Til Sveits for å hente brennevin

Tråd i 'Reisebrev' startet av democomputer, 04. des 2021.

  1. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,398
    Bonuspoeng:
    183
    En gang for lenge siden ble jeg enig med meg selv at hvis man kan dra til Belgia for å hente øl, så kan man vel også dra til Sveits for å hente brennevin.

    Jeg booket da en swiss bis billett t/r for 2000kr og tenkte at det måtte være en fornuftig måte å komme et hakk nærmere status.

    Denne turen har selvsagt blitt booket om en gang eller tre, og kampanjene til SAS har gjort det litt mindre relevant å hente poeng for status uttafor bolaget, men det kjennes likevel riktig å gjennomføre.

    En sen nattetime klarte jeg jammen å overtale noen andre til at dette var en god plan. Så da er vi to på tur.

    Ombookingene har flyttet oss fra direkteflight med Swiss til LH via FRA. Vi stiller tidlig opp på OSL og får beskjed i innsjekk at Sveits har endret reglene ila natten, så de krever fersk PCR for innslipp. Systemene er ikke oppdatert, så vi får lov til å sjekke inn uten test og svar, flyselskapene vil nok slippe oss gjennom, men ingen garanti for hva helvetiske myndigheter vil si ved ankomst. Vi tar turen innom Dr dropin, før vi uten testresultat sjekker inn og setter oss på lounge.

    SAS har åpnet slusene og alle sitter i en stille lørdagsgulllounge og det er ringeklokke på ølkranen.

    Vi blir både ti og tjue minutter forsinket før det smeller inn en delay på 1:40, da blir det stutt med connection på FRA.

    Personalet på lounge er like frustrert som meg for at de ikke har tilgang til andre systemer enn SAS, de får ikke gjort noe med LH-billetter. Men de ser at det ikke finnes raskere måter å komme seg til ZRH på enn neste fly fra FRA. Så da lener vi oss tilbake og nyter nudler.


    LH bis leverer på forventning. Boblene er tyske og laget på pinot noir. Tørt og fint og udugelig som tilbehør til salat med potet og speck. Crew er proaktive og fyller etter i alle glass og spør hva vi vil ha. Vi har det ganske så fint på første benk.
    755DE7A3-3A56-4C38-AAFF-E814E252140D.jpeg
    I det vi slår på datatrafikken i Tyskland får vi beskjed om at vi er booket om til LX fire timer seinere til Sveits. Vårt fly tar av idet vi lander. Senator på FRA har pølser, pretzel, gin, tysk whisky(!), pærebrennevin og mye lebensraum.
    C02AAC46-157C-460E-A9FD-1F161EAAB3B1.jpeg
    Hadde tenkt at dette ble en tur uten brev, men fire timer lounge endrer prioriteringene. Skal prøve å følge opp resten av reisen i ost, sjokolade og blankt brennevin.

    K
     

    Attached Files:

    Travellingalf, pgaa, Upsaker and 43 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Hva var best? Tysk Whisky eller tysk pærebrennvin?
     
    democomputer and ArthurDent like this.
  3. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Er du så gira på Kirsch at du drar helt til Sveits for å hente? Kult!
     
    Last edited: 04. des 2021
    holmen and ArthurDent like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,173
    Likes mottatt:
    869,676
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig!!
     
  5. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,398
    Bonuspoeng:
    183
    Close call. Tror Williams vant.

    K
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Williamspærer:)
     
    democomputer liker dette
  7. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,398
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke bare kirsch! Williams, mirabelle, framboise, gravenstein, hasselnüssli, kleines pflümli, quitte med flere. Finnes så mye godt blankt fruktdestillat. Og importøren av det beste har sluttet å virke i Norge.

    Mit zug zum Zug!
    https://www.etter-distillerie.ch/

    K
     
  8. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Aaah. Etter... S bäschte wo's giit!
     
    democomputer and holmen like this.
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,896
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Kirsch er jo nødvendig inventar i alle barskap. Og helt nødvendig tilbehør til raclette. Og ostefondue. Mmm.. Nå skal jeg se om jeg finner en flaske med Kirsch et eller annet sted i en flytteeske.
     
