Da har man fått summet seg litt og kan skrive en kort oppsummering av hjemturen.
Som oppsatt ble det A330NEO hjem.
For mitt utrente øye var det vanskelig å finne de store forskjellene i forhold til A330-200 som ble benyttet på utreise.
Istedet for den merkelige 2-2-1 konfigen de hadde i A332 så er det 1-2-1 som vi kjenner fra SAS, noe som gjør det mer forutsigbart å få sitte i fred om man reiser alene.
Iforhold til A332 er setet i A339 også noe bredere.
Størst forskjell var det kanskje på IFE - dette var en mye bedre skjerm og ett helt nytt system.
En kul feature var at man kunne logge seg inn med en kode som var på billetten for å få en personalisert landingskjerm, med bla info om connecting gate.
En ulempe med å bruke TAP er at strekningen NYC-LIS er altfor kort.. dette var en nattflyvning, estimert avgang fra NYC var 1800 og ankomst i LIS kl 0540. Flytid er ca. 6 timer.
Når de er like trege med serveringen som om det var en dagflyvning har man mest lyst til å droppe hele måltidet for å rekke å få noe søvn.
Skulle ønske det var en mulighet for å få "ekspress servering" på slike flyvninger, det gjelder forsåvidt også SAS, man er jo nesten forbi Grønland før matserveringen er ferdig.
Hadde 1t 20minutter connection på LIS noe som viste seg å være i korteste laget.
Vi ble ca. 45 minutter forsinket ut fra EWR pga vind, og en time før ankomst fikk jeg vite at jeg var booket om med TAP LIS-AMS og KLM AMS-OSL og ankomst 5 timer etter opprinnelig skjema.
Dette var egentlig full krise ettersom jeg trengte å få poeng for LIS-OSL for å klare Gull i år(perioden går ut Mai), med LIS-AMS ville jeg manglet 500 poeng....
Vi landet på LIS 06:13 hvor flyet til Oslo skulle gå kl 0700.
Etter en taxetur som føltes altfor lang stoppet vi i tillegg ved en buss gate, da tenkte jeg alt håp var ute.
Heldigvis var det egen buss for C passasjerer som gikk avgårde veldig kjapt.
Bussen stoppet ved terminalen 06:28, jeg hadde posisjonert meg slik at jeg var først ut av bussen og la på sprang i håp om og rekke komme frem til gate for Oslo flyet før boarding stengte i ett forsøk på og komme meg med.
LIS er en liten og kompakt flyplass og det var lite trafikk denne dagen.
Klarte faktisk og komme gjennom passkontroll og sikkerhetskontroll veldig kjapt og var ved gate 06:38, svett og andpusten.
Flyet boardet heldigvis fortsatt
Gatepersonalet virket veldig sjokkert over at jeg hadde rukket fram, men etter de hadde tatt ett par telefoner fikk jeg nytt boardingpass for LIS-OSL
Her var det veldig lite belegg i C og jeg fikk en 3 seter for meg selv som jeg la meg på tvers av, fikk vel nesten like mye søvn på LIS-OSL som EWR-LIS
Innsjekket baggasje klarte naturlig nok ikke holde følge og ble levert meg 2 dager senere.
Last edited: 10. juni 2021