Etter en velykket langhelg i Los Angeles med OneWorld var det virkelig på høy tid med en grundig analyse av hva Star Alliance har å by på! Når Swiss tidligere i sommer kom med 2-for-1 tilbud i First så skjedde det uunngåelige... @Bernd skled og falt over bestill-knappen! Etter litt fikling med open-jaws endte vi opp med følgende rute: OSL-ZRH - SAS - Boeing 737-800 - SAS Plus ZRH-FRA - Swiss - Airbus A220-100 - Business FRA-GIG - Lufthansa - Boeing 747-8i - First GRU-ZRH - Swiss - Boeing 777-300ER - First ZRH-OSL - Swiss - Embraer E190 - Business I tillegg har vi også et lite hopp mellom GIG og GRU med Avianca Brazil. Det vil da bli mulighet til å besøke Swiss First Lounge både på vei inn og ut, samt at vi har fått lagt inn et strategisk 5 timer og 30 minutters opphold i FRA for en liten "duck hunt" på First Class Lounge og First Class Terminal. Det blir også denne gangen tid til å bevege seg utenfor flyplassen. Vi har en dag i Rio, på Grand Hyatt Rio de Janeiro.
Ruten for denne turen: I og med at dette er betalt First, så blir det også en brukbar opptjening på EuroBonus-kontoen. Swiss Frist gir dessverre bare 200%, men Lufthansa Frist gir 300%. Siden vi begge har EBD blir dette 34850 poeng.
HVA ER DET FOR ET SPØRSMÅL??? Neida... Det kom på 22k NOK per pax, så omtrent samme pris som en billig billett i Business.
Herlig! Frøkna og jeg har booket eksakt samme tur i slutten av september måned, så innleggene dine i denne tråden blir gjenstand for finlesing. Vi legger dog inn to overnattinger i Rio og én overnatting i Sao Paolo.
Syke ting!! Vurderer tilbudet fra London nå, men det er skrapt for LH så vi får se hva vi gjør. Hadde som dere lyst å gjøre en sammenligning av LH vs LX
Lounge 1: SAS Gold Lounge Nesten alle her er sikkert innom SAS på OSL ganske ofte går jeg ut i fra, så trenger vel egentlig ikke noen omtale. Vi begynte dagen etter en effektiv tur gjennom Fast Track på SAS Gold lounge. Her var alt som det pleier å være, kanskje ikke så mange folk som en vanlig fredag morgen, men ellers ryddig og greit. Når det gjelder mat så hadde de det vanlige utvalget. Jeg setter alltid pris på en god porsjon havregrøt når jeg er innom en SAS lounge på OSL. Ellers, når det gjelder børst, så hadde de en rosevin, mulig det er noe sommer-opplegg, har ikke set den før.
Flytur 1: SAS (SK 841) Oslo - Zurich Boeing 737-800 - SAS Plus - 1F Vi begynner turen rolig med SAS til Zurich, vi hadde valgt oss ut 1D og 1F, og satset på at soft-block fungerte, noe det også gjorde. Det var et par ledige seter foran i Plus, ellers var det et ganske fult fly ned til Zurich. Benyttet anledningen til å teste SAS sitt nye WiFi, og "credit where credit is due" det fungerte utmerket. Hadde 14 Mbps fra gate til gate, med kun et lite drop-out på under et minutt, og kunne uten problemer streame både fra NRK og Netflix. Vi krysser fingrene for fortsatt smertefri utrulling på resten av flåten. Klokken er alltid 12 ett eller annet sted i luften, så vi begynte forsiktig med mousserende vin. Jeg var i våres ganske negativ til mye av maten i SAS Plus, men denne var faktisk veldig god. Nesten som poke, med laks og reker. I tillegg var også crew veldig hyggelige, og spurte flere ganer om vi skulle ha noe mer å drikke. Vi ankom Zurich på rute, og fikk dessverre en gate, men var heldigvis vare en kort gåtur over til første høydepunkt på turen... Swiss First lounge.
