Fra og med 22. juli 2019 startet Thai Airways å ta betalt for det de kaller preferred seats: bulkhead og nødutgang i økonomi. I tillegg tilbyr de businesspassasjerer å betale for et førsteklassesete på de flightene de ikke selger first. Link til Thai sine nettsider Prisene er som følger: For eksempel skulle de hatt $280, ca 2400kr med dagens kurs, for et førsteklassesete fra Oslo til Bangkok hvis de hadde brukt et fly med denne type kabin. Spoiler: Terms and conditions The above "Preferred Seats Table" is effective for a checked portion of travel On/After 27JUL19 until further notice and applicable to passenger who travel in economy class, irrespective of the class paid for and used by the passenger. The Charge rates are shown in USD (US Dollars) only will be converted to the Local Currency by using the Banker's Selling Rate on the date of sales transaction occurred. If the sales transactions are made as through check from TG Domestic connecting to TG International sectors, the chargeable rate as through check portion of travel is applied by zoning basis. TG Domestic Sectors in Thailand is located by Zone 1. The above chargeable rates are charged separately with no effect issues to passenger baggage allowance to which it may vary depending on cabin, status level, military status, itinerary and date of purchase. The chargeable rates are non-refundable and non-interlineable. Any other discount in percentage applicable to special passenger types such as Child / Infant, Tour Conductor and Agent Discounts are not permitted. Mileage is earned on the original paid fares. The exemption from the above chargeable rates shall be applied to any passengers who traveling on the conditions agreed by THAI and Government sector according to the condition on the passenger's ticket only. By government order or agreement, certain passenger categories may have a free of charge allowance deviating from the above regular system. Such amended free of charge shall be stated on the passenger's e-ticket. The condition on the 8th note is applicable to passengers traveling from Thailand only. For other areas/countries, follow the rules applied by the national carriers concerned. In case of travel on combined services for through journeys where the passenger travels partly on F-class and partly on C-, U-, or Y-class, the applicable chargeable rates are on each sector of the trip shall be that applicable to the class of service for which the fare is paid. In case the passenger who has paid on C-, D-, J-class, laterally made seat wish on F-class zoning area for any THAI flights/sectors operated by TWO classes of services, the applicable chargeable rate for F-class seat zoning shall be applied. Er det verdt det?
Helt klart verdt det selv uten F servering. Billig metode for de som vil prøve seg på smaken av F seter.
er nok litt på grensen til å være verdt det, men bruker de noengang fly med F seter fra OSL? Kan vel fort være verdt det BKK-HKG osv, blir det sone1 ?
Hmm, kjedelig utvikling... I fjor kunne jeg velge sete 1A+1K uten kostnad, lang tid i forveien, på biz-billett.... *mimre*
Skal gjøre det. Fortsatt lenge til så kanskje noen får sjekket det ut før meg Skal prøve meg på ett reisebrev denne gangen
Nei, det er vel kun 777-300ER som brukes der med business og økonomi, men Norway står i sone 5 så jeg brukte det som eksempel.
De ser seg vel nødt til å tjene på alt for å overleve slik som alle andre bedrifter. Har ingen problemer med at man må betale for dette. Bedre tilgjengelighet for oss som har lyst på F seter.
Bra at de tar betalt. Er jo bare å ta et vanlig sete hvis man ikke vil betale. Men det negative her er vel at også Thai sine statuskunder må betale for dette? Her burde det vært gratis for de med gull og høyere mens resten må betale. Nå er vel dette kun i økonomi foreløpig. Men vent og se så begynner de med C kabinen også for å reservere seter. Lufthansa har vel reservert de beste setene i C til sine statuskunder? BA gjør også dette heldigvis. Statusløse må betale både i Y og C hvis de ikke kjøper full flex billetter. Kjempeflott at de gjør dette Det betyr flere gode seter tilgjengelig for meg som gullmedlem, også når jeg bestiller kort tid før avgang
Blir ikke mer enig! Man må jo ha noen fordeler vi som reiser så mye. Og reiser man ikke mye får man betale for godene
Vi hadde 747 F setene DPS-BKK i høstferien, veldig bra opplegg. Tro vi fikk «velge» de siden vi hadde F videre BKK-LHR. 2400kr for en 10-12 timers mener jeg er verdt pengene.