Thailand-tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av AndersB, 03. nov 2013.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,032
    Bonuspoeng:
    293
  2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, uansett hvilket visum du har.

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,032
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har aldri hatt noe annet enn norsk pass når jeg har vært i Thailand …

RoadKing liker dette
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    I second that.

5. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, altså..visum og pass er jo ikke helt de samme :) Men selv de som har arbeidsvisum må nå fylle ut i det nye systemet hver gang de skal inn i landet. Så poenget mitt er bare at det er ingen unntak for å unngå å fylle ut :)

Nå har mange land det samme da, så dette er den nye malen. Personlig så synes jeg det var noe herk å sitte å fylle ut skjemaer på flyet. Glemte ofte kulepenn.

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,032
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner jo at jeg må registrere meg på den siden, men jeg har aldri hatt noen form for visum til Thailand og jeg har aldri fylt ut noe papir skjema når jeg har kommet til Thailand… bare det vakre røde norske passet

7. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    9,607
    Bonuspoeng:
    183
    Ser forresten at den siden jeg linket til likevel ikke var den offisielle siden for å gjennomføre registreringen. De har nå lagt inn en link til myndighetenes side: https://tdac.immigration.go.th/arrival-card/#/home

Stusser litt over detaljkravet til info om oppholdssted. Province, District, Sub-district og adresse fylles ut. Hvis det faktisk blir slik ved oppstart, blir det noe mer kronglete enn å kun opplyse "Hotel XYZ", som funket på det gode, gamle skjemaet.

Last edited: 10. april 2025
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,350
    Bonuspoeng:
    293
    Sånt er jo først og fremst bare irriterende, fordi man må huske å ordne det i siste liten.

Thailand skal tydeligvis l bli mer digitale i grensekontrollen, og akkurat det er bare av det gode. Jeg forlot BKK igår med kun en kjapp elektronisk scann av passet på vei ut. Ikke lenge siden det var manuelt. Rundt 20 maskiner og null personer i kø der jeg var, i fast track ved zone 1.

Ble stemplet i passet på vei inn noen dager før, og det er jo like manuelt som alltid. Men tok bare 3-4 minutter, inkl webcam og fingeravtrykk leseren. Gammeldags, selv om det er halvt digitalt...

9. Modegard

Modegard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,405
    Bonuspoeng:
    93
    Skal to uker til Thailand i Desember. Tenkte å starte med en uke på vestsiden, før vi har booket Meliá Koh Samui i 8 dager ifm. julen
    Vi har med to barn på 6 og 9 år. Har vurdert Lanta eller Phuket/Khao Lak. Er det noen som har noen gode anbefalinger til en familieferie? Er ganske åpen på destinasjon/hotell, så lenge det er på Vestsiden.

10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,880
    Bonuspoeng:
    183
    Koh Lanta er veldig fint. Har dere råd, så er Pimalai en no brainer. Phuket er ikke å anbefale.

11. Modegard

Modegard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,405
    Bonuspoeng:
    93
    Takk @Jeanette! Hvordan er Khao Lak vs Lanta? På Lanta står det mellom Rawi Warin og Pimalai. På Khao Lak har vi sett på La Flora eller La Vela.

12. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    Det var masse papirer som måtte fylles ut på tidlig 2000tall, mens vi enda hadde det vakre røde passet. Nå med laksepass holder det med registrering online. Visum er jo for de som ikke kvalifiserer for innreise uten eller som har tenkt å være der lengre enn visumfritaket gir

Eddie47 liker dette
  13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,880
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke vært på Khao Lak, men ut fra tidligere research ville jeg mye heller dratt dit enn til Phuket feks, og vi har vurdert å dra til Khao Lak tidligere. Rawi Warin kan ikke sammenlignes med Pimalai på noen som helst måte, så dersom dere har mulighet - test ut Pimalai. Gøy å bli kjørt i speedbåt fra flyplassen til egen brygge på hotellet. Men obs - Pimalai ligger ganske øde til lengst sør på Lanta, så ikke noe å finne på i umiddelbar nærhet. Layana kan jo også være et alternativ.

Last edited: 25. okt 2025
    Insomnia4u and Modegard like this.
  14. stakar

stakar Frequent Traveler - EBP

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Datteren min er på backpacking i Asia (Japan, Sri Lanka, Thailand og Australia). Hun fyller 20 år på torsdag og i den forbindelse har jeg booket noen netter på Dusit Thani Krabi. Noen som har erfaring derfra og evt noen andre resorter og gode restauranter i Krabi området? Blir en overraskelse og litt avveksling fra hosteller som de ellers bor på.

NordicLane and EndreD like this.
  15. Tupolev144

Tupolev144 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    13
    Er i Mai Khao nå og skal videre til Khao Lak i morgen. Bor litt utenfor «sentrum» i Khao Lak (Le Méridien Khao Lak) da vi trenger et stille område med infant :)

16. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    Ett slag for Mai Khao fra meg om det er vestsiden som gjelder. Når vi begynte å reise dit for 15is år siden var det bare Holiday Inn som var oppegående som hotell(Le Meridien i dag tror jeg). Lite til ingen turister, 1 liten matbutikk og 3-4 spisesteder i nærheten. Sikkert mer utbygd nå men ikke i nærheten av Phuket.

kongenamundsen liker dette
  17. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,258
    Bonuspoeng:
    183
    Her spørs det veldig hva slags ferie dere er ute etter. Vi var på Lanta før covid. Det var veldig stille, selv i høysesong. Phuket er veldig Mallorca, men det finnes fremdeles fine steder der selv om russerne har tatt over mye.

kongenamundsen liker dette
  18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,247
    Bonuspoeng:
    183
    Skal til Thailand nå på Tirsdag, og jeg lander i BKK på Onsdags morgen, og flyr videre til min favortitt som er Chiang Mai, så blir jeg der frem til 21 desember før jeg flyr hjem til jul. Godt å få 60 dager stemplet i passet ved ankomst, slik at jeg slipper å gjøre noen krumspring for å slippe inn i landet og besøke emigrasjonen denne gangen :D Så da er det bare å sjekke inn i Codoen som er ganske fin og plukke opp scooteren jeg skal ha under hele oppholdet :cool:

Last edited: 26. okt 2025
  19. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,496
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal på en liten rundtur i Thailand om et par måneder etter å ha fått tak i CT-billetter dit. Lander i Bangkok, og er der noen dager før tur til Chiang Mai, og avslutter med fire overnattinger i Phuket og flyr hjem igjen derfra. Har googlet mye, og syntes egentlig ikke Phuket ser noe fint ut med masse folk, sandstrender og varmt:eek: Lurer på om Phuket by er stedet for meg, hvor jeg de tre hele dagene i Phuket kan ta to dager på båttur til henholdsvis Phi Phi og inn i Phang Nga bukta hvor det jo ser ut til å være spennende natur. Litt kulturelt interessant er det vel i Phuket by? Høres det fornuftig ut?

20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,247
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en fordel å lære Russisk før du drar til Phuket, ellers blir det vanskelig å være der.

Del denne siden