  10. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,398
    Bonuspoeng:
    183
    Swiss løper og leverer. 50 minutter timeplan FRA-ZRH, men det blir champagne og canapeer. Her har SAS noe å lære på korte flights.

    961DEA1C-42E0-4B5D-834E-FEA829BAF5C1.jpeg
    Vi rekker jo selvsagt ikke restaurantbookingen vår, så fondue må utsettes. Vi finner et hyggelig sted for en drink. Eller to.
    F2ADB797-C3C4-4D49-AC8A-3D76FD0B5D28.jpeg
    Skal se om vi finner sjokolade i morgen.

    K
     
    pgaa, Upsaker, livinspeed and 28 others like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kult!
     
    democomputer liker dette
  12. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Tøft! Skal egentlig nedover neste uke, men gjenstår å se om jeg har nok is i magen til å gjennomføre :p
     
    democomputer liker dette
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,398
    Bonuspoeng:
    183
    Nevnte jeg at kofferten ikke kom frem?

    Det ble for så vidt effektivt håndtert på ZRH, men kjedelig uansett. Jeg burde sikkert ha utnyttet muligheten til å handle litt, men kan ikke utstå shopping, så det ble med en tannbørste da kofferten raskt ble funnet og ankomst meldt kl to.

    Frokost hos Fork & Bottle. Litt utenfor sentrum, men fint sted med god frokost.
    EFD667C2-4812-4B39-83E7-8404EF0D17D0.jpeg
    Man må jo sette pris på bacon som garnityr i bloody mary!
    BA0DCAB3-DCA2-47CD-B11E-C3EA01E9727E.jpeg
    Finfin porsjon eggs benedict.

    Ble såpass mett at vi tålte en øl før vi måtte videre. Småkjipt vær i Sveits. Nullføre og sludd. Vi busset et kvarter sydover og fant sjokoladefabrikken.
    CAED65DB-973F-49CC-B43A-68EE3FCE2298.jpeg
    Fin omvisning med audioguide og ymse smaksprøver. Kan anbefales. image.jpg
    Det var kommunisert tydelige forventninger om at det skulle være med noe hjem også. «Den belgiske sjokoladen du hadde med sist fra Brussel er visst spist opp!»

    Nå blir det rein skjorte før middag.

    K
     
    pgaa, Upsaker, livinspeed and 29 others like this.
  14. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Hos oss har det alltid vært tradisjon for å bruke opp alle tilgjengelige sveitserfranc på Luxembürgerli i Sprüngli-sjappa på Kloten... Bedre sveitsisk sjokolade/konfekt skal man lete lenge etter!
     
    holmen, paron and democomputer like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Morsom tur! :)
     
    democomputer liker dette
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig saker, godt å se shorthaul også har litt sørvis i luften. Har også lyst på en tur til Lindt, men vet ikke om hadde kommet meg på retur flyvningen :) God tur videre.
     
    Last edited: 06. des 2021
    democomputer and themichael like this.
  17. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,398
    Bonuspoeng:
    183
    Middagen tok vi på Brasserie Louis. Ekte fransk. Veldig hyggelig. En flaske Deutz og østers startet festen.
    DE5796E7-0FE8-496B-977F-8FF9094EA22D.jpeg

    Hummerbisque er vel så klassisk fransk bistro man kan få.
    CF4C0208-1862-4EEF-81DF-23A3143BC77F.jpeg

    Vi gikk for spansk duero til biffen. Kelneren lurte på hvem av oss som skulle ha medium well, men det var ingen av oss. Medium rare på begge takk. En liten forvirring senere måtte de bare beklage at de hadde misoppfattet, men om jeg ville prøve biffen så hadde det vært fint. Så skulle de selvsagt lage ny hvis jeg ikke var fornøyd. «Jeg kan selvsagt skjære den i to før vi sender en håpløst grå og ødelagt biff i retur.» Tenkte jeg. A4E75CE5-FBD3-4CB1-8383-ACF3FD59460E.jpeg
    Men det viste seg at kokken var av det fornuftige slaget og ordnet biffen uansett om kunden bestilte feil, så jeg fikk saftig og rosa biff.
    Plaster på såret ble brennevin på huset. En Marc først og så en kirsch.
    8AB3FD71-62DD-47CF-AC74-F7E51C0AD5DB.jpeg
    Fint med strek så de kan være presis på 2cl:D

    I dag blir det zug zum Zug og hjemreise.