Lounge 2: Swiss First Lounge - Terminal A Etter å ha kommet oss av flyet fra Oslo var Swiss sin lounge kun en liten spasertur unna. First delen har en litt gjemt inngang, den er primært designet for at man starter reisen i Zurich. Swiss har to First-lounge på ZRH, en liten ved A-gates, og en stor ute på E-gates. Vi hadde 2 timer og 30 minutter denne gangen, og valgte bare å ta den ved A-gates. Startet med en lunch. Denne lounge har ingen buffet, kun a la carte. Det passet oss utmerket! Var ingen andre enn oss som spiste når vi var her. Maten var utmerket, service var rask. De var også veldig flinke til å fylle på glass, og det et ble etterhvert flere glass Champagne... Før avgang til Frankfurt ble det tid til å skrive litt reisebrev, samt sjekke e-post. Selv om denne loungen var liten er det både sittegrupper, små kontorer til å jobbe, møterom og røykerom (for de som driver med slikt). Måtte ta en "pre-lounge-departure drink". Spesialiteten i denne loungen er Grappa, så valgte en Grappa laget på whiskeyfat. Etter et par timer gikk vi bort til limousine pick-up, hvor vi ble kjørt ut til flyet som skulle ta oss til Frankfurt. Hadde vi hatt bedre tid i Zurich kunne vi også blitt kjørt ut til First-lounge ved E-gates, men det kommer senere på turen!
Betyr det at man kan bli hentet av bil selv om man ankommer med SAS? God tur videre gutter, gleder meg veldig til å følge med!
Flytur 2: Swiss (LX 1074) Zurich - Frankfurt Airbus A320-100 - Business - 1F Som nevnt tidligere ble vi kjørt ut til flyet. Kom før bussene med resten av passasjerene. Turen over til Frankfurt er ikke akkurat lange turen, og vi fløy en CSeries CS100, som nå er døpt om til Airbus A220-100. Dette er definitivt det beste du kan få av short-haul fly. Stor og lys kabin, store vinduer, og meget stillegående. Kabinen har en 2+3 layout, og på 3-setern er midtsetet bredere en de to andre setene. Swiss sin innredning er stilfull, og setene er helt ok. Selv på den korte turen over til Frankfurt var en en kjapp servering, men noen små matbiter, og selvsagt et par glass Champagne! Ved landing i Frankfurt fikk vi dessverre beskjed om at det ble buss-gate... Det gjorde heller ikke noe at bussen var forsinket, fordi vi ble hentet av en Porsche Panamera som var på plass med en gang flyet hadde parkert! @Bernd fikk instruert sjåføren på tysk, og vi dro avgårde i racing-tempo til Terminal A for å starte våres First Class Lounge rundtur på Frankfurt. Vi valgte å droppe First Class Terminal, da vi begge har vært der flere ganger før, og det er ingen fasiliteter i FCT, som ikke er i FCL.
Uvist, men vi fløy på LX4711 (code share) så regner med det. Billetten er også issued på LX-stock... Så vi fikk for eksempel limo-transfer fra Oslo sentrum til OSL. Det er bare en måte å finne ut det på... Fly mer!
Kanonbra reisebrev - gleder meg til å følge dere på tur! Har bestilt det samme hotellet i midten av september, så håper på rapport. Skal forøvrig også bo her https://www.telegraph.co.uk/travel/...-de-janeiro/hotels/yoo2-rio-de-janeiro-hotel/
Lounge 3: Lufthansa Frist Class Lounge - A Gates Lufthansa har flere "First Class Lounge (FCL) i terminalen på Frankfurt, den første på våres program er den som er ved A/Z gate. Dette er ofte omtalt som en "domestic lounge", da den er i Schengen-området. Vi ble også minnet på at våres flight gikk fra C-gates, og at vi ikke kunne bli transportert derfra. Når det gjelder størrelse så er dette kanskje den minste av Lufthansa sine lounger/terminal for First. Vi var her rundt en times tid, og da var det ganske tomt. Alle FCL og First Class Terminal (FCT) har samme innhold, med buffet, a la carte restaurant, cigar room, dusjer, hvilerom, bar, etc. Menyene er også helt like. Andejakten hadde selvsagt også startet, og første and ble fanget! Quack, Quack! Måtte selvsagt ha en liten snack her også... Plukket derfor litt diverse fra buffet, og Champagne måtte også fylles opp. Litt av utvalget i baren, fokusert på Whiskey... Utvalget med Single Malt Whiskey i FCL er utmerket! Før vi begynte å beveg oss over til B-gates måtte vi drikke oss litt til mot... Måtte jo tross alt gjennom "the tunnel of horror" eller noe sånt...
