Avixlo, sunshine and 18 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,396
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis ingen skulle skrive reisebrev fra noe som er beskrevet hadde det vært lite nytt å lese her. Jeg skal slå inn vid åpne dører til Mexico City nå i løpet av noen minutter :) Riktig god tur!
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    .
    Selv om det finnes mange reisebrev CPH-HKG, og Hongkong generelt, så er det plass til flere. Reisebrev kan i noen tilfeller være «ferskvare», og det er alltid gøy å lese fra forskjellige vinkler.

    Det gledes!
     
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Endelig ombord på SK965 til HKG. To timer transfer på CPH var mer enn nok.

    Siden vi skulle gjennom passkontroll droppet vi SAS loungen. I stedet testet vi ut Eventyr Lounge på non-Schengen. Ikke spesielt spennende, men fin utsikt, men siden adgang var gratis adgang gjennom kort så greit nok.

    Fikk i oss et par glass vente-vin og så var det å tusle bort til gate. Priority boarding funket forholdsvis greit, muligens siden vi hadde oppmarsjert oss rett ved døren og ble sluppet ombord før det ble helt propp.

    6ED51624-E81A-4DCD-976A-270D358CF716.jpeg

    Nå et glass champis og så opp-opp- og avsted :D

    Dialog mens vi ventet i loungen:
    - rekker jeg et glass vin til?
    - boarding starter visstnok om ti minutter
    (fruen reiser seg og går mot baren) - da drikker jeg vin i ti minutter!
    - right behind you dear!
    :)
     
    Last edited: 10. jan 2020
    Sekon, ArthurDent, Kristian and 24 others like this.
  13. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    ha ha:D love it !:)
    god tur
     
    Sonictravel liker dette
  14. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Den dialogen er et sikkert tegn på en ekte IFer.
     
    ArthurDent, Kristian and Sonictravel like this.
  15. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ble ikke superimponert, men visste ikke helt hva jeg skulle forvente heller da jeg aldri hadde vært i en Disney-park før. Mest skuffende var nok at slottet var under oppussing (noe det er fortsatt), og således heller ingen fyrverki-show.

    Når det er sagt besøker jeg gjerne parken igjen (da med barn), men som ren parkopplevelse er nok Ocean Park et bedre valg. Med barn med seg besøker man selvfølgelig begge.
     
    ArthurDent liker dette
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for update! Begge parkene? Kan en kjøpe tilgang på samme billett/rekker en det på en svipptur i påsken, må kanskje vurdere det, da kan jeg reise til Ozone bar alene mens fruen og barna er på Ocean park :D:cool::D
     
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Halvannen time etter avgang var det tid for servering. Ikke ett minutt for sent, duft av nybakt (oppvarmet) brød hadde lenge ligget og kilt i nesegangene.

    3C22C502-F112-4A12-A571-12A7CB4DFB84.jpeg

    Til forrett gikk jeg for røykt reisdyr og reinsdyr salami, syltet shimeji sopp, moden Vesterhavsost, tyttebær og rugbrø smuler. Kjørte på med en St John’s Road Motley Bunch fra Barossa i Australia. En smakfull start på måltidet, og det var ikke hakkende galt med den relativt kraftige vinen.

    AF780E4B-06CC-41A4-A7BD-750D76B3F516.jpeg
    Fruen prøve løyromen og var også godt fornøyd.

    C323DF28-103C-4097-83D6-9061A88B6D80.jpeg

    Vi gikk begge for østlig mat til hovedrett, and i kinesisk five-spice saus, med kantonesisk nudler, og wokede gulrøtter, løk og «kai-lan». Må innrømme at siste det er jeg litt i stuss på men uansett et smakfullt måltid.

    Tilstedeværende CC under måltidet som stadig kommer og topper glass med vin og vann og som - en god del av gangene - husket hva en hadde i glasset fra før av
     
    ArthurDent, Kristian, Avixlo and 14 others like this.
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Til dessert fikk jeg noen småkaker som også var gode.

    8517FDA4-95AE-4C36-A2E6-37374A982B43.jpeg

    En kopp decaf-kaffe, litt cognac og en sovepille senere var det bare og rulle ned sengen og ta kvelden.

    26D66D08-A2B8-43ED-A263-3FE42409DFF9.jpeg

    Jeg sov godt i minst seks timer. Så var det vekking til frokost ca to tiner før ankomst. Selve frokosten var helt ok men ikke spesielt minneverdig. Det varme alternativet var quiche. Denne falt ikke helt i smak hos undertegnede, som hadde glatt hadde gått for egg og bacon om det var mulig.

    40243162-36BD-4FE7-9710-4674DD39038F.jpeg
     
    kjeeli, ArthurDent, Kristian and 17 others like this.
  19. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst HKG gikk smertefritt. Vi kom oss raskt av flyet. Immigrasjon uten kø og ventetid på bagasje akkurat lang nok til at vi fikk tatt en tannpuss.

    Med airport express toget tok det litt over tjue minutter til Kowloon. Her navigerte vi en haug av rulletrapper ganger og gjennom kjøpesenter frem til Ritz Carlton.

    Innsjekk var smooth, med unntak av at fruen har funnet ut at hun må jobbe oå mandag, det ble derfor «nødvendig» med oppgradering til Club level. Fordelen da er at vi får ha rommet frem til fem på ettermiddagen samt at vi kan bruke Club loungen.

    BA79E433-7295-4D49-BD6F-2B7769976F13.jpeg

    5279CC6F-5C32-4860-A0C4-3426AFE9CC8A.jpeg


    En annen fordel er jo selvsagt også den fantastiske utsikten vi får fra rommet i 116 etasje, men jeg er litt usikker på om den er så mye bedre enn hva den ville ha vært ti etasjer lenger ned.
     
    kjeeli, ArthurDent, Kristian and 21 others like this.
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    183
    Dette må være en jobb for folk uten betydelig høydeskrekk!!!

    5BBE4420-432D-4A1F-A0B4-357C7097E9A9.jpeg

    Vi har som sagt sjekket inn og fått rom i 116 etasje, ca 470 meter opp i følge resepsjonisten. Her sitter det to vindusvaskere og har pause :eek:
     

Del denne siden