Til Mexico med Air Canada

Tråd i 'Reisebrev' startet av paboee, 03. aug 2017.

  1. paboee

    paboee Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Er ikke så ofte jeg skriver om reisene mine, men tenkte å dele med dere det fly-"relevante" fra årets ferie i Mexico.

    Turen gikk som dette, med tilsvarende retur.
    BGO - CPH - YYZ - MEX

    Hadde bestilt den billigste reisen som jeg kunne finne for meg, sjefen og to små.
    Ble på ca 27000,-
    Fant lite til ingenting rimeligere til MEX dessverre.
    Og ønsket Star Alliance om mulig :)

    Uansett, ved check-in var damen meget hyggelig og ga oss billetter hele veien, men advarte at vi MÅ hente bagasjen i Canada, for å sjekke inn denne på nytt. Dette var perfekt da, vi hadde en natts vent i Toronto.

    Til min overraskelse ble vi plassert på Plus i vanlig SAS rute til CPH, men fikk ingen beskjed om upgrade e.l. Så god start :)
    Et par timers vent i Køben, hvor nær all tiden var i den lille Legobutikken.

    Så videre til Toronto, fikk midt-raden, som passet oss bra, da vi var 4. Greit fly, bra nok med filmer og generelt god IFE, så alle fikk sitt. En ting overrasket meg, barna hadde på seg sine Bose QC, som de måtte ta av under take-off og landing. Har ikke hørt om det før. Gjaldt kun øretelefoner som gikk utenfor ørene.

    Ved ankomst YYZ, så ønsket vi å forte oss, da planen var å bruke ettermiddagen/kvelden til å se Niagara fallene. Ventet og ventet på bagasjen, men ingenting kom. Så nevnte de at det var fare for lyn, så de hadde stoppet bagasjekjøringen, og da vi hadde ventet en times tid fortalte noen andre som ventet at Canada hadde sluttet med obligatorisk bagasjehenting ved transit. Gikk bort til desken og spurte, og jaggu var ikke bagasjen vår i systemet, men skulle ikke leveres ut. Så halvannen times bortkastet venting til tross. Fikk tak i noen AirCanada bag'er med tannbørster etc og fikk med oss Niagara, med masse tid. Leiebil gjennom SAS systemet, ble billigere enn direkte.

    Overnatting i nærheten og tidlig avreise dagen derpå.
    Var imponert over Loungen i Toronto, god plass, masse valgmuligheter til frokost. Mer om denne senere.
    Reisen til MEX var jeg derimot ikke så fornøyd med, viste seg at dette var AC Rouge, som er ferie/lavpris varianten til AC. Kun underkant av 5 timers reise, men ingen skjermer i setene og ingen mulighet til å laste ned Rouge appen for filmer uten å betale internett (som var ganske dyr).

    Ved ankomst MEX var kun to av fire av bagasjene ankommet, men de ble levert på døren dagen etter, så minimalt med problemer. Kjøpte reisen med SAS Amex kortet, så skal ta det på reiseforsikringen der. Måtte ha rent undertøy etter to døgn med reising :)

    Så normal familieferie i Mexico. Med kone derfra, så blir det mye familiebesøk.....

    Hjemreisen startet med samme AC Rouge fra MEX til YYZ, og hadde selvfølgelig glemt å installere appen ... Avreise 00:20 og ankomst 04:50 ser på papiret ut som en smart reise, men ga så og si ingen søvn og var ikke i form ved ankomst Toronto, noen av oss. Når vi bestilte reisen, så hadde vi med vilje lagt inn en natt på turen frem og 13 timers vent på returen. Så vi la oss ned i Loungen og sov i tre timer, samt fikk en god frokost.
    Planen var å se downtown Toronto, men ble besøk på Legoland (lite innendørs, men passet til barn under 10) isteden. Uber frem og Uber tilbake, fungerte prikkfritt. Så tilbake på loungen tre timer før avreise. Tre eller fire forskjellige varmretter, suppe i tillegg, tre forskjellige ølsorter, samt mye mer som jeg likte. Meget fornøyd med hele flyplassen.

    Turen til CPH var en typisk natt-flight. Så en film og prøvde å sove resten. Ikke lett langt baki flyet...
    Fire timer vent i Køben og vanlig SAS hjem til Bergen. Satt ikke på Plus denne turen.

    Summa sumarum, så likte jeg Air Canada generelt, likte Toronto, og glad for å ha sett Niagara fallene på turen (En ettermiddagstur til Niagara fungerte perfekt), samt flyplassen i Toronto appellerte til gjenbesøk. AC Rouge og avreise 00:20 gjorde ikke det.
    Blir nok ikke denne rundreisen igjen, men glad for å ha tatt turen, og anbefaler turen frem til MEX, så lenge man unngår AC Rouge eller i det minste installerer film-appen på forhånd på Ipad e.l. Returen vil jeg ikke anbefale. ble meget lang og er ikke nok at en får utnyttet Loungemuligheten til det fulle :)

    mvh
    Petter
     
    Scrooge, Misterix, FFlyer and 27 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Dette gjeld også på Aegean (av og til, ca 50%) og på Turkish (innimellom). :)

    Tusen takk for rapporten!
     
    SAJblue liker dette
  4. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Fin oppsummering av et flyselskap jeg ennå ikke har forsøkt!

    Takk :)

    - shu
     
  5. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for oppsummering @paboee. Hvordan var EB opptjeningen? Tenker da spesielt på CPH-YYZ.
     
  6. paboee

    paboee Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Hei, litt treg i avtrekkeren her :)
    Så ikke spørsmålet før nå.

    Ikke all verden av poeng dessverre:
    Mex - Toronto ga 1050 hver vei
    Toronto - Køben ga 2000 hver vei

    P.
     
    TigerTravel liker dette
  7. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Takker. Skal til Houston i julen og har booket premium economy m/ Air Canada. Via YUL bort og YYZ tilbake.
     

Del denne siden