Swiss slipper first seter julen 22 : En rapport fra LX F på veien til Bangkok.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 08. jan 2023.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Selv har jeg notert at @Jonkebassen har fløyet og at @Loffen også fikk booket LX F. Er det noen fler på forum som fant noe som passet?


    I Juli ble datoen endelig satt for post covid bryllupsfest på Koh Chang. Et godt vennepar skal feire den Asiatiske siden av ekteskapet og inviterer ned til hotellet der de møttes.


    OSL-BRU Brussels A320
    BRU-VIE Austrian A320
    VIE-TPE EVA 777-300ER
    TPE-BKK Thai 777-300ER


    BKK-HKG Etiopian 787-8
    HKG-TPE EVA A330-300
    TPE-VIE EVA 777-300ER
    VIE-CPH SAS A320
     
    Sonictravel, afirm, AirMags and 11 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    90ACC4F8-52DB-4362-9034-7609A0BB51F5.gif Så bookingen ut før den ble forbedret. Til dette

    OSL-BRU C Brussels A320-100
    BRU-VIE C Austrian A320-200
    VIE-TPE EVA C 787-10 Ny Laurel Class
    TPE-BKK C Thai 777-300ER


    BKK-HKG C Etiopian 787-8
    HKG-TPE C EVA A330-300
    TPE-MXP C EVA 777-300ER
    MXP-CPH + SAS A320NEO
    CPH-OSL + SAS A320 foreløpig som separat booking


    Skulle gjerne være i Bangkok over nyttår men fant ikke noe ledig. Så etter runder og søk og etter mye tid på telefon med blant annet en ansatt som ikke ville booke British Airways mellom Kina og Italia ( Eva flighten til Milano) fant jeg en kompetent dansk dame som svarte etter bare 1 time på vent. Da satt jeg men en reise jeg var greit fornøyd med og kunne fly.


    I tråden vellykkede *A bookinger skrev jeg :

    Tidlig fly ut fra OSL, men mulig frokost på the Loft. Austrian biz intra europa som jeg ikke har testet. Et par timer på VIE er greit før en god natts søvn på det nye EVA biz setet og så en dusj i EVA loungen før det blir Thai lunch til BKK.


    Er veldig fornøyd med Etiopian fra BKK og østover. Før vi får oppleve EVA sine eldre kabiner, med 23 timer i et Taipei som må være åpnet litt opp. Til slutt skal SAS få ta oss nordover. Og vi håper selvfølgelig at bolaget finner ut at en direkte flight til Oslo er fornuftig.
     
    Last edited: 08. jan 2023
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Men så i romjulen dukker det altså først opp et og så to ledige seter i LX F, på vår avreisedag. Og da har en jo ikke noe valg. En kaotisk telefon tatt på jobb. LX F var ikke noe problem. Men justering av reisetider via HKG på hjemveien gjorde at vi ikke fikk godkjent reisen selv om LX F ble lagt til. Linjen blir dårlig og konsulenten legger på og sier han skal ringe tilbake. Det gjør han også. Men returen må vi flyttes til et direktefly. Mens telefonen pågår for å sikre LX F og flytte hjemreise pågår finner jeg HND-DEL-BKK for å komme fram til målet og får godkjent denne av konsulent. Men EB kontoret satte seg skikkelig på bakbeina og godkjente bare en dobbel open jaw. Selv om ankomst / avreise ikke er i samme sone.
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Løsningen ble etter flere HUACAs blir å kjøpe en CT og booke eksternt reise. Kanskje ingen perfekt løsning, med bare 6 leg brukt på hovedbookingen. Takk til @Upsaker og @mariusberg som begge kunne hjelpe med booking med CT for en fornuftig pris. 54k og CT er kanskje “dyrt” å bruke på bare 2 biz flighter intra Asia. Men alternativet var høyere pris i kroner for å fly TigerAir med ugunstige tider og mellomlanding, eller å betale nesten 30k NOK for en direkteflyvning med Thai fra NRT-BKK.


