På SAS sine infosider om EB-nivå sas. no /eurobonus/medlemsnivaer/ (sorry for ødelagt link, får ikke poste linker enda) står det ikke noe om at hverken legs booket med bonuspoeng eller med kombo BP+penger er ekskludert. Har lest her på forumet at legs som er booket kun med BP ikke teller, men finner ingen info om det noe sted på SAS sine sider, så jeg lurer på hva som gjelder. Med de nye opptjeningsreglene innenlands og i Norden, kan det jo være lettere å oppnå legs enn bonuspoeng, om man sjelden reiser langt med SAS. Innenriksreiser kan det jo fort lønne seg å ta med poeng, om man skal ta en helgetur. Jeg har inntrykk av at innenriksreiser i og rundt helg på kurante tidspunkter ofte kan være billigere med bonuspoeng, f.eks. OSL-TRD (5K) enn i kroner (gjerne 949kr og oppover. På billetter som er noe særlig dyrere enn det igjen, er det riktignok som regel ikke tilgjengelige BP-billetter). T/R blir en slik reise 1156kr inkludert avgifter om man regner BP fra trumfkroner, mens det blir 1898kr om man betaler med kongens mynt. For dere storflygere er det sikkert ikke en særlig relevant problemstilling, men noen av dere vet sikkert hva som gjelder likevel.
Haha, det overlever jeg. Utrolig dårlig at SAS ikke klarer å gi god nok (eller noen?) info om det, når de er så nøye på å skille klart mellom grunnpoeng og ekstrapoeng absolutt over alt.
Du opptjener poeng og legs ved å booke beste tilgjenglegheit, men då får du ein ordinær billett, og ofte så er dette lovleg dyrt i Europa. Du får 30% med EBD, og det kan ein sjelden gong vera lønsamt. Eg synes det er greit å booke beste tilgjenglegheit til USA, då får ein ofte nok poeng for å behalde status, med forbehald om ein har god inntjening av poeng
Det er ikke så aktuelt for helgeturer innenlands, dessverre. Tanken var at man innimellom kan spare på å kjøpe trumfkroner og kjøpe billetter til 5000 poeng i stedet for å kjøpe i kr, og jeg lurte på om man "tapte" legs på det. Det fikk jeg jo kjapt svar på. Nå har jeg så få flyvninger at det kan godt hende jeg gjør det likevel, den lille statusen et sølvkort gir meg, er ikke fryktelig mye verdt, selv om en ekstra koffert og businessinsjekk rundt juletider kan være kjekt. Å gå glipp av det gjør ikke mye. Men irriterende med så dårlig info fra SAS sin side, burde ikke være nødvendig å spørre her om noe som burde stått i klartekst på nivåsiden deres.
Husk der skal ikke meget til med et SAS MC premium kort, så rejser du plus på dine bonus billetter. Så er der ekstra bagage samt en polarrulle at hygge sig med på flyet. Ligefør det er en bedre deal bare at rejse på bonus billetter end at have guld kort
@Are har vel hatt noen rundreiser i Norge på 6-8 legs på én t/r bonusreise i Norge for 10.000 poeng? Dersom dette hadde vært mulig snakker vi 60.000 poeng + litt skatter og avgifter for å skaffe seg gullkort! Inkludert i prisen hadde du jo fått sett store deler av Norge
@DanH Jeg har nokt feilaktig brukt begrepet legs, om man der teller alle bytter/mellomlandinger på en enveisbillett. Regner med det er "enveisflygninger " aka enkeltbilletter en strekning eller to per T/R som teller når man betaler med kroner og øre også, siden SAS bruker det begrepet. Hvordan i all verden setter man sammen en reise med 3-4 legs EN vei? Mjølkerute rundt vestlandet til Trondheim og så videre til en småflyplass i nord via Bodø og en flyplass til?
Hva med KRS-OSL-TOS-VDS? Vi hadde forøvrig OSL-ALF-TOS-KKN/KKN-TOS(-BOO)-TRD-BGO.. Så bare seks segment..
OSL-BGO-TRD er to legs og prises likt som OSL-TRD når du bruker bonuspoeng. Man kunne derfor lagt opp til en skikkelig melkerute for å komme nærmere målet om 45 legs dersom dette var mulig.
I beste pris var dette mulig tidligere i alle fall. Har flydd OSL-BGO-SVG-KRS bare for å dra EBG i mål tidligere på et tidspunkt noen år siden.. Er Ikke like lett nå..