Hej, som ämnet hintar om så sitter vi och spånar på en solsemester om litt under ett år, Januari/Februari 2020. Cash only på flygresan/resorna. Snubblade över swiss sitt business tilbud OSL-BKK för ca 12-15k t/r. Så långt kom vi i planeringen.... vart ska vi sen ? Vietnam ? Bali ? eller stanna i thailand. Någon som gjort en liknande resa med barn och vill komma med lite vettiga tips och råd ? på förhand tack ! //M
Hvor lenge blir dere der? Jeg selv er forlovet med en kvinne som enda bor i Vietnam, så jeg er der veldig ofte. Jeg elsker landet, MEN Thailand er nok "bedre" som ferieland for en familie. Jeg og forloveden min var akkurat i Phuket, og om man sammenligner disse landene basert på mine overfladiske inntrykk: Best med Vietnam: Sannsynligvis verdens best matland Sannsynligvis verdens beste kaffeland Prisnivå er vanvittig lavt, men Thailand er også svært rimelig Best med Thailand Vannet VEST for Indokina er klarere (Sørkinahavet er mer skittent) Mer stabilt fint vær pga storm på den nordlige halvkule som regel kommer fra øst. Viktig spesielt i høsthalvåret/regntiden. Trafikken - selv om det er venstrekjøring er det finere veier her og høfligere bilister (eks: stopper oftere på overgangsfelt). Generelt om begge landene: Indokina-innbyggerne er generelt dårlige i engelsk Kulturen er veldig lik mellom de to landene SVÆRT overfladisk vil jeg si Vietnam er mindre "ekstremt" enn Thailand. Ikke så stort fokus på "party-turisme" gjør byene mer koselige. I Thailand er prostitusjon lovlig, mens det er ulovlig i Vietnam. Begge land føles svært utrygt trafikkmessig. Begge land er lagt opp for scootertrafikk, men veinettet i Thailand er noe bedre. Men i Thailand har de også venstrekjøring, så leiebil er ikke nødvendigvis å anbefale der. Ingen av landene er trivelige å "gå rundt i gatene" i pga nevnte fokus på scooterkjøring. (se neste punkt). Begge land benytter jeg primært Grab for å komme imellom. Kjempebillig i Vietnam, men jeg så at det var samme pris som taxiselskapene brukte i Thailand (i hvert fall i Phuket). Så grunnen til at jeg anbefaler Thailand foran Vietnam er hovedsaklig fordi turistnæringa er bedre utviklet der. Det er (litt) tryggere å gå langs veiene. Prisnivået er bare litt høyere. Jeg synes Ho Chi Minh-byen er utrolig fin par-by som man kan reise uten barn til, pga maten, kaffen, stemninga, rooftop pools osv. Men jeg synes altså Phuket er bedre for familier pga strand, stabilt vær og voksen turistnæring. Ha ha denne posten ble jo utrolig lang. Håper det hjalp littegrann i hvert fall. Begge land er ganske like, så alt jeg sier kan sikkert motbevises også