    Fordelen med denne løsningen er at vi nå har lagt på over 24 timer i Tokyo og avreise fra HND som gjør at vi kan sove på morgenen. BangkokAir som tar oss videre fra BKK nesten til Kho Chang og var villige til å bytte dato på flyvningen for et lite gebyr selv om dette er en turist web promotion billett.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er altså reisen tur retur OSL-BKK sikret og jeg ser på å optimalisere reisen. For å få booket LX F måtte jeg ha med FRA-ZHR strekket. Og da ble det en tidlig morgen og lite tid i LH sine lounges på FRA. Kvelden før til FRA og frokost i FCT før det er lunch i LX F loungen på ZHR, er altså optimaliseringen jeg ønsker

    Sånn ble det ikke. SAS insisterer på at CT gikk ut 29 og ikke 31 desember. Og da er det stopp. Helt stopp både på å flytte en legg ut, og å legge til hjemreise helt til Oslo.

    Poengmessig endte jeg opp med 195k + et CT kjøp. Men ingen gebyrer eller økte skatter på den siste ruteforandringen.
    Mye styr for en LX F opplevelse. Ja, er det verdt det. Jeg håpe virkelig.
    Så da ser ruten ut som dette:


    OSL-FRA LH C A320-sharklets
    FRA-ZHR LH C A320-sharklets
    ZHR-NRT LX O 777-300ER

    Egen booking:
    HND-DEL NH C 787-9
    DEL-BKK TG C 777-300ER

    BKK-TPE TG C 777-300ER
    TPE-MXP BR C EVA 777-300ER
    MXP-CPH SK - A320NEO
    CPH-OSL SK+
     
    Sonictravel, AirMags, Earl and 9 others like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Reisefølget er som flere ganger før, bestekompisen. Og han vet foreløpig ikke at vi skal på hans første F opplevelse. Han vet bare at det ble flyvning via Tokyo og er fornøyd med en dag i storbyen.


    To dager før avreise kommer også melding fra ANA om at India fra 1/1 krever at PCR tatt max 72 timer før avreise lastes opp før avreise fra Japan, uansett hvilket land reisen starter i. Så da må det PCR testes kort tid før avreise Oslo.


    Det er stadig litt logistikk ekstra som må fikses. Mens jeg diskuterer Airaloo eller Dtac på forum ;)
     
    Sonictravel, AirMags, Earl and 5 others like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Hos Swiss kan vi lese at :

    From 30 November 2022, SWISS First, SWISS Business and SWISS Premium Economy guests can enjoy culinary highlights from the canton of Valais.Julen and the inventive Michelin-star chef and managing director Florian Neubauer are the masterminds behind these innovative Zermatt creations.


    SWISS teamed up with the luxury fashion brand Bally to create this special amenity kit. The kit contains La Prairie cosmetics, toothpaste and toothbrush, socks, earplugs and tissues. In addition, ladies will find a brush and a vanity kit, while a comb and shoehorn complement the gentlemen’s edition.

    Hvis du vil lese om menyer og mat, og folk som klager over at det har spist alt på menyen, og er lei….

    https://swiss.newsmarket.com/englis...valais/s/dc3597c8-b9d1-441c-8150-9b11d9b6d8ee

    https://www.flyertalk.com/forum/swi...wiss-business-first-class-menu-thread-77.html
     
    Sonictravel, paron, AirMags and 5 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Artig at ligger forhåndsbestillingen av mat på shoppingportalen. Why not?https://www.pre-flight-shopping.com/en/?airlinecode=lx

    Middagsutvalget er på 9 retter, inkludert våre valg, fondue, lam, kjøttpudding og vegetar med mer . Så får vi se om det blir fisk og kalv, eller noe helt annet når vi kommer ombord.
     
    Sonictravel, paron, AirMags and 8 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Men tilbake til hverdagen, eller reisedagen. Snøstorm er kanskje å overdrive. Men det har skavlet seg godt kl 04, så da er de få minuttene opp til flybussen både lange og travle. Det tar lengre tid å biz køen en turist. Hva er greia med at personalet på turist ikke betjener biz når køen blir lengre der?

    Halvtomt og eggesalat i gullstua oppsummerer greit. Den er som den pleier å være.
     
    Sonictravel, AirMags, Earl and 4 others like this.
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    LH-OSL-FRA-ZHR

    LH fløy ikke hjem i går kveld. Et av flyet jeg hadde ønsket meg med ble stående, så morgenflyet har passasjerer på klappsete. Dermed går alt tregt, og forhåpningen om FCT svinner hen. Vi går fra gate 26 min forsinket, og må til avising.

