Turen ble gjennomført i fjor, men oppsummeres lettbeint her. Alle liker vel en tripreport til morgenkaffen eller nå som det snart er helg? Etter å ha rundet noe sånt som 120 flighter i fjor, var det tid for ferie. Med kontoen full av bonuspoeng, 2 stk CT og reisefølget klart, begynte søkingen på United.com. Siden fungerer etter mitt syn veldig bra for å finne bonusbilletter. Et hav av destinasjoner ble nøye vurdert, før jeg endte opp med Osaka, Japan. Alle leg i Business Class. Etter forrige besøk i Japan har jeg blitt enda mer fasinert. For et utrolig spennende og kult land! Destinasjon Osaka var pga det ikke var noen muligheter for Tokyo med selskaper jeg foretrakk eller rutetidene var for dårlige. 14 dager før avreise dukket FRA-HND strekket opp med ANA i First. Retur var da med Swiss i Business. Kjapp telefon til CT kontoret og det var fikset. Oppholdet i Tokyo var planlagt til 5 netter, så 6 dager senere var det 14 dager til hjemreise og Lufthansa First HND-FRA poppet opp med 2 ledige seter. Eureka! Ny telefon til CT kontoret som endret i vei og ønsket god tur. Ruten ble da som følger: OSL - VIE Austrian Airlines Business VIE - FRA Austrian Airlines Business FRA - HND All Nippon Airlines First HND - FRA Lufthansa First FRA - OSL Lufthansa Business
OSL - VIE OS336 Fokker 100 OE-LVL levert American Airlines i 1992 13:45 - 16:20 Fint tidspunkt å starte reisen på. Lite folk på Gardermoen og ingen køer noen steder. Innsjekk gjort unna i en fei, bagasjen tagget hele veien til Tokyo. Rett opp i Gullstuen (jeg er EBD hun er EBG) hvor vi som erfarne reisende har vært en del ganger før. Denne gang ventet en lengre tur med god mat på alle fly, derav kun en liten øl og noen norske aviser. Travet kjapt ned til gate hvor avgang ble annonsert på rutetid. Austrian kjører blokkert midtsete som standard og håndhever en ganske strict businessclass. Her var det gardin, hyllene var reservert til passasjerer i Business og aviser ble tilbudt før avgang. Maskinen bar preg av alderen, men det var ikke et problem. Vel oppe i luften ble det tilbudt mat og drikke. Jeg takket selvfølgelig ja til begge deler. Øl fra merket "Egger", en Cola og et brett med mat. Maten var overraskende god, noe gulasj lignende med mye smak. Takket også ja til en kopp kaffe. Når vi nærmet oss Wien kom kapteinen på anlegget og meldte om en liten forsinkelse pga lavt skydekke og tåke. Innflygningen ble ganske stilig da vi kunne se både vindmøller og kirkespir som stakk opp av skylaget, veldig tøft. Fikk dessverre ikke et bra bilde av dette. VIE - FRA OS125 A320-200 OE-LBP levert Austrian Airlines i 1998 17:10 - 18:45 I VIE travet vi rett til gate. Opprinnelig var vi satt opp med 40min connection, men etter litt forsinkelse var dette nå nede i 20 minutter. Heldigvis er VIE en relativt lett flyplass for å finne frem. Kjapp titt på skjermen viste at vi skulle på en gate ikke langt unna. Vel fremme ved gate startet de akkurat priority boarding slik at vi kom oss trygt ombord før almuen. Puh! Retro livery på et gammelt fly Godt med plass på første rad. Vi valgte dog rad 2. Vel oppe i luften og på vei mot FRA ble det igjen servert mat. Selv på korte strekk tilbyr Austrian varm mat servert med porselen og glass. Veldig positivt! En liten dessert som smakte godt. Gikk denne gang for kun Cola, da jeg måtte spare plass til neste flight. Cola er forsåvidt ingen dårlig erstatning. Maten var også her ganske så god. Vi var imponert over serveringen og flyr gjerne Austrian igjen. Den lille forsinkelsen ble tatt inn og vi landet på rute i Frankfurt. Etter litt taksing fikk vi fast gate og kunne traske ut i terminalen.
