Tilgang på bonusbilletter med SAS i fellesferien.

Tråd i 'Bonushjelp' startet av FlyforTog, 09. aug 2018.

  1. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    #Newbie... ;)

    Har luska litt i gardinene på forumet her og drister meg til en liten post nå :)

    Dersom man har nok poeng og kanskje en CT på lur, og ønsker å bruke dette på neste sommers familieferie. Hvordan er tilgangen på bonusbilletter? Helt konkrete planer er ikke lagt enda, men sjangse er nok stor for å ende opp med en av de vanlige Sør Europeiske destinasjonene. Hellas, Italia, Frankrike eller lignende. Intet behov for biz billetter og minimal innteresse for lange strekker jorda rundt med lange mellomlandinger ;)

    Waste of poeng hører jeg noen tenke, men for en småbarnsfamilie som er avhengig av skoleferien kan flybilletter til desse destinasjonene jammen stå for en betydelig andel av feriebudsjettet. Så når poengene alikevel triller inn av seg selv, kan man jo like godt bruke de til slikt tenker nå jeg ;) Men altså, hvor lett er det å få en familie til f. eks Hellas midt i skoleferien på bonusbilletter, med eller uten champis... :) ?
     
    Ragna Rekkverk liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Billetter legges ut 330 dager før. :)
     
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Når man er såpass tidlig ute så tenker jeg at flybillettene raskt kan lande på en billig sum uansett. Dog med mellomlanding.

    Direkte finner jeg fint lite under 5000kr tur retur direkte ut fra Oslo.

    Til ditt spm: sjekk 330 dager før. Skal være fullt mulig å få litt å velge blant om du sitter klar :)
     
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg hører waste of poeng ja.

    Er i samme situasjon sjølv, og bruker poeng på familien. Status no:
    Har mc premium og amex plat x2.
    Neste året er følgende planlagt:
    2x bonusturer i Norge kampanje
    1x tur til Chicago alle i C 210 000 poeng
    1x tur til LAX i sumarferie x 2 CT i Austrian C 220000 poeng og høge avgifter
    2 x turer i EU med sas på kampanje til 329-399 pr pers, bl a Dublin i haustferie.
    (Også har eg fått inn ein liten tur i F for fruen og meg til Tokyo då..)

    I tillegg kjøper me billetter til Italia på salg med avreise rundt 26 juli og retur rundt 8 august.
    For å få best mogleg prs: Aldri bestem destinasjoner 100%, planlegg lenge før, ha ein budsjettpris og flexibilitet. Bonustur i Europa er dyrt og ganske vanskeleg å finne i ferietid
    Sjekk også born reiser gratis kampanje! Genialt å reise i plus!
     
    Last edited: 10. aug 2018
    Neonex and sirwinston like this.
  5. n0gga

    n0gga Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Hei.
    Da poengene hoper seg opp i denne samlegalskapen ser jeg meg nødt til å begynne å få brukt litt for en gangs skyld :p

    Jeg, fruen og ungene har for vane å dra til Alicante om sommeren i familiehuset til svigers, og hva er vel bedre enn å finansiere sommerferien med poeng?
    Så til selve spørsmålet: Hva er deres erfaringer angående å finne bonusbilletter midt i fellesferien?
    Er det lav sannsynlighet for at dette vil klaffe, og når vil SAS eventuelt slippe flere billetter for rundt uke 29-31 i 2019? Eller er dette 100% avhengig av hvor mye billetter som har blitt solgt

    Per i dag finner jeg kun flekkvis tilgjengelighet i mai, mens ingenting som dekker min familie i juli/august.

    Takker for hjelp.
     
  6. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for info folkens. Ja det er nok ikke best utnyttelse av poengene, men det er jeg helt ærlig ikke så opptatt av. Poenget mitt var mer om det er realistisk å få brukt noen poeng til å spare litt kroner på de turene som vi uansett tar.
    Reiser nok og alt for mye i jobb så interessen for mest mulig flytid, mellomlandinger og lounger er mildt sagt laber.... ;) Direktefly er topp, evt via Athen og så et innenriksfly ut til en av øyene f.eks. Slikt koster jo fort 25-30k for en familie.
    Det er jo penger det og, som det heter... ;)
     
  7. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har opplevd å få booket hjemreise på poeng fra Spania i fellesferien (utreisen er ofte billig, mens hjemreisen er svindyr). Prisen per billett var over 3000kr, mens det ble 36k poeng for to voksne for samme reise. Sparte over 5000kr og synes det var veldig god utnyttelse av poeng. Overrasket at de hadde tilgjengelighet også med så lite seter igjen til salgs, så jeg vil si det er fullt mulig å spare endel om du får bonusreiser på avganger de selger dyrt. Sett opp et varsel 330 dager før så er det bare å booke. Billettene er jo også veldig fleksible.
     
