Tips og tricks til Cruise?

Tråd i 'Reisemål' startet av Bettan, 08. mars 2023.

1. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Hei!

Barna begynner å komme i en alder (4 og 6) hvor vi tenker cruise er en fin ferieform, og vi ser på cruise til nå i sommer i middelhavet, og i karibien til vinteren igjen.

Er en litt annen verden å navigere enn fly, og selv om jeg har prøvd meg på et par cruise for noen år siden med Celebrity og Royal Caribbean, så håper jeg at forumet kan berike meg med sin kunnskap. Her er alt av tips av interesse, men råd om følgende er av ekstra interesse:
    • Hvordan få skikkelig gode priser? Er det visse kampanjer eller rabattordninger man skal se etter?
    • Cruiseselskaper som er på høyde med de to jeg nevner
    • Særdeles kule havner i karibien eller europa
    Føles liksom som om jeg potensielt går i mange feller om jeg bare går på rccl.com og bestiller en balkongluggis for fire til sommerferien.

indahla liker dette
  2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Har bare erfaring fra RCCL:

Vi var på vårt første cruise Feb 2020 i Karibien med RCCL, barna var da 8 og 6 - det ga mersmak så vi har bestilt nytt cruise i sommer, også med RCCL, men i Middelhavet.

Når det gjelder priser synes jeg det "alltid" er tilbud hos RCCL, noen litt bedre enn andre, men det virker ikke variere mange tusen mellom hvert tilbud.
    Vi bestilte under Black Friday i år, og da var prisene ca. 2-6k lavere for 1 lugar til 4 stk enn jeg har sett de siden...

Noen tips med RCCL:

* Du kan få 10 000 EB poeng, ved å kontakte de etter bestilling får du lagt til EB nummeret ditt, de vil helst at du skal bestille via denne linken - men da er det av erfaring mye dyrere..

* Eller så kan du få 15 000 NCC poeng(nå 20 000)

* Ved å spill ett gratis spill som heter "MyVegas" kan du tjene poeng som kan veksles inn til rewards hos RCCL, f.eks onboard credit, både til cruise i 2020 og sommeren 2020 fikk vi 200$ i Onboard credit herfra...

Skjermbilde 2023-03-08 123556.png

I 2020 var vi i østlige karibien, og steder som barna snakker om som "kule" er:
    * Sint Maarten, hvor du har en stor strand med fly som lander rett over hodet på deg, stranden er såpass stor at det er god mulighet for å se på fra "trygg avstand" om man skulle synes være litt skummelt å være rett under for store og små.
    * Labadee, Haiti - eget privat område til RCCL, med strender ++ høydepunktet for barna var Coasteren de har der, vi kjøpte dagpass, og brukte store deler av dagen i denne, når vi var det var det ingen kø, og vi kunne kjøre så mye vi ville uten ventetid.

Ellers så vil jeg tro Perfect Day Cococay ville vært midt i blinken for barn på den alderen, men ikke vært der selv.

EndreD, eventyrer, phileas and 2 others like this.
  3. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,450
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke god peiling på cruise, men husk at du via Topcashback (vervelink) kan få ganske grei cashback på gavekort hos cruiseselskaper.
    upload_2023-3-8_12-55-20.png

Spielhaug, eventyrer and Lars J like this.
  4. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde med 2 pjoker på 6 og 8 på en runde feb 2020. Det var med RCCL på en slags karibiske versjon av "Kiel ferja" med 3 netter. Tror disse er noe rimeligere priset enn resten. Litt for mye folk som skulle ha seg en kule men oppholdet på Coco Cay var jo som et paradis for kidsa - anbefales.

5. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    da jeg hadde med barn i dette alders-segmentet på suitenivå(Både på RCCL, MSC og NCL) vant NCL hands down med sin The Haven, og jeg går aldri tilbake til "vanlig" lugarkategori etter dette. Prioritert tilgang til alle aktiviteter og masse ekstra perks for store og små.

6. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,208
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært med RCCL i Middelhavet og skulle reist med MSC i Karibien i 2020 (så kom korona).

RCCL var veldig bra for barn! Nå var det relativt små da vi var i Middelhavet, men de er nok øverst på ønskelisten vår. Samtidig er de ganske mye dyrere enn feks MSC der du nesten ikke betaler for barna.

Som @Lars J skriver så er det nesten alltid ett eller annet tilbud hos RCCL.

7. Stramund

Stramund Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    RCCL er perfekt for barnefamilier. Vi var på cruise i Karibien i 2019. Labadee (Haiti), Cozumel (Mexico) og Falmouth (Jamaica) med Harmony Of The Seas. I disse havnene er det alltid spennende utflukter man kan ta. Høydepunktet for oss var delfin-encounter på Jamaica. Fascinerende. Oasis klassen med båter er kjempefine for barn, masse å gjøre. Reiser også med Symphony OTS i middelhavet i sommer.

For oss er balkonglugar med havutsikt et must. Bestille ei lita donut, litt frukt og kaffe med roomservice på morgenen og sitte på balkongen når båten cruiser inn mot ei ny havn:)

Når det kommer til pris så er vel den generelle anbefalingen å bestille så tidlig som mulig. At det er sjelden det blir billigere jo nærmere du kommer.

Et tips er i alle fall å bestille drikkepakker så tidlig som mulig hvis du skal ha det. Hvis det skulle bli billigere senere så kan du kansellere og bestille på nytt. Selv om drikkepakke føles svindyrt, så er det verdt det for oss. Slipper å tenke på hva ting koster hele tiden, og når alt kommer til alt så tror jeg ikke du kommer dårlig ut økonomisk heller. Utrolig hvor mye drikke man får i seg ila en dag, og det gjelder ikke bare alkohol. Et dusin vannflasker i løpet av en dag blir ikke billig, spesialkaffe, brus, ferskpresset juice osv osv, Samme gjelder med utflukter, bestill tidlig og følg med på om det blir billigere.

8. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Har reist mye med RCCL. Bestill så tidlig som mulig. Prisene går som regel opp. Og hvis det blir noen kampanje så kan du ringe inn og be de oppdatere prisene. Jeg hadde booket for hele familien og sparte 20 000,- på at jeg gikk inn jevnlig og sjekket tilbud på nettsiden. Tok bare kontakt på chat.

9. Duxton

Duxton EBG - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Kommer tips i tillegg prisen man betaler hos RCCL?

10. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Når du bestiller fra Norge er tips inkludert.

11. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Dobbeltsjekk pris med en amerikansk travel agent, feks cruise.com, icruise.com eller bestpricecruises.com. Nå er det flere år siden vi var på cruise, men vi har bestilt 9 av 10 cruise på amerikansk nettsted. Mulig dollarkursen gjør det mindre gunstig nå, men i utgangspunktet kan slike agenter slenge med en del perks. Kommisjonen får de fra rederiet, ikke deg. Det er ikke forbudt å booke via disse, bortsett fra Princess (tror jeg) som forlanger europeisk agent. Aldri hatt problemer med det.

phileas liker dette
  12. Duxton

Duxton EBG - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har brukt litt tid på denne nettsiden :
    https://www.vacationstogo.com/

Omfattende utvalg og det ser ut som man kan gjøre en bra deal.

Noen som har erfaring med de?

13. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kjenner ikke til dette, men du må alltid sjekke om amerikanske agenter skal ha noen ekstra gebyrer som rederiet ikke skal ha (feks i forbindelse med avbestilling). Da er det bare å styre unna. Kommisjonen fra rederiet bør være eneste måte agenten får betalt på.

Mitt beste råd er å bruke en del tid på cruisecritic.com, registrere seg som bruker og lese diskusjoner om agenter/båter/ruter/priser. Ja, det tar en del tid, men du verden så deilig å gjøre et kupp og samtidig finne de beste lugarene.

eventyrer liker dette
  14. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Dette hadde jeg vurdert, men var ikke sikker på om det gikk, men det er gode nyheter. Bruker du å ta kontakt, eller er det bare at du bestiller via portalene deres?

15. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,630
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært på en ca 20 cruise. Mest med Ncl/Rccl.
    Mine tips,

1) Eier du 100 aksjer i Ncl, får du 100 USD i gratis kreditt pr cruise
    2) Har kjøpt mine cruise 50/50 fra agent eks cruise.com og direkte. Har på det meste spart 7,5k ved å bruke agent. Avbestiller en så tar ofte agent 50-100 USD i fee. I motsetning til kjøp av hotell på land har jeg aldri opplevd noe dårligere service selv om reise er kjøpt fra agent.
    3) Forhåndskjøp drikkepakker / spesialrestauranter / spa adgang dersom du ikke får dette inkludert
    4) Velg nyere skip. Msc har kanskje noen av de fineste og mest moderne skipene. Vil anbefale Msc World Europe. YouTube har supre videoer fra alle skip.
    5) Elsker cruise i østre carribien.
    6) De aller fleste cruise selskaper har et tilsvarende bonus system som innenfor fly hvor en kan oppnå fordeler som rabatt på ordinære priser, gratis middag i spesial restaurantene, gratis vask av tøy, prioritet ved ankomst nytt sted mv. Ikke minst er min erfaring at du får bedre og raskere bar service ved høyere status. Msc matcher status fra annet selskap/hot. program.
    7) Største fordelen med typiske middelhavs cruise er at de stort sett har nye stopp hver dag hvor 70 prosent av gjestene forlater skipet. Ønsker du bare å slappe av så er det fantastisk å nyte skipet når det er lite gjester
    8) Gå for balkong lugar :)

Last edited: 09. mars 2023
    indahla and Maggie like this.
  16. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan legge inn en forespørsel på cruisecompete og få tilbud fra ulike agenter. Eller bare kontakt dem via generisk epost og få svar fra en konkret agent.

17. eventyrer

eventyrer Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Om en skal spare penger vil medbrakt drikke være mulig. På forrige cruise tur tok jeg med meg 10 liter drikke fra en av havnene uten at det ble stilt spørsmål rundt det .
    Så kan en heller bruke penger på mat, utflukter eller hva en det skulle være som bedrer opplevelsen.

18. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Tips fra en som nekter å gå ombord en cruisebåt uten å få betalt for det, men har godt over 100 døgn på cruise, med "passasjerperks":

Både RCL og MSC har inkludere speciality restauranter, f.eks tacoresturant. I starten av de fleste cruise er disse veldig lite brukt av passasjerene, og er dermed en god idé.

19. Sofcha

Sofcha EBD/NCPLATINUM

Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Vi kom hjem fra cruise igår.
    6 netter med rccl og båten harmony of the seas.
    Vanlig balkonglugar mot sjøen hadde mer enn bra nok plass for oss.
    Flydde osl-mia-osl på poeng og betalte 31k for selve cruiset. Noe jeg antar(?) er en god pris.

Vi drikker lite alkohol så kjøpte ikke drikkepakke. Vi gikk for en pakke av 24 vannflasker og ett kaffekort. Det holdt i massevis, og drikke kjøpt ved siden av ble ca 1000,-. Det ga en god besparelse vs drikkepakke (med eller uten alko)

Kan absolutt anbefale ett cruise med stopp på labadee, ett badeparadis for store og små.

endel av utfluktene virker veldig overprisede. For våre barn holdt det med å gå i land, kjøpe en is og se oss rundt på Jamaica og en tur på stranden i nassau.

Del denne siden