Skikkelig i-landsproblem her nå.. Jeg skal til Vietnam, men har 14 timer layover i London og 4 timer i Singapore før videre reise til SGN. Mener at forseglingen på Tax Free gjelder i 24 timer. Reiser fra OSL kl 17 førstkommende fredag, og fra SIN 35 timer senere. Ser at de ikke har favorittboblene hverken i London, Singapore eller på den lokale vinsjappa i Vietnam, så jeg tenkte å bunkre opp på OSL. Er det noen som har testet 24-timers regelen for forsegling i praksis?
Jeg handla tax free i Marokko en gang og hadde 3 dager i Nederland på veien hjem. Var da null stress å få den gjennom security på Schipol når jeg skulle videre hjem (og Schipol er ikke kjent for å være de enkleste). Backup planen min var å sjekke inn håndbagasjen min, men det slapp jeg
Konge! Madammen fikk beskjed om 24 timer for et par uker siden, men da satser jeg på at det ordner seg
Var en i tax free’en på OSL som sa at forseglingen varer i 6 måneder. Mulig det bare gjelder i Norge.
"Det er ikke lenger noen tidsfrist som passasjerene trenger å forholde seg til når det gjelder tax-free gjennom sikkerhetskontrollen. Så lenge posen er en "Security Tamper Evident Bag" som definert av ICAO og den er pakket på en lufthavn eller om bord i et luftfartøy har alderen ingen betydning." https://luftfartstilsynet.no/passasjer/hva-er-lov-i-bagasjen/taxfree/
Da ser det ut til å være konsensus om at forseglet pose er uten utløpsdato. Det var i forbindelse med denne hendelsen at madammen fikk beskjed om 24-timers regel. Men da kan vi se bort fra den. Takk, alle sammen!
Problemet med slike ting som dette er jo at det er vedkommende sikkerhetskontrollør som avgjør hva som er trygt og ikke. Hans eller hennes tolkning av reglene er normalt det man må forholde seg til, uansett hva man eller skulle tro eller ønske. Eksempelvis er det lov med kniv/saks opp til 6 cm lengde. Men hvor mange ganger tror du ikke at du må krangle for å få med deg denne kjekke foldekniven med bare 5,5 cm blad? Denne er altså lovlig, men like fullt blir folk fratatt en neglesaks som har maks 2 cm blad.. En annen artig sak om heldigvis ikke ble noe problem. I noen land skal de på død og liv legge kun en flaske i hver tax-free pose, og ved anledning fikk jeg 4 poser, men de hadde jo bare en kvittering.. Det forsøkte jeg å si noe på, men det skulle vedkommende kasserer ha seg frabedt. Det var mer enn ille nok til at jeg skulle komme der å kreve at varene skulle legges i forseglede poser .. Så jeg måtte bare gå derfra med kun en av de 4 med en kvittering. Heldigvis ble jeg ikke stoppet noe sted senere.. Ser for meg at det ville vært svært problematisk.
Så 4 poser anser du som svært problematisk, men ikke en svær kniv? Hva i all verden skal du bruke den "kjekke" kniven til? Spikke pølsepinner ved en lounge å grille i peisen? Jeg kan ikke se ett eneste scenario hvor kjekk og kniv er i samme setning, verken på, i, eller ved en flyplass.
Tax fri bobler fra avreise helt til returen var intakt i tax free forseglingen med nada kommentarer både her og der, ca. 7dager, den fløy både i LH biz og TK monkey class: OSL-FRA-IST- SAW-AYT-IST-FRA-OSL uten omtanke
4 poser hvorav 3 er uten kvittering ja? Det er klart at det er problematisk. Det er ikke tillatt i følge reglene, derimot er kniven ok. Mitt poeng er jo ikke hvorvidt man trenger en knvi på flyet, men at den er lov og en taxfree pose uten kvittering er forbudt. Forøvrig reiser jeg 95% uten innsjekket så om jeg skulle ha behov for en kniv på destinasjonen, eksempelvis om jeg vil spikke pølsepinner,så må jeg jo nødvendigvis ta den med meg MXP tror jeg det var.. Ikke akkurat navlen av kundeservice Italia heller