Tips og triks for leiebil og ferie ut fra MCO

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Laban76, 10. des 2018.

Tags:
  1. Laban76

    Laban76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg skal 14 dager til Orlando i julen, og har noen spørsmål som surrer rundt i hodet som noen her kanskje har svaret på.
    • Leiebil er bestilt og betalt gjennom Avis (er President's Club). Bilen er bestilt i klasse E ("Stor - Ford Fusion el.l") - hva slags type bil er det "normalt" å få? ...og kan jeg anta/forvente/håpe å bli oppgradert, eller er det "for bra" bil eller for lang leietid?
    • Har lest noe et sted her om at man kan droppe køen til skranken, og gå rett til bil-utleveringen. Er dette noe som er skiltet noe sted så jeg slipper å gå feil, eller er dette noe man bare må vite? Hvor er i så fall bilutleveringen?
    • Har også hørt at man får tilbudt bom-brikke for å slippe å tenke på det underveis. Trenger man dette, eller er det bare noe overpriset ræl man skal holde seg langt unna?
    • Er det andre tips og triks jeg burde vite om?
     
  2. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Dette bør du holde deg langt unna. Utleieselskapene fakturerer et daglig servicegebyr for dette på ca. 5 dollar(+-) samt da selvsagt bompasseringene dine. Bedre å ta med seg en neve dollars og ha i bilen for kontant betaling (så fremt det er mulig). I tillegg hører jeg om mange som i etterkant sliter med at selskapene beregner feil antall bompasseringer (for mange selvsagt) for sine kunder, og belaster kundene i etterkant, som jo er noe man må bruke mye tid på å få ryddet opp i etterpå.


    Snacky
     
    Last edited: 10. des 2018
    Laban76 liker dette
  3. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    Har leid bil i Florida utallige ganger før.

    For best pris er rentalcars.com og Autohollidays.com en klar vinner (selv om man er Keiser hos Hertz/Avis etc etc):rolleyes:
    (men blir vel dårlig med opptjente EB)

    Shell MC gir jo 10% hos rentalcars:D

    Vedr. Bombrikle så takker jeg alltids nei, Sist gang hadde vi 5 uker der borte og kom da kun over 2 ubemannede stasjoner som kostet oss 15$ i administrasjongebyr + 1$+ per passering. (regning kom rett i posten fra Junaiten)

    Som Snacky nevner over her, så er de flinke til å prøve seg med noen ekstra passeringer..
    Husker en gang jeg fikk for passering i Texas mens vi var i Key Westo_O
     
    Laban76 liker dette
  4. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er i Orlando flere ganger i året da vi har hus der.Julen er høysesong deluxe i Orlando og det er stappfullt av folk fra statene i nord som reiser til varmen i Florida i julen. Min mann er også President`s Club og vi blir nesten alltid oppgradert. Unntatt i julen.....da virker det som om alle bilene de eier og har er utleid....Men dere kan selvsagt være heldige.

    Når dere kommer til den store hallen med det store juletreet på MCO skal dere følge skiltene til Rental Car pick-up og ikke gå til Avis desken i underetasjen. Når du kommer til parkeringshuset der Avis sine biler står vil navnet ditt og raden hvor bilen din står stå på en tavle . Hvis du ikke ser navnet ditt så spør dem som sitter i den lille kiosken. Både terminal A og B har hver sitt pick-up sted og hvis du er litt forvirret når du lander kan det hende du går til feil terminal . Men ingen katastrofe det da.

    Ellers så kan det hende du sparer noen dollar på å takke nei til bombrikke men vi velger allikevel alltid å ha en bombrikke (Sunpass). Da kjører vi fort gjennom alle bomstasjoner og slipper å stresse med småpenger .

    Hvor skal dere bo? I julen er trafikken på I4 helt forferdelig så hvis dere må kjøre på I4 så er det lurt å kjøre enten tidlig på morgenen eller seint på kvelden. Vanligvis bruker vi en halv time fra huset vårt til flyplassen men i julen har vi brukt 2 timer....

