De fleste av oss er vel mer enn klare til å utforske SkyTeam, men er ST klar for oss? Det skal jeg finne ut av i løpet av de neste tre ukene når jeg reiser til en rekke nerde-konferanser i São Paulo, Montreal og Atlanta.. Routing blir OSL - AMS - JFK med KLM Business (bestillingsklasse Z) JFK - GRU med Delta One (Z) GRU - ATL med Delta One (I) ATL - YUL - ATL med Delta domestic First (I) ATL - LHR med Delta One (I) LHR - AMS - OSL med KLM Business (I) I følge opptjeningstabellen bør dette gi rundt 26.500 Eurobonus-nivåpoeng, og med Diamond-statusens 75 % bonus blir det totalt ca. 46.375 bonuspoeng. Det blir spennende å se om segmentene krediteres automatisk – og når. Jeg fant reisen ved å bruke et multi-city søk på Momondo, og bestilte via en lenke fra Momondo til Delta. Det fungerte fint, og jeg fant ikke samme pris direkte hos Delta. Veldig fornøyd med prisen, som lå på ca. 35kNok Det var mulig å legge EB nummer inn på KLM appen, men ikke på Delta sin app eller webside. Men ved sjekk - inn på OSL i dag morges (superhyggelig ansatt ved skranken) fikk jeg fortalt at EB nr mitt er også registrert på alle DL segmentene. Skal dobbeltsjekke ved mellomlanding på JFK. Ser veldig frem til Virgin Clubhouse og den nye Delta One loungen på JFK. Har 6 timer der, så det blir nok en del atomic gin tonic! Ellers - Altfor lenge siden mitt siste reisebrev (må ha vært Bora Bora i 2019), og jeg er fremdeles veldig tysk, så på forhånd unnskyld for alle skriveleif og gi gjerne beskjed dersom det er noe dere lurer på / jeg har glemt. Skal snart boarde første flight (KL1198 EuroBiz til AMS på Embraer). Fin SkyTeam stemning på gullstuen!
Riktig god tur! Spennende routing og spredning på flights. Vi gleder oss til å følge deg videre, husk bilder!
Dette blir spennende å følge! Ser også at det har oppgradert med makroner på skyteam bordet. De var ikke der på søndag
Segment 1: OSL-AMS KL1198 KLM Euro Business City Hopper, Embraer 195 Ikke så mye å skrive hjem om. Der var tåke i både Oslo og Amsterdam. Ble 2 timers forsinkelse slik at jeg såvidt rakk flighten videre til New York. Maten og service var upåklagelig. Dessverre tar de visst en SAS Plus på sine mindre fly (2-2 konfig) og det var ingen ledig (gang) sete. På deres større intra-europe (3-3) har dem derimot ledig midtsete. SK hhv ST status fungerte fint, hadde boarding group 1. Neste: KL641 B787-10 til JFK
Spenende rute og blir gøy å følge med på en av de første langturer med SkyTeam etter alliansebytte. God tur videre
Segment 2: AMS - JFK KL641 KLM Business B787-10 Rakk som sagt flighten videre, men det samme kan man ikke si om kofferten min. AirTag "Rantanplan" ble i hvert fall stående på AMS. Lukter shopping i São Paulo. Rakk derfor ikke å besøke KLM lounge i AMS men den er uansett bare meget stor og - etter min mening - litt bedre enn SAS loungene. Hadde vindusete 3K på en visst ganske ny 787. Den var ganske komfortabel men uten "wow"- effekt. Stort utvalg av filmer og musikk, grei skjerm og setet var komfortabelt både for å sitte og for å sove. Maten var bra, men heller ingen "wow" effekt der, med unntak av de indonesiske "delicacies" jeg valgte som hovedrett. De hadde også en spesiell "Old Fashioned" cocktail variasjon laget av Bols, som var lekkert men nærmere sirup enn cocktail. Crew var meget hyggelig og oppmerksom men glemte en del champagner - bestillinger. Til slutt var det bare å velge det obligatoriske nederlandske "Bols" huset (trenger vel et ekstra skap nå, ved siden av LH F badeand - skapet). Oppsummering: SAS business vinner hands - down, men KLM leverer en solid hard og soft produkt. Neste: Virgin Club House JFK T4 Cliffhanger: Delta One Lounge JFK T4. WOW. Just. WOW.