Langt å gå.. Frankfurt er en bra dokumentert flyplass for de fleste her vil jeg anta. Som reisende i ANA F er det dessverre ingen egen F lounge. Det er heller ikke tillatt å benytte LH sine F loungen, men man er velkommen i alle Star Alliance lounger. Den oppfordringen tok vi på strak arm. Til tross for at jeg har reist en rekke ganger fra Frankfurt, ble det litt lounge-hopping de få timene vi hadde i Frankfurt. I vår terminal vil det si 2x Senator lounger, 2x Business lounger (LH) og 1x Air Canada lounge. Alle holder en bra standard, men Air Canada er kanskje å foretrekke med utsikt og god mat. Dusjer tilbys også. Vel inne i Air Canada loungen tittet vi litt på fly og fant oss en øl hver. Her er det både tap og flaske tilgjengelig. Jeg gikk for tap og småpratet litt med en kanadier som lurte på hvorfor jeg tappet som jeg gjorde. Han stusset over lite skum og demonstrerte hvordan han kunne få halve glasset fylt med skum. Han om det Hyggelig med litt småprat uansett, spesielt på reise. Når det nærmet seg avgang forlot vi loungen og gikk til gate.
FRA - HND NH224 777-300ER JA786A levert ANA i 2010 20:45 - 16:15(+1) ANA praktiserer som de fleste andre ombordstingning etter status og billettklasse. På denne flighten var vi 3 personer i F, men ca 8 som boardet i denne gruppen. Ergo 5 stk med super status hos ANA. Setene ombord omtales som suiter og skiller seg litt fra konseptene til feks Lufthansa og Thai. Opplevelsen er mer lukket og ikke like "koselig" om man reiser med kjæresten, noe jeg gjorde. Det er vegger rundt hele setet slik at det blir mer privat. På forretningsreise vil nok dette være riktig så fornøyelig. Sete 1A med vindu. Vi valgte her midtseter for å kunne sitte sammen, men flyttet oss til hvert vårt vindu ved landing i Tokyo. Disse setene ble også benyttet som seng når vi skulle sove. Flighten var satt opp til å være rett over 11 timer, så litt søvn etter maten skulle vi nok få til. F kabinen ble betjent av 3 japanske damer som leverte topp service. I tillegg kom en portugiser fra C kabinen for å småprate litt med oss innimellom. Servicen var på topp. Pysjamas og amenitykit ble delt ut, synlig på bildet ovenfor. ANA bruker Samsonite Amenitykit kontra Rimowa, men med lik utførelse. Pysjamasene ble forklart til å være små i størrelse og jeg ble anbefalt en str L eller XL. Vanligvis er jeg maks medium. Etter råd fra purser tok jeg XL som mildt sagt var gigantisk. Kan benytte cardiganen som teppe om jeg vil. Med andre ord, ta minst en størrelse ned fra anbefaling om du skal fly ANA F Pre-departure Champange ble delt ut, og ANA tilbyr til min store glede Krug. Menyen for de som bryr seg om slikt. Jeg valgte internasjonal, mens reisefølget valgte japansk. Bilde bonanza. Her var det nok av mat, og det meste var overraskende bra. Reisefølget fikk en del interessante opplevelser på den japanske tradisjonelle menyen og ble ikke like mett som meg, hehe. Etter middag ble det en vin, japansk whiskey og litt Star Wars. ANA har et samarbeid med Star Wars og har malt et fly i R2D2 livery. For å feire dette selger de en del Star Wars effekter ombord. Jeg kjøpte en ANA x Star Wars kopp med bilde av dette flyet på. Fint minne fra turen. Pysjen kom på og det ble tid for litt soving. Som nevnt fikk vi hvert vårt sete tilgjengelig som seng. Her sov jeg både godt og lenge, men pysjen i ull ble etterhvert ganske så klam. Våknet og trasket rundt en tur for å se på Business og Economy kabinene. Det er noe litt majestetisk å kunne tusle rundt på et fly hvor "alle" sover når du kommer i F pysjen. Anbefales! Setene i Business så forøvrig riktig så bra ut, må være noen av de bedre Business setene som er å