Test av økonomi og business med LOT til Polen.

Tråd i 'Reisebrev' startet av robertaas, 04. juni 2023.

  1. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    Bestilte godt i tide for best pris og da blir det endel endringer frem og tilbake for flightene. Jeg hadde plutselig at fligten til Warsawa ankom 45 minutter etter flighten videre. Regnet med at de skulle registrere det og varsle om ombooking, men det kom ikke så jeg måtte ta kontakt med dem da jeg etter et par måneder ikke turte vente lengere. Det gikk uten problemer, men jeg fikk 7 timers transit i Warszawa.

    Online innsjekking 36 timer før og mulighet til å endre sete. LOT var ikke på innsjekkingsautomaten på OSL så jeg måtte ha den store utskiften av boardingkortet i lommen under hele reisen. La merke til at de hadde fått med seg dimantstatusen på boardingkortet. Og det var fast track, lounge og prioritert boarding i OSL. Gullstua på OSL leverte frokost som forventet. LOT 1.jpg

    737 ble byttet til E190 på den første flighten og E170 på neste flight. Det stod riktignok E195 og E175 et par steder. Dette betyr normalt litt dårligere plass til håndbagasje enn fly hvor det er 6 seter per rad. Hadde slanket ryggsekken litt så den gikk inn uten problemer på første flight. Et irritasjonsmoment var luftdysene som var veldig fleksible og med skikkelig trykk. Fikk kraftig vind i ansiktet både fra personen ved siden av meg og forran med. Fikk snudd dysene da personen forran meg måtte bytte sete. Ja, flere hadde fått samme sete på boardinkortene.

    LOT 2.jpg
    La merke til stort foldebord og det ble enda større på E170. Bak badeskillet fikk vi vann og "salt or sweet?". "Salt" var bolle med fyll av tomat og "søt" var med ripsbær. Greit og mettende.

    LOT 3.jpg

    I Warszawa fikk jeg veldig god tid til å teste loungen. Det var ganske så stinn brakke og strøm var mangelvare. Det få kontaktene jeg så var fra noen få luker i gulvet. Man bør være forsiktig med å bruke dem da jeg så flere snuble i eller tråkke på ledninger og adaptere.

    De hadde også en mer eksklusiv gullstue hvor det var en ny resepsjon. Det var hakket mindre belegg der, mer komfortable seter og litt mere strøm. Gikk man inn gangen forbi arbeidspulter kom man til et nytt område med enda mindre belegg, enda mer komfortable stoler og mere strøm. Man bør altså gå helt inn der. Den vanlige wifien på flyplassen må man logge seg inn i på nytt etter få minutter så wifi for loungen er å anbefale.

    LOT 3a.jpg

    LOT 3b.jpg
    Mat og drikke var derimot identisk med den store loungen utenfor. Og med varm fisk eller kjøtt som smakte godt var det ingen problemer med å få et skikkelig måltid der.

    LOT 4.jpg


    LOT 5.jpg

    LOT 6.jpg
    For neste flight innenlands flight med E170 ga de streng beskjed at ingen bagasje kom ombord om den ikke hadde vært innom testkassa og fått bånd merket hattehylle eller "under sete". Selv små håndvesker måtte testes og merkes. Det eneste unntaket var den separate køen på motsatt side for Hon Circle/diamant hvor det kun stod én person. Hadde slanket ryggsekken igjen og plassen i bagasjehylla så ut til å være lik den på E190 så det gikk uproblematisk. Ellers ikkeno badeskille her og en ny bolle med ripsbær til tross for mye kortere flight.

    På returen var det nøyaktig samme mattilbud på loungen i Warszawa, men jeg sparte apetitt til serveringen på business class. Det var 737 til OSL og merkbare mindre foldebord. Så kom endelig serveringen. Salat og 3 små biter kaldt røkt kjøtt. Bildet er er tatt før jeg hadde spise noe. Og husk at foldebordet er veldig lite. Forretten smakte godt. Dette lovet bra tenkte jeg og ventet spent på den varme hovedretten. Og tro hva som kom av godsaker til ost og dessert?

    LOT 7.jpg

    LOT 8.jpg


    Så kom de og samlet inn brettene. Jeg så vel ut som et levende spørsmålstegn. Da jeg spurte om det kom ost eller dessert fikk jeg sjokolade og nøtter fra salgsvogna.