    Men julen i Orlando er magisk så nyt oppholdet. Og hvis dere skal i fornøyelsespark så stå klar når parkene åpner. Om morgenen kan du få gjort en del uten for lange køer men midt på dagen er det ofte en times venting for selv den minste karusell.... Bare spør hvis det er noe du lurer på.
     
    RoadKing liker dette
  5. kjeid

    kjeid Once you go C...

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er også Avis President, men har nettopp leid 2stk Chevrolet Suburban i USA hos hhv. Thrifty og Dollar via Expedia.

    Direkte hos selskapene var uaktuelt, da jeg kunne leie akkurat samme bilene via Expedia for mindre enn halvparten av prisen. På Expedia var jeg logget inn(og selvsagt ViaTrumf) og fikk da medlemspriser + at jeg fikk "AddOn"-rabatt siden jeg akkurat hadde bestilt hotell på Expedia.

    En natt på hotell for 2000kr, gav meg en ekstra rabatt på leiebilene på 2-3000kr(14- og 17-dagers leie).
     
    Last edited: 10. des 2018
  6. Laban76

    Laban76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg sammenlignet litt priser før jeg bestilte, og jeg så at for de store, "spesielle" bilene (f.eks. Suburban) var det store forskjeller, mens i de "vanlige" klassene var det mindre forskjell. Siden vi gikk for en "vanlig bil" ble kombinasjonen President's Club, Viatrumf-bonus og ekstra Eurobonuspoeng tungen på vektskålen i denne omgang... Mulig det hadde vært annerledes hvis jeg hadde bestilt på et smartere tidspunkt, men det ble hvertfall sånn denne gangen.

    Vi har leid et hus i nærheten av Haines City, så Google foreslår hvertfall I4 som raskeste forslag. Flyet lander i 20-tiden på kvelden, så vi satser nok på å kjøre enkleste vei første kvelden - selv om det kanskje er litt kø. Når det gjelder å komme seg rundt resten av ferien, så gjør vel jetlag'en sitt til at vi kommer oss ut om morgenen. Huset har eget oppvarmet basseng, og ligger på en golfbane, så vi blir nok mye "hjemme" også. :)

    ...nå sporer jeg kanskje av tråden her, men vi ser for oss å styre unna de store parkene. For 4 personer ender det fort på over $500 per dag, pluss - sikkert overpriset - mat og drikke. Hvis man da må stå i lange køer mye av dagen, og i tillegg ikke er spesielt glad i store menneskemengder, så blir det en dårlig kombo for vår del. (Jeg innser jo forsåvidt at Florida i julen da er et mindre ideelt reisemål, men men... ;))

    Vi har heller sett for oss å gjøre ting som består av én konkret aktivitet. F.eks. se soloppgangen fra varmluftsballong, alligator-safari med sump-båter og kanskje jeg klarer å lure med meg noen til Kennedy Space center...

    Har du eventuelt noen tips om denne typen ting å gjøre?
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    https://insideflyer.no/forums/threa...at-og-dyreliv-også-sas-til-miami.11083/page-3

    Fra post 40 står det litt om alligator safari blant annet. Både de kommersielle og de litt mer rolige:) Begge er høyt anbefalt.
     
    Laban76 liker dette
  8. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Hei igjen.
    Huset vårt ligger på Solterra resort som er ca 20 minutter fra Haines City. En artig ting å gjøre er å besøke Walmart som ikke ligger så langt fra Haines City. Der vil ungene dine måpe over størrelsen på chips og godteri posene. Der vil de se at `everything is big in America`. Dette gjelder også en del av kundene som handler der.....

    Jeg er sikker på at alligator safarien som er nevnt ovenfor er bra men det er ganske langt å kjøre fra Orlando. Vi har vært på en som heter Spirit of the Swamp airboat rides. Veldig bra og i tillegg er de opptatt av ivaretakelse av det unike økosystemet.

