Taiwan - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 02. jan 2014.

  1. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Hei :) Jeg drar til Taiwan om en måneds tid og skal da også leie bil mens jeg er der. Er det noen som vet sikkert hvilket internasjonalt førerkort som gjelder i Taiwan? Er det ettårig eller treårig man trenger? Får ikke til å søke det opp på nett ettersom Taiwan «ikke» er et land og kommer ikke opp som noe alternativ når man søker.
     
  2. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,970
    Likes mottatt:
    7,318
    Bonuspoeng:
    183
    Taiwan godtar internasjonalt førerkort etter både Genèvekonvensjonene om veitrafikk av 1949 og Wienkonvensjonen om veitrafikk av 1968, se oversiktskart:

    IMG_0209.jpeg
     
    Last edited: 12. aug 2023
    Finnks liker dette
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,534
    Likes mottatt:
    5,844
    Bonuspoeng:
    183
    Internasjonalt førerkort jeg fikk hos NAF fungerer bra.
     
    Finnks liker dette
  4. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    414
    Likes mottatt:
    1,488
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg leide scooter der i 2014 og da var det ettårig som var kravet. Men på utleiefirmaet lo de bare av meg når jeg prøvde å vise førerkort, men det var riktignok på øygruppen Penghu.

    Vær forsiktig i trafikken, det er litt tut og kjør-mentalitet der nede, selv om det har blitt merkbart bedre spesielt i år etter at de innførte strengere regler for bilister - spesielt ved vikeplikt for gående.
     
    Finnks liker dette
  5. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk :)
     
  6. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
     
  7. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips. Innkasserte 5000 TWD i går. :)
     
    mrt liker dette
  8. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    473
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Hei kjære eksperter!

    Per nå ser det ut til at jeg har en ankomst til TPE 06:50 og avreise igjen 23:40 til VIE med EVA Air. Det gir en layover på nesten 17 timer og en perfekt anledning til å sjekke ut Taipei. Med norsk pass og billett videre så skal det vel være grei skuring å kunne ta en tur inn til byen slik jeg har forstått det.

    Ville dere ha dratt direkte til byen med MRT via immigrasjonen/baggasje/utgang?
    Eller ville dere ha dratt på international transfer og undersøkt noen av de halvdagsturene som tilbys? Hva er smoothest.

    Dette er en fredag ser jeg nå så tenker å være tilbake i rimelig tid. Så tenker MRT tilbake vil sikkert være tryggest.

    Har Taoyuan en egen dedikert fast track for sikkerhetskontroll og eller immigrasjon for business?
     
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    MRT fungerer veldig bra for inn og ut fra flyplassen. Ikke fast track på TPE, men ved mine to passeringer gjennom om morgenen og tidlig kveld var det 0 kø.
     
    LaDuden liker dette
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    MRT går helt greit inn til deler av sentrum. Vil anbefale å vente på express toget selv om det skulle gå 5-10 min etter det vanlige.

    Hvis du er glad i å utforske på egenhånd er ikke Taipei vanskelig å finne fram og komme seg rundt i. Men en bil/guide som plukker deg opp og drar dit du vil, er selvfølgelig velge praktisk. Det er en stor by, så det spørs veldig hva du er ute etter på de 17 timene du har.

    Post covid har jeg opplevd ventetider både på emigrasjon og imi... og sikkerhet. Men ikke sånn som i USA feks. Og det variere med rushtider som på de fleste flyplasser.
     
    LaDuden liker dette
  11. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,783
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer såpass sent inn fra DPS at jeg bare vil finne en seng for natten før jeg reiser videre til NRT neste morgen, noen nylige erfaringer med å finne en seng airside for natten? Vil helst unngå å stikke ut fra flyplassen.
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har brukt Plaza premium lounge hotellrom en natt der under covid hvor vi ikke kom inn i landet.

    Det fungerte fint. Ligger 30 skritt fra EVA sine lounger og har frokost servering. Kompakt moderne hotellrom med god seng og rent bad.
     
    Flyrlavt liker dette
  13. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,783
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips. Da går jeg for det. Skulle gjerne besøkt Taiwan, men med ankomst 21.45 og fly videre 07.55 så ønsker jeg å være opplagt til å utforske Tokyo.
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293

    Med 1 time reisevei i hver ende blir det mer stress, med mindre du ikke skal sove i landet.