    LOT 9.jpg

    Om man allerede har status er det bra servering i loungen, men serverigen på business class ombord var langt fra det man kunne forvente. Var med på en resturant i Oslo igår og der fikk vi en utrolig 8-retters meny til mindre enn hva LOT tar ekstra per flight for å fly business.

    Setene var de samme som baki flyet, så hvor mye ekstra er man villig til å betale ekstra for ledig midtsete?
     
    cooolcatz, paron, Earl and 22 others like this.
  2. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    På OSL-WAW i økonomi tjente jeg 460 EB-poeng. På WAW-OSL i business tjente jeg 700 EB-poeng.
     
    Earl, kiev, holmen and 1 other person like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,547
    Bonuspoeng:
    293
    Flott rapport!
    Takk for at du deler med oss andre. :)
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Skal fly ruta i aug/sep. Kjekt å vite at det ikke serveres stort ombord. Takk for beskrivelsen.
     
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Så jo litt knapt ut på Oslo flyet ja, men på en annen side så er det ikke så ulikt det lille man får servert fra Lufthansa i business class på OSL-FRA, det er heller ikke noe å spise seg mett på.
     
    themichael liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,720
    Bonuspoeng:
    293
    For ca 20 år siden fikk jeg varm middag med LOT E145 WAW-OSL .. som regel var det laks og ofte var jeg alene foran gardinen. Flyet gikk i 19-tiden fra WAW.
    Jeg fikk selvfølgelig alle den drikke jeg ville ha .. og ofte fikk jeg småflasker med meg hjem.

    … og jeg reiste med dette flyet 1-2 ganger i uken i ett helt år!
     
    Last edited: 05. juni 2023
  7. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fin rapport. La meg legge til at i Gullstua i WAW serverer de champagne. Ikke cremant, ikke cava, ikke prosecco; Ordentlig champis.

    Ofte er gullstua veldig full og med litt dårlig/klam luft, og den er helt uten vinduer og dermed litt klaustrofobisk….. men de har som sagt champis.

    Nevnte jeg at de har champagne?
     
    fridolin, Meursalt, jgroneng and 8 others like this.
  8. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    De to gangene jeg var innom var det bedre plass der enn i loungen utenfor.

    Og går du inn gangen som jeg beskrev så er det til venstre både vindu og enda mindre folk. Det er litt som trimrommet i innenlandsloungen på OSL som ble gjort om til sitteområde. Noe panoramautsikt er det ikke selv om det er litt vindu der.

    Og gjæret juice står jeg over.
     
    themichael and NoLimit like this.
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    LOT er klart minst flinke på mat av alle Miles & More medlemmene på flights innen Europa. Utenfor har jeg ikke prøvd.

    At de heller ikke har ledig nabosete på E-jet hjelper ikke på i det hele tatt.
     
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Er du sikker på det? Sist jeg tok OSL-WAW så var nabosetet fysisk blokkert. Det var i september 2022.
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,720
    Bonuspoeng:
    293
    Var det en Embraer? 2+2
     
  12. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde Embraer til WAW, da var det selskap i nabosetet. På vei hjem med 737 og 3+3 var midtsetet blokkert.
     
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg er dog usikker på om det var E170/190 eller 195.
    Det sa omtrent slik ut som du ser det når du tar et Google Bilder søk "lot embraer business class" ("This seat is blocked for your comfort").

    Vis det er snakk om domestic i Polen så har dem ikke lengre Business der og dermed heller ikke blokkerte seter.
     
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Merkelig sak. Til og med LOT selv skriver at dem blokkerer nabosetet på Embraer (når du ser på setekart):

    https://www.lot.com/us/en/explore/about-lot/fleet/embraer-175
     
    paron liker dette
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
  16. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    Da «tar jeg en for laget». Booket med LOT, OSL-WAW, til uka.

    Setekartet sier jeg skal få ledig nabosete foran gardinen selv med Embraer.

    Mulig jeg var uheldig sist, eller rett og slett husker feil.
     
    Last edited: 10. juni 2023
    Calling, themichael, Henrik and 2 others like this.
  17. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Fløy fra Warsaw til cph med LOT på torsdag flight LO 459 plass 1A. Kan bekrefte at jeg hadde blokkert sete ved siden av:)
     
    themichael, Eddie47 and Wiolenze like this.
  18. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut for at dette funker i praksis også denne gang;

    IMG_2194.jpeg

    Pitchen er ikke noe å rope hurra for. Knyttnevetesten ikke passert;

    IMG_2193.jpeg
     
    EndreD, Calling, Earl and 5 others like this.

Del denne siden