Meh. Som med south african og alitalia (og sandkasseselskapene) lever de godt på statlig subsidiering.
Dette er muligens grunnen til at det er så lite *A award hos Thai i First. Har lest her inne at Thai ofte har mye Award når det går bra, og lite eller ingen om de sliter. Hvorfor vet jeg ikke, heller ikke hvem som skrev det.
Hadde selv min første F opplevelse på Thai i sommer! Trist hvis de går konk, men de er nok " to big to fail" tror ikke Thailand lar dem gå konkurs.
Herregud! Ikke skrem meg! Har to F-flighter med Thai som skal ta meg til Sydney i januar. Har IKKE behov for å bekymre meg for noe slikt
Blir nok ikke borte så raskt! Blir vel en 2. Varsel om det faktisk blir konk også noen mnd før det forsvinner. Hehehe
Har veldig vanskelig for å se at de lar thai gå konk, men rarere ting har jo skjedd... De trenger kanskje bare en enda strengere restrukturering enn hva SAS har gått igjennom. Det spøker nok fort for F i the long run... men samtidig ser vi jo konkurransen på de beste C-produktene er så hard, at det fort er bedre enn F var for ti år siden. Det er vel kun eksklusiviteten som mangler.
Det ligger vel ganske klart i kortene at First forsvinner hos Thai... Thai har kun First på 747-400 som har begrenset levetid igjen, og på noen få A380 maskiner som heller ikke er veldig økonomisk.
SQ,NH,LH og kanskje UA blir vel de siste selskapene som klarer å holde liv i F-class. Har tilbragt dagen sammen med en tysk ansatt som var veldig klar på fra +4-12 Business Class - over that F !
Om du tenker kun *A, men tviler vel på at feks EK, QR, BA, CX, QR legger ned sin F-avdeling. AA blir vel å ha F så lenge UA har det, eller motsatt. Tror også LX i *A blir å beholde F like lenge som LH.
Det spekuleres i om det går samme veien som med Malaysia Airways, der en privat investorgruppe overtok og restrukturerte. Tviler på at det blir lagt ned ved en konkurs. Thai sin utfordring har i mange år vært kulturell, der de har en forretningskultur hvor bekjentskap heller enn dyktige folk blir ansatt som ledere. Legg til tap av ansikt, så ser en at dette gir store utfordringer. I tillegg er det motstand mot å bringe inn andre nasjonaliteter i ledelsen. Dette fungerer best innen Thailand, og ikke når en må konkurrere internasjonalt. I Bangkok post nevnes det at Thai har tapt 1/3 av inntektene i innenriksmarkedet hvor low cost har overtatt. De har riktignok prøvd å svare med Thai Smile Airways. Når det gjelder TG F beholder de nok disse så lenge de har flyene. De selger ikke nok C til å bygge om på 380, og 747 er gamle fly.
For meg virker det mer logisk at det er motsatt. Går det godt betyr det jo sannsynligvis at det selges mange ordinære billetter og da er det ingen grunn til at flyselskapet skulle gi bort ekstra award-billetter. Den største årsaken til at det er lite Thai F å finne er nok at det er forsvinnende få fly igjen med F-kabin. Selskapet har 6 stk. A380 og 9 stk. Boeing 747, og på noen av 747-maskinene tror jeg ikke engang F-produktet er i bruk.
Thai la om hele det interne bonussystemet sitt 4.okt. Jeg tror grunnen ligger her. De har bare bestemt seg for å strupe tilgjengelighet helt uavhengig av økonomi.