    Eventuelt gjør litt reserach på noen kveldsmarked som ligger kort fra flyplassen i en av de mindre byene. Og se på en drosje tur retur? Så kan bagasjens stå på hotellet.

    Men jeg ville heller sovet og vært uthvilt til Tokyo. Eller fått byttet kveldsflyet inn til TPE med et morgenfly?
     
  15. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    876
    Likes mottatt:
    3,048
    Bonuspoeng:
    93
    Har 3 dager og 12 timer i Taiwan senere denne måneden.
    Har tenkt 2d Taipei, mens resten er åpent.

    Har noen forsøkt seg på rundtur rund øya?
    Eventuelt noen tips på hva jeg må få med meg?
     
  16. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,783
    Bonuspoeng:
    113
    Det ble med oppsatt rute da det fristet mer med 2 dager i Tokyo enn noen timer i Taiwan. :)
    Dessverre fullbooket hotell airside, men fant noen ok stoler ved en gate, og med en god time søvn hos EVA på morningen så ble det en ok første dag i Tokyo allikevel.
     
    oddA liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Litt avhengig av hvordan du bor så går det mye lokaltog ut av byen som tar deg raskt til endel mindre byer og opplevelser.

    På Nordkysten ligger det noen fiskerlandsbyer og en statue park ved sjøen som likte godt. Feks.
     
    oddA liker dette
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,534
    Likes mottatt:
    5,844
    Bonuspoeng:
    183
    Det er lett å fylle opp to-tre dager med aktiviteter i Taipei-byen. Jeg har skrevet litt hva man kan finne på å gjøre i Taipei i denne tråden: https://insideflyer.no/forums/threads/taiwan-en-reiseguide.7399/page-2#post-257055

    Med den tiden du har til rådighet, tror jeg det er lurest å bruke tid på noen av forstedene til Taipei istedenfor å bruke tid på å reise til andre deler av øya. Hele østlige delen av Taiwan er nok utelukket pga reisetid. Det går høyhastighetstog mellom Taipei og Kaoshiung på den vestlige delen av øya, så dagstur til en av større byene er mulig. Siden du ikke skriver hva du/dere er interessert i å se og oppleve, nevner jeg noen av forstedene til Taipei som er kan være interessante.

    1. Jiaoxi(礁溪) - Kjent for varmekilde. Her er det mulig å ta seg inn på et hotell og slappe av noen timer

    2. Jioufen/Jiufen(九份) - Kjent for gamlebyen som ble grunnlagt pga. gruvedrift for over 100 år siden. Gruvedriften ble lagt ned for lenge siden, men stedet har overlevd og er en av de mest kjente turistattraksjoner utenfor Taipei.

    3. Yeliou/Yehliou(野柳) - Kjent for unikt naturlandskap som forårsaket av erosjon.

    4. Yingge(鶯歌) - Kjent for produksjon av porselen og andre relaterte produkter og tjenester. Her er det mulig å lage egne porselen-kopper, potter osv.

    5. Shifen og Pingxi(十分 og 平溪) - Kjent for gamlegaten, bygninger som er bygd tett inntil toglinjen og naturlandskap (Shifen-fossen/十分瀑布)

    Det er enda flere attraksjoner utenfor Taipei som jeg kan komme på, men du må heller fortelle hva dere er interessert i å se og oppleve. Da kan jeg se om jeg kan komme med forslag på attraksjoner som matcher deres ønsker.
     
    Last edited: 04. jan 2024
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,479
    Likes mottatt:
    36,654
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje er det svart på i tråden, men eg prøver likevel:

    Korleis er det med innreise til Taiwan for oss med norsk pass?

    Det ser ut som at det finst ei side for e-visum, men eg blir litt usikker på om nordmenn treng dette... Og Noreg har jo ikkje diplomatiske band til Taiwan, berre til Kina,,,

    Er det e-visum som gjeld? Eller finst det ein annan type visum? Eller er visum noko som enklast fiksast ved innreise på flyplassen?

    På førehand takk for svar :)
     
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,534
    Likes mottatt:
    5,844
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen visum eller noen form for registrering på forhånd er nødvendig.
     
    Insomnia4u and Kristian like this.

Del denne siden