    K
     
    pgaa, Upsaker, PaalAndre1977 and 25 others like this.
  18. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,398
    Bonuspoeng:
    183
    Vi rakk jo ikke restauranten pga sen ankomst på lørdag, så da ble det fondue til frokost i dag.
    ED42BA37-7DB7-4AE5-9121-755336F16BF4.jpeg
    Restaurant swiss chuchi på Hotel Adler er en snasen turistfelle. De sier skål og lurer på om vi er fra Stavanger. De lager finfin fondue og serverer oss et glass chasselass attåt. Blir god og mett og sper på med litt Williams for å hjelpe fordøyelsen.

    Så pakker vi kofferten. C777DCEE-A437-455E-8CDE-C185122A8DF6.jpeg
    Zug zum Zug!

    Først en halvtime lokaltog så fem minutter enda lokalere tog og fem minutters gange til dagens godtebutikk. 99AEF135-E3BB-473F-9C51-7AAF7089DD52.jpeg
    Det er fjerdegenerasjon sjøl som driver butikken i dag. Vi prater høyt og lavt om fruktdestillat og Vinmonopolet og vanskelig import til Norge. Vi får smake på alt vi vil. Alltid fint med flinke folk som stolt viser frem produktene sine.

    Vi får også plutselig en liten omvisning. 430E96FF-C844-4C55-921B-BA4686D2B118.jpeg
    Vi smaker på nyprodusert 80% Williams, det sitter godt i sikringsboksen.
    A612EED6-7FC8-46EC-995F-2F88C001C67B.jpeg
    De lagrer brennevin både på gassballonger og fat. Men selv de fatlagrede variantene har fokus på frukt. Blir positivt overrasket over lagret appelsin, den ble det med en flaske hjem av. Og noen flasker til. Hasselnøtt, ufiltrert Williams, gravenstein og fruchtbaum. 5% rabatt fikk vi også. Hadde håpet at dette skulle være bra, men det overgikk alle forventninger.

    Fordøyer inntrykk på loungen til Swiss og håper jeg slipper timevis i testkø på OSL i kveld, så kanskje vi rekker siste toget hjem.

    K
     
    pgaa, Upsaker, PaalAndre1977 and 22 others like this.
  19. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    :)
    Om nokon skulle vere godt førebudd på timesvis med kø på Gardermoen må det vel vere du?

    Tusen takk for eit grundig reisebrev så langt! Ei fryd å følgje deg på tur! :)
     
    Calling and democomputer like this.
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,398
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for det. Ser at vi ikke timer ankomst til testkøen heeelt optimalt i kveld. Så fare for at man må begynne å nyte medbragt.

    D2EF6617-48BD-4D0F-A587-41AEE34BFD27.jpeg
    Eneste håpet er at det kommer så mange samtidig at vi blir sendt gjennom med hjemmetest.

    Swiss leverer nok en gang. Philip tar seg tid til å hilse på sine senatorer før avgang. Alle blir tiltalt ved etternavn og det blir påfyll av champagne rett før setebeltet må på. 7370DAD5-7FA4-45C2-97D3-329E6830022D.jpeg
    Kanapeene er gode, brødet fungerer, rødbeten er god, ost og speck er alltid godt.
    To biter sjokolade i hånden blir det også.


    Nå er det pølser og øl hos Lufthansa før siste leg.

    K
     
    pgaa, Upsaker, jgroneng and 15 others like this.

Del denne siden