Go morn! Skal en tur til London til uka og planlegger å kjøpe en Samsung watch der.. Denne koster 3990 i Norge, og £300 (3300kr) i London. Har noen her noen erfaring med tax refund på Heatrow? Jeg kan få tilbake £30 der, men om det betyr å stå timevis i kø vurderer jeg heller å kjøpe klokka på flyplassen til £290.
Kan fort være kø, men de har mulighet for å betale 10£ for fast track. Hvis du er uheldig så er det kinesere i køen og de, har etter min erfaring, myyyye varer
Takk Ser nå at denne versjonen er uten e-sim, mens i Norge selges den kun med e-sim.. og derfor 700kr dyrere.
Gikk overraskende fort da jeg var innom for et godt år siden. Kanskje et kvarters tid, og da var det et busslass med asiatiske turister som hadde kommet foran meg i køen - men de hadde en ordning hvor de sluset asiatiske turister til én rekke med skranker hvor de hadde ansatte med tilstrekkelige språkkunnskaper, og så tok de alle andre i andre skranker. Med dårlig empirisk belegg kan jeg imidlertid bekrefte hva @anders82 sier; det var jevnt over mye varer (og høy Rimowa-faktor).
Man trenger heller ikke å gjøre det på samme turen. Husk, man har 3 måneder på seg til å få tollstempel. Utførselen av varer kan gjøres i alle EU-land; trenger ikke være det landet du kjøpte varen i. Er det lang kø, så tar jeg det en annen gang. Betinger selvsagt at man skal på reise i EU igjen innen 3mnd, men det skal man jo ofte.
De vil se varene som oftest. Mulig det heter seg at det skal være ubrukt, men jeg har vist brukte varer og det har gått helt fint.
Har ikke erfaring airside, men da jeg var innom landside-kontoret (forsterkeren jeg kjøpte var blytung og måtte sendes) var det nesten samme opplevelse: kø med kinesere på en side, og bare meg i den andre køen. Måtte en tur til tolletaten og så tilbake til Global Blue (Global Blue skulle ha eksportpapirene stemplet for å gjøre dette landside), men det hele ble fikset på under 10min. Ganske smidig!
Fikk tilbake noe penger airside på Heathrow en søndag ettermiddag for snart et år siden. Da var det ikke noe kø og alt tok fem min.
Takk for gode råd! Halve Kina stod på landside og null kø airside. Fikk plutselig mer tid i Senator Travelex tok nærmere 50% av vat for å gjøre jobben da. Og måtte krangle for å få pengene på kort i stedet for cash (mot et 'lite' gebyr. men sånn er det vel bare.
Global Blue er like dyre. Det må være god fortjeneste i den bransjen der! Selv om butikkene nok får litt i kickback for å ha tjenesten.