  8. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Om du ikkje flyg SAS, så et avgiftene opp mykje av verdien av poeng. SAS har ein del black outs.
    Uansett så er ein tur til Florida eller New York ganske ok å ta med ungene på, spesielt i C og Plus!
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du har helt rett.
    Jeg har brukt flypremium I kombinasjon med litt flaks og iherdig leting for å få oss til Gran Canaria i høstferien.
    Booket returen for noen måneder siden da jeg kom over ledige billetter, utreise ble booket nylig da de slapp 4 seter.. Muligens fordi salget er noe labert?
    Har I alle fall fått det til :) 90k poeng for alle i plus som I dag på samme rute koster hårreisende 57000kr i plus og 42000kr i go.

    Klarte også å få booket alle til LAX i vinterferien i fjor i C. Det hander mye om timing her. Og fly premium er gull verd. Ofte finner man tilgjengelighet i Plus der det ikke er noe å finne i Go..
     
  10. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Noe slikt jeg hadde i tankene kanskje... I år kosta utreisen såvidt tusenlappen mens hjemreisen bikka 5 lapper per pers.
     
  11. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Ja det er helt villt hva desse turene kan koste innimellom hvis man er låst til skoleferier, så for meg persolig vil jeg anse dette som fornuftig bruk av poeng. Men det er jo dette jeg lurer på om det faktisk er mulig å få billetter da....? Men jeg ser jo her nå at det er håp.
    Spiller vel liten rolle om man bruker Fly Premium eller Amex og CT?

    Og hvorfor så iherdig leting. Er det ikke sånn at enten så finnes det billetter, eller så gjør det ikke det? Eller kan det plutselig dukke opp noen få bonusbilletter fra dag til dag nærmest?
     
  12. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    I slike tilfeller kryper jeg mer enn gjerne til korset og flyr hele familien til GC direkte med Norwegian for 14k i høstferien :D
     
    RoadKing liker dette
  13. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er gullrutene til SAS hver sommer, og de vet hvilke fly som fylles opp av solhungrige nordmenn uansett pris :D Bonusbilletter kan selvfølgelig dukke opp, men i forhold til resten av året vil utvalget være tynt.
     
  14. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Billettene legges ut ca 330 dager i forveien, men å finne 4 eller fler på samme avganger dit kan du nesten bare glemme midt i ferien.
    Men at du feks finner to og betaler for resten er jo meget mulig.
    Følg med nøye fremover, så åpner det seg nok muligheter
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nja, CT gir deg rabatt for 2 pers på hvorsomhelst reise (gitt amex platinum). FlyPremium gir deg jo ubegrenset plus for go pris :)
    Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er bedre å satse på FlyPremium om man klarer seg med SAS sine billetter og flyr med unger. SAS gir jo 50% rabatt for barn, ingen rabatt på star alliance/CT.

    Kan plutselig dukke opp, og de ryker fort når de kommer til populære destinasjoner i skoleferier..

    Den sitter langt inne hos meg altså,og er faktisk heller ikke et alternativ pga begrensende ruter til KRS.
    Eneste reelle alternativ er KLM og det koster også en arm.
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har to ganger det siste halvåret bestilt bonusreise med SAS til Middelhavet for 2 voksne, ett barn og en baby, der begge reisene var planlagt i skoleferien i sommer. Den første, til Barcelona, booket jeg i slutten av februar for avreise i slutten av juni, mens den andre, til Pula i Kroatia, booket jeg 17. juni med avreise 11. juli (retur den 23.). Den første kansellerte vi siden været var så fint hjemme likevel, mens den andre ble gjennomført.
    Booket i SAS Plus med SAS MC Premium - tre seter for 75 000 poeng. Så det er fullt mulig å finne ledige seter i skoleferiene og på kort varsel så lenge man ikke må til ett helt spesifikt sted.

    Faktisk var det så god plass i Plus både på Bergen - Pula og på returen Pula - Oslo at vi ble veldig overrasket. Veldig fint for oss, siden de små da kunne få legge seg ned og få sove litt.
     
    braathens safe and FlyforTog like this.
  17. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18

    Det med Fly Premium vs CT har jeg aldri tenkt så nøye over. Tenker bare at det er bedre med 2 pers til prisen av 1, og klarer meg fint med Go billetter på såpass korte strekker. Men om tilgjengeligheten er vesentlig bedre i Plus, så er jo det selvsagt et veldig godt poeng.
    Reiser dog innimellom innenriks nede ved middelhavet også, med f.eksa Aegan. Men slikt er kanskje vanskelig å få til med bonusbilletter uansett?
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Usikker, men for en hel familie synes jeg det er uforholdsmessig dyrt.. 50k poeng per pers..
     
  19. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Blir vel 30k poeng per pers om man reiser i Go? Og med en CT eller 2, så begynner det jo å hjelpe... Eller er det noe jeg misser her?
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du har vel rett.. Økonomi og poeng synes jeg jo er litt synd, men forstår at andre ikke ser det som meg..

    Hadde vel ikke for 2 år siden sett for meg å bruke poeng til Gran Canaria, men har kommet ditt nå.. :D
     

Del denne siden