    Shopping på Orlando Premium Outlets er flott hvis dere er interessert i å handle billige merkevarer. Men dessverre er det nok mye folk der også i julen. Det er et mindre senter i nærheten av der vi har hus som heter Posner Park. Der er det mye mindre folk enn på de store outlets men kanskje ikke fullt så mye merkeklær.

    Hvis jeg skulle anbefale en av parkene i julen så er det nok SeaWorld. Der er det flere show; flere bra attraksjoner; det er nydelig julepynt og trolig den parken med minst folk selv om det nok kan være folksomt der også. I tillegg til de vanlige showene er det i julen noen fantastiske juleshow og et svært fyrverkeri. Så amerikansk som det kan bli..... Hvis du kjøper billetter online før du reiser koster billettene 79,99 dollar per person men de koster 99 ved inngangen. Så det er nok også den billigste parken å gå i.

    Ellers er det mange minigolfbaner, dere kan gå i Gatorland, spise så mye dere vil på Golden corrall eller kjøpe taco på Taco Bell.

    Ellers må dere være forberedt på temperatur variasjoner i desember. Det kan være 10 grader den ene dagen og 25 den neste. Vi var der i januar i år og da var det mellom 0 og 5 grader hver dag. Men det kan like gjerne være mellom 20 og 25 grader hver dag.....

    Uansett kommer dere til å kose dere. Florida i julen er magisk!

    PS Bildet er fra alligator safari
     

    Attached Files:

    Last edited: 11. des 2018
    RoadKing and Laban76 like this.
  9. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Kom på et par ting til: I den lille byen Celebration `snør `det hver kveld kl 18, 19, 20 og 21........Og byen er pyntet til jul og det er hest og slede, åpne butikker osv. Veldig koselig og helt sprøtt i tropisk strøk.....

    Og så kan dere dra til Old Town Kissimee en kveld for å se på juledekorasjonene i gatene. Og enkelte kvelder (tror det er fredag og lørdag) kjører de en parade med veteranbiler gjennom gatene. Helt gratis.
     
    Laban76 and PaalAndre1977 like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Er i området ved Cape Canaveral i mars, så om noen har tips..... så kom med alt mulig to vonsne venner på tur.
     
  11. kjeid

    kjeid Once you go C...

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    • På større flyplasser kan man med President Club eller Avis Preferred gå rett til bilutlevering hvor alt skal ligge klart. Dersom det er lang vei fra hovedskranken til bilutlevering, er det bare å vifte med President-siden i Appen og si hei for å være sikker. På EWR f.eks. er disse samme plass. Hadde en Mustang der en dag i sommer, og da stod bilen 100% klar like utenfor døren.
    • I Mustangen jeg leide sist på EWR i August var bombrikken fast montert i bilen med en vippefunksjon. Vippet du den inn i dekselet var den inaktiv og du kunne betale cash. Jeg valgte imidlertid å ha den åpen da jeg kjørte på et tidspunkt med mye trafikk og lanene med EZ Pass var tomme.
      • Fant dette i e-posten min fra Avis EWR i August. Usikker på om det er samme policy i andre deler av US.
        • eToll Convenience Fee :$7.90
          • $3.95 per rental day, max $19.75 per rental month
    • Dersom du har en "oppgraderbar" bil(altså ikke Mustang, Suburban osv.) ville jeg uansett gått innom hovedskranken å forhørt meg om hvilken bil de har gjort klar til deg. Dersom du ikke blir imponert over bilen, ville jeg prøvd å nevne at du ikke er en stor fan av den bilen, og om de har noe annet tilgjengelig for en President.(Et råd er at det siste formidles med en dårlig P.Solberg-engelsk med et smil om munnen.)
      • Fungerer det ikke i hovedskranken kan man gjenta samme prosedyre i bilutleveringsskranken, gitt at det er her bilnøklene ligger på den aktuelle Avis-stasjonen. :)
     
    Last edited: 12. des 2018
    Laban76 liker dette

Del denne siden