oppdrive? Tid for litt frokost: Som nevnt flyttet vi oss nå til hvert vårt vindu for å kunne se landing i solens rike, Japan. Touchdown på rutetid og alt vel. En strålende flight med ANA, vil virkelig anbefale de. Maten var topp, utvalget av drikke var meget bra (både asiatisk og vestlig godt representert, blant annet eget utvalg for sake) og servicen upåklagelig. Rett før landing spurte jeg om å kjøpe med en flaske Krug til hotellet, men det kunne de dessverre ikke selge. Prøvde en spansk en med å si jeg skulle feire med kjæresten, men det gikk heller ikke. Derimot ville de gjerne gi henne en overraskelse, noe jeg selvsagt var med på. De kom da rett etterpå med en dessert til henne hvor de hadde skrevet "I love you" over hele og proklamerte at denne var fra meg. Meget kleint, men en god latter i ettertid.
Tokyo Hva skal man si om Tokyo som ikke er sagt før? Utrolig kul by, virkelig. Vil tilbake hver gang jeg tenker på det eller noen sier noe om Japan. Landet er fasinerende på alle måter. Har du enda ikke vært der må du få ut fingeren og dra asap zulu. Vi hadde booket 2 forskjellige hoteller i Shibuya og Shinjuku for denne turen. Cerulean Tower og Hyatt Regencey. Begge kan anbefales, men Hyatt ligger litt "øde" til i et område hvor du må gå noen kvartaler før det skjer noe. Cerulean ligger veldig bra til med kort vei til det meste. Hyatt har jeg bodde på før, fikk da et veldig fint rom, mens jeg denne gang fikk et litt eldre og kjedeligere rom. Utsikt til Mount Fuji er uansett et pluss. Hyatt har også svømmebasseng på toppen, free of charge. Meget behagelig etter lange gåturer rundt i Tokyo. Morning glory fra sengen i Cerulean Tower Kan ikke si noe på utsikten Munnbind må man ha Vi feiret nyttår på tradisjonelt japansk vis. Besøkte et tempel hvor vi kastet mynter for å ønske lykke i det nye året. I gatene rundt ble det solgt mat og øl slik at ingen skulle lide noen nød, veldig kjekk opplevelse. Fuglen kaffe Japansk whiskey er best i Japan Mount Fuji Besøk på tradisjonelt te-hus Tokyo Tower Tapanyaki Park Hyatt, New York Grill, kjent fra Lost in Translation filmen
Etter noen veldig fine dager var tiden kommet for å forlate Japan for denne gang. Buss til Haneda er veldig lett tilgjengelig og vi hoppet på en rett utenfor hotellet. Prisen var rimelig. Lufthansa har eget område for innsjekk hvor det er rødløper og stor ståhei når du sjekker inn for First Class. En pikkolo kom oss i møte før vi var kommet frem til desken, tok bagasjen og hilste oss velkomne. God service. Høflig småprat mens kollegaen sjekket oss inn og delte ut de obligatoriske First Class "mappene" til boarding kortene. Mange ønsker om en god tur, før vi ble fulgt bort til egen security og loset rett igjennom. Aldri gått kjappere i security for min del, sånt settes pris på. Fasteste fast track tilgjengelig? HND har et par lounger tilgjengelig, men her er det egen for First passasjerer. Til forskjell fra LH, lar ANA andre Star Alliance passasjerer i First benytte deres First Lounge. Stort pluss. Vi gikk derfor strake veien til F loungen. Trygt plassert inne i loungen med en whiskey, boarding pass og pass. Varme håndklær ble faktisk delt ut, stort pluss. Cola til madammen, Whiskey til meg. Loungen er stor og luftig. Nærmest for stor i forhold til hvor mange som kan være der samtidig. I forhold til FCT/FCL i Frankfurt er denne mer moderat uten samme gode tilbud. Det er vesentlig mindre mat og drikke tilgjengelig, samt ikke like gode fasiliteter utenom. Uansett en veldig fin lounge som vi likte godt. Skikkelig Champis med Piper Utsikt til fly og kos Vi spiste ganske lite her, vel vitende om hvilken feast vi snart skulle oppleve ombord i flyet.
