Til Unaiten med fader'n..?

Tråd i 'Reisemål' startet av Baldrick, 30. juli 2015.

  1. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Hei!
    Min far nærmer seg 70, og har fortsatt ikke vært utenfor Europa. Som yngre hadde han en voldsom reisetrang, men den ble etterhvert drept av min mor som har flyskrekk... Nå har han ikke ytret noe ønske om det, men jeg synes han definitivt bør få oppleve en tur til "Amerika" før han blir "for dårlig til beins" etc.. Nå er han fortsatt relativt aktiv og i grei form, men jeg tenker at jo før, jo bedre. Før jeg overrasker han, eller forespør han om å bli med, tenkte jeg å høre med gjengen her om innspill til et passende turmål?
    Han liker nok helst å kunne rusle litt rundt i eget tempo og observere. New York tror jeg kan føles i overkant hektisk for han, men jeg har tenkt en del på Washington DC. Der kan vi bl.a. få sett kåken til Obama, Lincoln Memorial, Capitol, Smithsonian... Ja, hele sulamitten, som han bare før har sett på tv..
    Et annet aspekt her er jo også at jeg ønsker å minimere venting i immigration etc. Noen destinasjoner som er smidigere enn andre i så henseende? Satser også på å få han med på biz, for det har han heller ikke opplevd før.. :)
    På forhånd takk for tips og innspill! :)
     
    tommy777 liker dette
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde med mine forelder på New York tur i BA-CW for en del år siden, det var storartet og de storkoste seg i New York selv om begge på forhånd trodde NYC skulle være for hektisk og møkkete. Hva gjorde vi? Diverse museer (Ellis Island, Intrepid, kust og kultur, hjemmet til Louis Armstrong...), båten t/r Staten Island, jazzkonsert, spiste på diners og satt ute i Bryant Park og så på livet osv. osv. Konklusjonen etter turen var at de gjerne ville tilbake til NYC, med en undertone at reisemålet kanskje var underordnet bare det var med liggeseter og "sånne loungesaker".

    Husk at vanlig Amtrak mellom WAS og NYC ikke koster allverden så det går an å få med seg begge steder.
     
    Baldrick liker dette
  3. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Vet du hvor lang tid amtrak bruker? Koster? Fly kostet litt for mye
     
  4. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Acela Express fra New York Penn til Washington DC tok 2h52 min sist jeg tok den.
     
    Baldrick and hifiman like this.
  5. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville gjort San Francisco. Masse å se på/gjøre. Man kan gå (!) mange steder, ikke like vanlig overalt i unaiten.

    God forbindelse fra CPH. Legg til herlig klima, stort sett, og lang tid i C for garantert suksess.

    NB! Husk ESTA
     
    Baldrick liker dette
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Vanlig tog er mellom ca 3:20 og 3:40. Kjøp billetter i god tid på nett så koster det ca. USD 50 en vei. En del av togene stopper også på EWR. Acela koster vel glatt 100 mer. Komforten var grei, stillevogn i den ene enden av toget og kafévogn midt i en plass med greit priset snacks. Har tatt toget både fra BOS og WAS. Ingen fast setereservasjon annet enn at det skal være et ledig sete ombord. Sist gang var det gratis trådløst nett ombord også.

    ---> http://www.amtrak.com
     
    Last edited: 30. juli 2015
    tommy777 and Baldrick like this.
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde med min mor og Fungerende til NYC og Chicago for 2 år siden. Da var de hhv 73 og 71 år gamle.

    Det funka som rakkern. Hadde forberedt dem litt på NYC, og det gikk superbra. Vi hadde familie i Chicago, ellers hadde vi helt klart også valgt NYC + D.C

    Nå har moderen lyst på Las Vegas. Det er liksom drømmen. Så vi får vel dra dit til vinteren en gang.
     
    Baldrick liker dette
  8. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Godt tenkt - og la det bli en bra guttetur, du kommer garantert ikke til å angre! Sikkert fabelaktig for faren din, men også viktig bagasje for deg. Jeg hadde nøyaktig samme ide for to-tre år siden, men somlet dessverre lenge nok til at faren min ble såpass skral at det neppe lenger lar seg gjennomføre. Angrer som ei bikkje på at jeg ikke gjorde det.
     
    Baldrick liker dette
  9. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    En glitrende idé!! Jeg gjorde det samme med min gamle far for noen år siden - dog var det til Singapore ettersom han hadde reist ute og vært der flere ganger. En opplevelse hverken han eller jeg vil glemme tror jeg. Det eneste rådet jeg kan gi er å gjøre det så enkelt som mulig. Intet stress.
     
