Tax refund Heatrow

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Norfindir, 03. febr 2019.

  1. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Go morn!

    Skal en tur til London til uka og planlegger å kjøpe en Samsung watch der..
    Denne koster 3990 i Norge, og £300 (3300kr) i London.

    Har noen her noen erfaring med tax refund på Heatrow? Jeg kan få tilbake £30 der, men om det betyr å stå timevis i kø vurderer jeg heller å kjøpe klokka på flyplassen til £290.
     
  2. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge du går til kontoret som ligger airside, pleier det ikke å være nevneverdig kø.
     
    Norfindir liker dette
  3. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar. Forstår det slik at jeg også må få et stempel av customs?
     
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Kan fort være kø, men de har mulighet for å betale 10£ for fast track. Hvis du er uheldig så er det kinesere i køen og de, har etter min erfaring, myyyye varer
     
    Norfindir liker dette
  5. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Takk
    Ser nå at denne versjonen er uten e-sim, mens i Norge selges den kun med e-sim.. og derfor 700kr dyrere.
     
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Gikk overraskende fort da jeg var innom for et godt år siden. Kanskje et kvarters tid, og da var det et busslass med asiatiske turister som hadde kommet foran meg i køen - men de hadde en ordning hvor de sluset asiatiske turister til én rekke med skranker hvor de hadde ansatte med tilstrekkelige språkkunnskaper, og så tok de alle andre i andre skranker.

    Med dårlig empirisk belegg kan jeg imidlertid bekrefte hva @anders82 sier; det var jevnt over mye varer (og høy Rimowa-faktor).
     
    Norfindir and anders82 like this.
  7. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Man trenger heller ikke å gjøre det på samme turen. Husk, man har 3 måneder på seg til å få tollstempel. Utførselen av varer kan gjøres i alle EU-land; trenger ikke være det landet du kjøpte varen i.

    Er det lang kø, så tar jeg det en annen gang. Betinger selvsagt at man skal på reise i EU igjen innen 3mnd, men det skal man jo ofte.
     
    Norfindir liker dette
  8. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Krever de ikke å se varen ubrukt for å få tollstempel?
     
  9. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    De vil se varene som oftest. Mulig det heter seg at det skal være ubrukt, men jeg har vist brukte varer og det har gått helt fint.
     
    Norfindir liker dette
  10. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke erfaring airside, men da jeg var innom landside-kontoret (forsterkeren jeg kjøpte var blytung og måtte sendes) var det nesten samme opplevelse: kø med kinesere på en side, og bare meg i den andre køen. Måtte en tur til tolletaten og så tilbake til Global Blue (Global Blue skulle ha eksportpapirene stemplet for å gjøre dette landside), men det hele ble fikset på under 10min. Ganske smidig! :cool:
     
    Norfindir liker dette
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk tilbake noe penger airside på Heathrow en søndag ettermiddag for snart et år siden. Da var det ikke noe kø og alt tok fem min.
     
    Norfindir liker dette
  12. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for gode råd!
    Halve Kina stod på landside og null kø airside. Fikk plutselig mer tid i Senator
    :cool:
    Travelex tok nærmere 50% av vat for å gjøre jobben da. Og måtte krangle for å få pengene på kort i stedet for cash (mot et 'lite' gebyr. men sånn er det vel bare.
     
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Global Blue er like dyre. Det må være god fortjeneste i den bransjen der! Selv om butikkene nok får litt i kickback for å ha tjenesten.
     
  14. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Du må ikke finne på å ta det ut i cash, eller Gud forby be om å få det i NOK
     

Del denne siden