HND - FRA LH717 747-800 Intercontinental D-ABYF levert LH i 2012 15:20 - 19:15 Hjemturen gikk i det aller helligste, Lufthansa 747-8i First Class. F kabinen har 8 seter, denne gangen var 6 tatt. 2-seteren bakerst var allerede reservert når vi booket, så det ble 1A og 1K på oss. Hvert vårt vindu helt fremme i nesen. Keep left, mind the gap Undertegnede på 1K. Champange, vann og LH rosen. Purser var en eldre tysk dame som var meget vennlig og oppmerksom. Det kom kjapt spørsmål om vi hadde flydd med LH F før, eller om vi ville ha en liten forklaring. Garderobeskap bakerst i kabinen ble vist, pysj delt ut (korrekt størrelse denne gangen) og Rimowa kit til herr og fru. Vel oppe i luften ble vann byttet ut med Cola, men jeg fortsatte med Champange. Med andre ord både amerikansk og fransk Champis Bilde bonanza følger: Turen gikk radig. Her glemte jeg i farten å ta litt bilder av maten, mye pga god mat men også god drikke. Underveis så jeg 2-3 filmer og sov ganske lite, dette er tross alt en dag flight hvor man lander på kvelden i Frankfurt. Utvalget av dagsaktuelle filmer var meget bra. Så blant annet Bride of Spies og Martian. Servicen var også her upåklagelig. Jeg er av typen som stort sett alltid syns jeg får god service. Leveregel er å være hyggelig og snill, så er folk som oftest det samme tilbake. Kabinen var fresh og fin, ingen synlige tegn til slitasje som vi kunne se. Det oppleves mer "koselig" enn ANA, mye pga man ikke sitter inne i en boks. Den hakket mer uformelle tonen fra crewet hjelper også selvsagt på. Det er vanskelig å si at den ene er bedre enn den andre, jeg syns både ANA og LH leverer solide produkter.
Frankfurt del 2: Siden vi ankom med LH F og hadde videre connection med LH C, fikk vi nå benytte FCL. Meget fortreffelig. Vi ankom i annen terminal og tok derfor toget/banen til korrekt terminal og rett inn i det aller helligste. Kun 2 andre gjester sent på kvelden. Det ble selvsagt en tur på badet hvor den gule lille røveren ble med hjem, hehe. Utrolig behagelig å slappe av med et såpass stort og privat bad. I tillegg til det som ses her var det en dusj og et toalett. Rikelig med produkter for velvære. En til meg og en til dama Loungen har en meget bra Whiskey meny på x-antall sider (4 tror jeg det var). Her var det en rekke godbiter, jeg dristet meg på en 22 år gammel som smakte fortreffelig. Mye snadder for ganen
FRA - OSL LH864 320-200 D-AIUJ levert LH i 2014 21:40 - 23:40 Kort tur hjem fra Frankfurt. Trøtt og sliten etter en lang dag, så her endte jeg opp med å ta kun et bilde: Også her blokkert midtsete og full service. Aviser delt ut på forhånd. Bagasjen kom først av båndet ved landing, godt merket med HON tags. Og med det var turen ferdig
Takk for en flott rapport. Både ANA og Lufthansa leverer strålende produkter Var det et av ANA sine fly i Star Wars farger dere fløy eller et "vanlig" ett?