    Baldrick liker dette
  10. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,896
    Likes mottatt:
    12,824
    Bonuspoeng:
    183
    Artig å lese denne tråden. Hvis det ikke blir brukt mot meg senere kan jeg røpe at jeg fyller 71 på søndag fk. Har vært tre ganger i NY ila siste to år. Uten annen anstand enn fruen (nesten samme alder), og vi trivdes bra! Veldig hyggelig at noen tenker å ta med sin far på tur, og jeg leser med interesse de gode forslag.
     
  11. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenkte å gjøre det samme med fader'n neste år og vurderer Washington DC. Har selv vært der 10-12 ganger og byen yrer av historie og monumenter. En vandretur langs The Mall (med alle minnesmerkene), White House, Smithsonian (Air and Space, Natural History osv) flott avslappet atmosfære uten "storbymaset" som man gjerne får i NY. For fatter sin del, så vil det nok være en opplevelse han sette veldig pris på. "Få se ting han har lest om i Hvem, Hva, Hvor" og sett på fjernsynet". Mutter og min bestemor på 87 tok jeg med til Amerika og Florida for ett par år siden, og det var midt i blinken for de. Washington hadde ikke passet for de damene. Spørsmålet er hva faren din liker? Ville han bl.a. likt å se romfergen Discovery utstilt og historiske fly (Udwar Hazy rett ved Dulles) og historiske monumentet uten storbymaset samt flotte museer? Washington er stedet. Eller er han ihuga Elvis-fan,, så hvorfor ikke Memphis? Graceland, Sun Studios, Beale Street, Lorraine Motel osv.
     
    Baldrick liker dette
  12. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips! :)
    Hehe:) Liggstoler og "sånne loungesaker" settes nok pris på av han også, men jeg tror at reisemålet teller mer for han. Uansett er jo ting som gjør reisen mer behagelig alltid velkomment! :)
     
  13. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Godt alternativ dette, men tenker at det faktisk kan bli "for mye av det gode" med så lang flytur for han. Og det er visst ikke lett, heller nesten umulig har jeg forstått, å finne awardseter i biz på SK. Har et par CT'er tilgjengelig, og satser på å benytte en av dem.
    Ellers skal jeg til SFO med fruen i november, så for min del, vil jeg gjerne dra en plass jeg ikke har vært før. Washington DC er en av dem! :)
     
  14. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må nok rett og slett prate med han snart, OM han i det hele tatt kunne tenke seg en slik tur, og da hvilken by han ville foretrekke. Uansett er det jo, som du og flere er inne på her, fullt mulig å kombinere NYC og D.C. :)
     
  15. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det jeg har tenkt også. Det bør bli en minneverdig guttetur, men der han får bestemme severdigheter, spisesteder etc., og i hvilket tempo.. Jeg vil bare tilrettelegge.

    (Beklager på forhånd om dette skulle bli for personlig for noen..)
    Håper virkelig jeg får til dette, for han fortjener det så inderlig! Pappa har alltid stilt opp og vært en trygghet i livet. Enten det har vært i forbindelse med oppussing, eller jeg plutselig har stått der uten jobb, med en bil som må repareres for en halv månedslønn og jeg kun har igjen noen hundrelapper på konto.. Han finner alltid en måte å hjelpe til på.

    Slik som jeg føler for dette, er det veldig trist å høre om din far @Robert H , og at det ser ut til å ikke bli noen slik tur på dere. Håper uansett du greier å få til et eller annet alternativ, selv om det ikke blir helt det samme..
     
    Robert H, Travellingalf and AndersB like this.
  16. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er noe du absolutt burde gjøre. Har hatt med muttern et par ganger på tilsvarende tur andre steder(les: fattern gadd aldri pga et helt liv med utenlandsjobbing, så gamla kom seg aldri noe sted). Holder en knapp på Washington,NYC og tog!
     
    Baldrick liker dette
  17. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Ser at det faktisk er en del awards hos SAS nå til nettopp Washington, i september/oktober/november. Endel faktisk også med Biz-tilgjengelighet:)
     
    Baldrick liker dette
  18. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Kjør på, dette bli nok en tur ingen av dere vil glemme. Man vet aldri når det er for sent. Er enig med flere her at en kombinasjon av Washington og New York vil være midt i blinken.
     
    Baldrick liker dette
  19. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Kult at flere går med samme tanken. :) Min far er helt klart mer interessert i historie, enn f.eks. Elvis, så det virker som Washington D.C. vil være det mest passende reisemålet for vår del. Eventuelt med en togtur til NYC. :)
     
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Washington høres ut som et kanonalternativ her! Løp og kjøp sier jeg!
     
    Baldrick liker dette

Del denne siden