Tilgjengelig på Star Alliance Reiser vs CT telefon

Tråd i 'Bonushjelp' startet av goggen, 14. okt 2019.

  1. goggen

    goggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har booket billeter t/r Bergen-Costa rica. Utreisen er super, og har posisjonert meg i håp om å få F seter.
    Returen vår som for øyeblikket er hovedsaklig med Avianca er som følger
    SJO-BOG-LHR-OSL-BGO med en veldig sen ankomst i Bergen.

    Via "Finn Star Alliance Reiser" på Sas.no fant jeg denne returen som er vedlagt. Ideen er å beholde første del av utreisen SJO-BOG 16:10 og deretter reise med lufthansa, men når jeg ringer CT telefonen er det ikke ledig plasser. Hva er årsaken til dette?
     

    Attached Files:

  2. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Kan godt være noe som heter 'married segments'. Man kan visstnok ikke bare fritt kombinere deler av en reise som man finner separat, og forvente at det skal gå an å booke som en helhet.
    For å vite hva som kan kombineres og hva som ikke går, fikk jeg senest i dag beskjed av nettopp CT telefon om at man må ringe inn for a sjekke.
     
  3. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Tror det hadde våre bra å starte en tråd der folk treffer på "married segments" når dem bestiller reiser. Hadde våre mye lettere for alle hvis vi visste hva som faktisk er married segment og ikke. Da kan vi som skal eller vurderer en rute så kan vi heller vurdere å skrive det ned sånn alle vet hva som er mulig. Eventuelt ringe inn og spør om det er mulig å låse den opp, og hvem man bør kontakte.
     
  4. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    Dette kan skyldes at tilgjengeligheten på LH BOG-FRA varierer med avreisested (O&D availability). Jeg har skrevet om dette flere ganger før på forumet, bl.a. her: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-amex-companion-ticket-ct-q-a.2844/page-290#post-241103

    I ditt tilfelle er LH tilgjengelig når du søker avreise fra BOG. Hvis agenten du snakket med på telefonen søkte på tilgjengelighet med eksisterende booking åpen og du beholdt SJO-BOG, så vises tilgjengeligheten basert på at avreise er fra SOJ (altså annen O&D).

    Det har vist seg at tilgjengelighet på LH ofte er dårligere når det er inbound eller outbound connection med andre flyselskap.
     
    Storbaba, OyvindN and jgroneng like this.
  5. goggen

    goggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Den tråden har jeg ikke sett! Takker så mye. Det forklarer en hel del.

    Er det noe sted man kan søke som viser en slik tilgjengelighet eller må man bare ringe med jevne mellomrom? Alternativt er det noen andre måter å booke denne ruten?
     
  6. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis LH BOG-FRA-og videre ikke er tilgjengelig når SJO-BOG ligger inne som første segment på returen, må SJO-BOG fjernes for å booke LH. Deretter kan du prøve å legge til SJO-BOG, men det er en risiko siden SJO-BOG kanskje ikke er tilgjengelig lenger. Det går vel an å ringe og be agenten gjøre det slik, er det ikke ledig når SJO-BOG søkes til slutt så ber du bare om at endringene forkastes og opprinnelig retur beholdes.

    Altså, agenten må ikke fjerne hele returen og lagre bookingen før fremgangsmåten benyttes, bare fjerne returen for deretter å søke på nytt uten å lagre i mellomtiden.
     
  7. goggen

    goggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Kjempe greier! Takk for tips! Forøvrig har jeg i mellomtiden oppdaget at turen mellom SJO og LHR er en married segment.

    Jeg vet forøvrig at Lufthansa har en direkte rute mellom San jose og Frankfurt som hadde vært aktuell, om jeg finner noe annet enn økonomi seter.
     
  8. goggen

    goggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Fremgangsmåten du foreslo fungerte utmerket! Dessverre var det ikke tilgjengelig C seter mellom SJO -BOG, kun X og selv om det er kun 2 timer flytur så beholder jeg inntil videre den ruten jeg har med en sen innkomst Norge med Avianca frem til LHR. Jeg reiser alltid med sportsbaggasje og prisene Avianca tar for sånt koster skjorta. Reiser jeg i C kan det være jeg slipper ekstra kostnaden.
     
    Eriksan liker dette
  9. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Prøver å bestilles en CT tur på SAS nå. Men helt umulig å aktivere CT. Haker av på bruk av AMEXX 50% men ingen ting skjer med totalsum. Noen som har erfaring og løst problemet?
     
  10. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    5,113
    Bonuspoeng:
    183
    Det er bugga og du må ringe om du ikke har nok poeng uten rabatten.
    (det blir Ok når transaksjonen er gjennomført)
     
    ThomasTjelland liker dette
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Kjent problem som det er skrevet mye om på forum. Gå videre til booking om du har nok poeng og gjennomfør. i blant retter det seg selv. hvis ikke vil det blir korrigert i ettertid.
    Har du status kan du alternativt ringe inn i kveld og få reservert billetten så kan Tallin ferdigstille på mandag.
     
    ThomasTjelland liker dette
  12. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Gud det er deilig å ha det forumet her å lene seg på. Tusen takk for super raske og forsikrende svar. Har nok poeng så da bestiller jeg bare å regner med at det ordner seg i morgen:D En svipptur til Chicago.
     
    RoadKing liker dette
  13. goggen

    goggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg skulle veldig gjerne hatt noe tips om denne reisen for at den skal bli enda mere perfekt. For øyeblikket har jeg denne ruten

    BGO-OSL (plus)08:00-.08:55
    OSL-FRA (O) 09:50-12:10
    FRA-BOG(First) 13.25 - 19:20
    BOG-SJO (X) 21:03- 22:20

    Vi har ikke veldig god tid til å oppleve loungen i Frankfurt og lurte på om det er en ide å endre til 07:00 – 11:05 BGO-OSL-FRA i SAS plus for å oppleve First class loungen i enda større grad.
    Eller 06:00 - 11:30 BGO - CPH (SAS)-CPH - FRA (LH) slik at man kan oppleve å bli hentet av bil hvis man ikke ankommer gate. Hvilke syntespunkter har dere på dette?
     
  14. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Er du han sniken som kapret FRA-BOG foran øynene på meg idag?:oops:

    Har du ikke vært på FCT før ville jeg hatt minst 3 timer der. Ergo 07-11 for å optimalisere tiden der. Du løper fort fra enden av A pieren til FCT eller FCL uansett... :D
     
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Henting ved gate er helt konge =)
     
  16. goggen

    goggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Øh, ja...Det var vel meg ja. Jeg booket 2 av 3 ledige seter...
    Så dere mener at det er en bedre opplevelse med en ankomst klokken 11:00 med SAS contra 11:30 med Lufthansa for å få mest mulig tid i loungen altså?
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Bør vel i hvertfall få 3 timer der, det er godt innenfor :)
     
  18. goggen

    goggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Takker for gode innspill! og nok et spørsmål....

    Vurderer sterkt å fly ut fra Oslo med LH tidlig slik at både FCL og FCT kan oppleves på best mulig måte. Ankomsten de siste dagene har vært i området A18-A26, og avgangen er ca C15-C16 ish. Hvor langt er det ca mellom disse gatene? Jeg har ikke flydd gjennom frankfurt på mange år og husker nada av stedet.

    Av loungene er den ved B22 å foretrekke grunnet spa har jeg forstått men er det praktisk mulig å først ta en tur i den og deretter vandre bort til FCT?
     
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Porsche kommer hvis det er remote-parkering.
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mente ved remote gate :)
     

Del denne siden