Lounge 4: Lufthansa Frist Class Lounge - B Gates The Tour must go on! Etter en kjapp tur gjennom terminalen, og tunellen kom vi til passkontrollen. Rett på andre siden ligger First Class Lounge. Denne er som nevnt i non-Schengen, og har du avgang fra A/Z-gates eller C-gates får du også limo-transport herfra. Igjen er interiør og fasiliteter det samme som andre FCL og FCT, men dette er nok den største av de alle i areal. Her var det også nesten helt tomt når vi kom. Gikk rett på middagen, LH 500 til GIG har ikke avgang før kokken 22:15, så var viktig å bli sulten igjen til flyturen! Den tradisjonelle menyen: De hadde også en "Treasures of the Sea" tema-meny, men vi valgte fra hovedmenyen. Vi startet begge med Tom Ka Gai suppe, denne er veldig god hos Lufthansa, og jeg har minst en porsjon hver gang jeg er ute og flyr First med LH. På hovedrett valgte vi forskjellig, jeg gikk for en Filet von Rind og @Bernd gikk for klassisk Wiener Schnitzel. Dessert er selvsagt obligatorisk, og med slikt utvalg med Whiskey så må man jo nesten ta en til! Også en listen pre-departure shower, og da ble enda en and offer for "The Duck Hunt"! Denne gangen var det ikke "Gold Bears", men assortert smågodt. Lufthansa varierer litt på dette.
Variasjon, men alt er fra Hans Riegel i Bonn, derav akronymet HARIBO. Anbefaler en Stählemühle før dere drar: God tur!
Flytur 3: Lufthansa (LH 500) Frankfurt - Rio de Janeiro Boeing 747-8i - First - 1A Vi ble plukket opp i FCL rundt en halvtime frø avgang, var totalt 6 pax i F denne dagen, fire av oss kom fra FCL og de to siste fra FCT. Kabinen: Vi hadde sete 1A og 1K på denne flyturen, gode seter for å snakke sammen på flyturen. På 747-8 har Lufthansa F-kabinen helt foran i nesen på flyet, og som på A380 er det ikke "overhead bins", men man får et skap bak i kabinen til bagasjen. Mat og servering: Det ble den vanlige "pre-departure" Champange og nøtter. Både kapteinen, pursher og ansvarlig for catering i Frist kom frem til oss og presenterte seg selv og håndhilste på oss. En veldig fin touch av dette crew. Etter avgang kom en amuse-bouche ganske kjapt. og vi fikk mer Champagne, på denne turen hadde Lufthansa en "bonus Champagne". en "Comtes de Champagne Rosé Brut, fra Tattinger. Kaviar er en selvfølge på Lufthansa Frist! So over til forrettene. Jeg valgte her å gå over til Grand Siécle Champagne. Et par av de forrige turene jeg har hatt med Lufthansa First (senest til ICN for noen uker siden) var jeg ganske skuffet med forrettene, men denne gangen leverte Lufthansa virkelig varene. Til hovedrett, Argentinsk Indrefilet. Kjøttet var mørt og fint, men sausen var kanskje litt smakløs. Når det gjelder vin gikk jeg over til en Cabernet Sauvignon fra Stag's Leap i Napa. Den passet utmerket til kjøttet. Avsluttet selvsagt måltidet med assorterte oster. Her har Lufthansa et meget godt utvalg, dessverre orket jeg ikke alt... Før det ble helt natta hadde vi siste dessert, Crepe med vaniljeis. Jeg valgte å kaste inn håndkleet for å sove lit, mens @Bernd fortsatte med Calvados. Før landing i Rio var det som vanlig frokost. Helt til slutt rett før landing kom pursher med en "pre-landing" drink til de som måtte ønske det! Kort oppsummert en meget bra tur. Crew var meget godt på denne turen, etter å ha opplevd et par middels crew de siste gangene jeg har flydd med Lufthansa var dette veldig bra!
Lufthansa First - Meny: Menyen til hovedmåltidet, dette ble servert rett etter avgang. Som nevnt tidligere valgte vi begge indrefilet til hovedrett. Frokost ble servert etter ønske før landing, jeg som sov ble vekket rundt 1 time før landing. Jeg valgte her kun ost, skinke, etc. mens @Bernd gikk for full pakke med eggerøre, etc. Drikkemenyen, Champagne, Hvitvin Rødvin, og "bonusrødvin" på denne flight. Det var også en ekstra Champagne med på denne flyvningen...
Her var det mye snadder Ekstra champagne er det noe de gjør en gang i blant, eller som en mer vanlig greie?