The JFK Experience Del 1: Virgin Clubhouse Terminal 4 Det var fint å besøke clubhouse igjen. Har vært her sist i 2018 når noen insideflyere ikke kunne motstå Virgin og Delta sin 900-ish dollar sale Europe-US i 2017/2018. Ble mye Bahamas ut av det. Anyway.... Richard Branson representerer jo british cool som få andre og spiriten på Clubhouse er deretter. Fantastsik interiør, pool billard bord, bar, dining i british-cool design. Det hele fungerer ikke helt som planlagt i amerikansk kontekst, men de skal få A for effort. Virgin clubhouse er ganske annerledes og absolutt verdt et besøk, selv om den ikke kan måle seg mot sin counterpart på LHR T3. Dette er i hvert fall en mulighet som åpnet seg med ST biz billett og siden SAS etter hvert kanskje flytter fra EWR til JFK er det definitivt noe man bør utforske. Neste: Delta One lounge JFK T4. Buckle up...
The JFK Experience Del 2a: Delta One lounge Terminal 4 United har Polaris, American har Flagship lounge, og Delta har... Delta Sky Club med tynn kaffe og unamisuppe. Så, noe måtte gjøres og oh boy de har fått det til! Delta One lounge JFK T4 er blant de første som tar opp konkurransen med United og American og man kan se at konkurranse er bra. Sammenlignet med Polaris og Flagship er denne enda et hakk eller to bedre. De har ikke bare tatt en vanlig lounge med buffet og lagt til noe dining - Delta One virker mye mer gjennomtenkt og -ført. Det starter med en fin og gjennomgående design, flere områder med egen stemning som minner litt om Concorde room i LHR T5. I stedet for en buffet har de noe de kaller "marketplace", et lyst område der man får levert varme, kalde og søte matvarer av de ansatte der. Dining området er meget stemningsfult, litt art deco meets modernisme-kitsch, og maten der er bedre enn det jeg fikk servert i både Polaris og Flagship, såvidt jeg husker det. Valgte blåskjell som forrett og wagyu biff som hovedrett pluss diverse drikkevarer jeg muligens husker. Service i loungen kan betegnes som "de gjør sitt beste men får det ikke helt til", som er bra for en amerikansk lounge til å være. Fasit: Delta One er ikke så langt unna fra å være en helt grei first class lounge og slår Polaris og Flagship hva angår stemning, design, konseptet og - etter min mening- også maten. Virkelig noe å se frem til når man flyr SK, KL, AF aller DL business over atlanteren. Kunne også få registrert mitt EB nummer (husk EBx foran) i resepsjonen og gledet meg til flighten. Helt frem den ble forsinket. Til dagen etter. Mer om det i del 2b.... Neste: Verdensrekord i forsinkelse, KLM baggage tracing (en tragedie i mange akter) og enda et besøk i Delta One loungen.
The JFK Experience Del 2b: Delta One lounge Terminal 4. Jepp, igjen. Vel, Delta slet faktisk med å finne noen piloter(!) som kan ta oss til Sao Paulo så flighten ble "forsinket" frem til kl 12 dagen etter. Fikk ordnet hotell og shuttle og var tilbake på JFK kl 9 dagen etter for en ny runde med Delta One loungen, og tok også en kikk inni D One sjekk-inn skranken. Ble kjent med en medpassasjer med samme skjebne (en tysk-brasilianer) så det ble en enda mer hyggelig opphold i loungen. Ble frokost på bistro, lunsj på restauranten (Hamachi og roasted halibut) og en Manhattan på baren før vi tuslet bort til gaten. Ble nesten kl 15 før vi endelig var på vei (noen pax dukket ikke opp). Innimellom prøvde jeg alle mulige kanaler for å ta kontakt med KLM ang min baggasje som femdeles står på Shithole airport. Men det er mer enn nok stoff til en egen tråd.... Neste: Delta One business class JFK->GRU. Hvor havner Delta business sammenlignet med United, American, SAS, Qatar, Lufthansa,Swiss, Thai, the works? Stay tuned!