    Som alltid hyggelig og korrekt crew ombord som jobber på for å få jakker, kofferter og folk på plass.

    Reisefølget har vært inne og lest på felles Google docs, men har ikke helt fått med seg at det er F som er grunnen til forandringen. Eller han har ikke nevnt det. Så her sitter jeg og håper inderlig på bussgate på FRA. Tipper at jeg er eneste personen ombord som tenker den tanken.

    55 minutter for sene i luften skal bli 15 forsinket på bakken i følge crew.

    Frokost er helt grei. Yoghurten med eple er kjip. Høydepunktene er god smakfull brie og en croissant som smaker smør mer en margarin. Og en overraskende frisk og syrlig cottage cheese med gressløk. Selv får jeg et glass med tørr sekt på Riesling, som jeg liker bedre en den typen vi fikk på turen til Bilbao i sommer.
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Øver på det klassiske F baderomsbildet….. 5838D8ED-6409-43BF-89D5-A25EE62F2BB5.jpeg 0F0507F6-9B0F-458D-AE9C-61CE3ED77FF6.jpeg A8B6C126-3C1E-4CF0-9E2B-924DAC24DE49.jpeg
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    FCL : FRA gate A13
    Drømmen døde med bekreftelse på ankomst gate A18. Men, da har jeg noe mer å se frem til i årene som kommer. Vi finner FCL, men nye covers til billettene ble det ikke, men kanskje på ZHR? Uansett fikk vi et glass eller to med Moets rosa champagne som smaker deilig både med nøtter og en skinkebit eller to fra den røde skjæremaskinen som nå er tatt i bruk, og det kommer eggs benedict til meg og en «asiatisk» frokost komponert i Frankfurt. Tiden går fort når en koser seg men vi rekker boarding på et ganske slunknet A320neo. Artig crew, og fin frokost på en så kort tur som fikk stå i fred.

    Det er ikke alle flyopplevelser som trenger litt tid, men denne gjør det. Optimalisering av reiserute, er altså tingen. Kanskje neste gang.
     
    Sonictravel, paron, AirMags and 9 others like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Swiss F lounge E gates

    Ved ankomst ZHR er det ikke hente service i dag. Men vi blir bedt om å gå opp rulletrappen og 50 meter bort til first loungen på A gates for transport. Her gjøres en rask dokument skjekk før vi forlater Schweitz i egen passkontroll før Mercedes kassebilen tar oss gjennom underjordiske rundkjøringer til E gates og den nye loungen der ute. Hva med litt lunch?

    Og det var ikke før vi skulle inn i Mercedesen for å kjøres ut til satellitten at han oppdaget at det var first. Lykkelig opprømt og godt stressa har han i skrivende stund sovnet i 2K.
     
    EndreD, Sonictravel, paron and 8 others like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    En lys og åpen lounge med veranda. Barområde og spisestue delvis adskilt, men med vinduer på alle sider mot flyplass, gates og rullebane. En vakker og moderne lounge med proffe ansatte som passer på oss. Baderom blir bestilt og vi finner et bord og litt å drikke. Oksetartar er godt men denne med for mye tomat og krydder for meg og skuffer. Det smaker litt mye taco rett og slett. Til tartaren blir vi anbefalt en knallgod Schweitsisk Pinot Noir, med innslag av lokale druer. Dette er den typen vin Merete Bø anbefaler. Frukt friskt lett og delikat, med modne toner mer en snerpete syre. Champagnen er også god, jeg finner gjær og frukt i begge utgavene. Med litt mer sødme i utgangen foretrekker jeg igjen rose utgaven sånn som på FCL.
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Hyggelig hos Lufthansa på FRA. 9F7F6520-176B-4802-9253-9CC17BD4A74B.jpeg 08421F10-DCEE-48FC-9D3A-D46B5275D191.jpeg 51756595-F873-4878-A1C8-EB883BECFB4F.jpeg 685F334A-E63E-4D50-A1BA-7464AA0F54E4.jpeg 4EE37F1D-146C-4B2B-8388-D71ADC53DCE0.jpeg
     

Del denne siden