Things to do in Auckland when you're alive....

Tråd i 'Reisemål' startet av bor_i_en_koffert, 15. mars 2018.

  1. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om SQ har kuttet opptjeningen til 150%, er det nok flere som vil ta turen til Auckland for å hanke inn noen poeng av og til.

    Selv var jeg en helgetur down under med hjemkomst for to dager siden, og ser nå at jeg innkasserer:

    LH OSL-Frankfurt: 750 poeng
    SQ Frankfurt-Singapore: 9600 poeng
    SQ Singapore-Auckland: 7950 poeng
    Samme rute tilbake: 18300 poeng.
    Totalt 36600 poeng.

    Denne tråden handler ikke om antall poeng, men hva man kan finne på når man er i Auckland, utover det å spise og drikke godt.

    Vi ankom fredag lunsj, og brukte resten av dagen på å spise og drikke. En av restaurantene i tårnet kan anbefales, ikke bare fordi de har god mat, men fordi man får god oversikt over hvor stor denne byen faktisk er.

    Lørdag tok vi båt til Rangitoto, en nærliggende vulkansk øy. Det finnes flere båter og flere øyer, og når man returnerer til Auckland, kan man bare velge en ny øy. Ikke er det særlig dyrt, og om været er pent er det en fin dag på vannet og i land et nytt sted. På Rangitoto kan man spasere eller kjøre traktordrevet turisttog til foten av vulkanen og deretter gå trappen(!) opp.

    Utflukt til Devonport kan også anbefales. Devonport er nest siste stoppested på vei hjem fra en av øynene, så dette kan kombineres med øyutflukt. Vi gikk rundt kysten til Cheltenham beach, og deretter opp til Mt Victoria, den høyeste toppen i Devonport, før vi returnerte til havnen og tok båten over til Auckland. Fin tur. Bildet viser østsiden av Devonport med Rangitoto i bakgrunnen.

    DJI_0037-kopi.jpg

    Søndag fløy vi med Auckland Seaplanes. Vi lettet fra havnen i Auckland, fløy over Devonport, Rangitoto, Motutapu, Waiheke, Chamberlins island, Rotoroa m.fl. For en flyentusiast er det morsomt med en De Havilland Beaver DHC-2 med 9-sylindret stjernemotor og manuell blanding av luft og bensin fra cockpit. Jeg holder en knapp på shotgun, selv om de baki bussen også hadde en fin tur. Priser fra ca nz$200. Vi betalte nz$300pp for en 45-minutters seanse. (Seansen ble filmet, og jeg har publisert på YouTube under.)

    Video her: (litt lang og tråkig, men du kan jo sette den på i bakgrunnen mens du spiser lunsj/drikker kaffe.)

    Mandag var det bare å pakke sammen og reise til flyplassen. Innsjekking åpnet 150 minutter før avreise, og loungen (som var fin nok) fylte seg raskt opp.

    Legg gjerne inn tips til aktiviteter i Auckland i denne tråden.

    /koffert.
     
    Edin, Upsaker, TigerTravel and 14 others like this.
  2. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Uber:

    I ankomthallen; Finn McDonalds og Door 11. Utenfor door 11 er Ubers pick-up point.

    Det er gratis wifi både i flyplassen og hos McD, så det er kurant å få booket.

    Taxi til sentrum koster ca nz$75. Uber ca nz$50.

    /koffert
     
  3. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    1,212
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var interessant. Skal av gårde om ikke mindre enn 6 mnd og har noen dager på å forberede meg. Jeg tror jeg kommer med samme flight som deg, i farten mener jeg den lander i 1030 tiden. Det jeg har tenkt en del på er hvordan er "formen" etter turen? Er'n i ørska, eller er det bare å sette i gang? Klar over at dette sannsynligvis er veldig individuelt, men hva opplevde du?
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vi var litt «dizzy» da vi kom, men ikke værre enn at vi hentet ut en Harley og kjørte 4 timer sørover.
     
    bor_i_en_koffert and jgroneng like this.

Del denne siden