Tips om maks utnyttelse av håndbagasje på Ryanair

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av prisjeger, 11. april 2015.

  1. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Ryanair er et selskap mange mener man bør holde seg unna så langt det er mulig – og jeg er på mange måter enig. Allikevel er det merkverdig hvor ofte jeg sitter i et trangt, ikke-justerbart sete og spiser overpriset, oppvarmet junkfood (som dog slår Norwegians tørre bakverk med ost…), på vei til en eller annen storby med billetter til etpar hundrelapper t/r…

    Nåvel. Den største utfordringen med Ryanair – bortsett fra den litt ekle smaken i munnen jeg alltid får ved tanken på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår – er av rent praktisk art: hvordan få med litt feriebagasje uten at den billige billetten ender opp med å bli dobbelt så dyr?:rolleyes:

    For ikke så lenge siden la Ryanair om sitt bagasjereglement, og de gikk bort fra sin drakoniske håndhevelse av kun 1 kolli håndbagasje pr. reisende - jeg mener det var rundt årsskiftet 2014/2015 dette skjedde. Regelen om en koffert med maks yttermål 55X40X20 ble stående, men det ble nå også lov til å ta med 1 liten håndbagasje på 35X20X20. Interessant! Her hadde altså Ryanair selv innført et ”smutthull” – så nå var det bare å finne ut hvordan det kunne utnyttes best mulig. Jeg er av typen som nærmest er avhengig av å ha en liten ryggsekk på tur, der jeg har vannflaske, bok, IPad osv., og fram til nå hadde jeg følt meg tvunget til å sjekke inn et kolli bagasje for å også kunne bruke sekk.

    Jeg vil gjerne legge til at verken jeg eller madammen er av typen som synes det er artig eller spennende å forsøke å lure med seg for stor bagasje om bord – kun en stressfaktor - men vi møter nå Ryanairs ”Gate Dragon” med rolig puls og ser henne rett inn i øynene uten frykt for å pålegges verken fees eller penalties, og angsten for vaktbikkja med pappmalen som tres over de reisendes kofferter mens de skjelver av skrekk er en saga blott. Kom igjen da! Sjekk bagasjen min! I dare you!! :cool:

    Så, til deg som ønsker å få maks bagasje med deg inn i kabinen til Ryanair, og helt innenfor reglementet, vil jeg anbefale disse to produktene:

    1. En American Tourister (made by Samsonite) Bon Air Spinner skallkoffert som din ”lavprisflyselskaphåndbagasjekoffert”. Den var til og med merket med en diiiger sticker når jeg fikk den: ”Ryanair Approved”. De har den på Flust til en grei pris (kr. 699), og du får TRUMF i tillegg. :)

    https://www.flust.no/sport-og-friti.../american-tourister-bon-air-spinner-30-liter/

    2. En Eastpak Orbit liten ryggsekk. Denne er liten nok til at den fint går innenfor de målene Ryanair har satt – det er i hvert fall min erfaring etter å ha tatt noe turer, og jeg hadde ikke noe problem med å få den ned i den lille ekstra ”skoesken” Ryanair har festet til stativene du kan måle kofferten din i – vel å merke hvis du ikke stapper den så full at den buler, da! De offisielle målene for sekken er for øvrig 21X33 cm.

    http://www.stylepit.no/mann/search.aspx?search=eastpak orbit

    Husk at du får EB-poeng ved handel hos Stylepit hvis du logger inn i SAS shoppingportal først! :Dhttps://onlineshopping.flysas.com/no/all-stores/

    Ha en hyggelig reise, og husk å sjekke Ryanairs bagasjereglement før du drar - kan jo hende de endrer noe på et øyeblikks varsel ;)

    http://www.ryanair.com/en/terms-and-conditions/regulations-cabinbaggage/
     
    Kjakan, milehigh, mhsalv and 6 others like this.
  2. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
  3. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det klarer jeg også helt fint.. Det er bare å boikotte drittselskapet :mad:

    Sorry.. Back to topic :oops:
     
    Travellingalf liker dette
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er det virkelige smutthullet er at bagasjebegrensningen på håndbagasjens store kolli er 10kg, mens det ikke er lagt noen begrensning på det lille. Jeg tester FR denne uken, og tenkte ta med meg et svart hull eller noe. Det skulle trolig passe fint inn sånn størrelsemessig. Forutsatt at det er skikkelig svart da:D
     
    Fnate, Henrik and Henning like this.
  6. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Fritt opp til enhver om man vil fly med Ryanair. Imidlertid er det definitivt ikke noe mer av et drittselskap enn SAS, som ikke klarer å drive på en fornuftig måte, men trenger stadig påfyll av skattebetalernes penger for å holde seg flytende. Folk som kaster penger ut av vinduet finnes det jo noen av. Vi andre ser hvordan vi kan få mest mulig for pengene. Hver sin smak. Til topic; Jeg bommet litt på vekta på håndbagasjen for noen år siden, da jeg fløy fra Rygge til Berlin med Ryanair. Det gikk greit ut, damen bak skranken så bare lurt på meg når hun så at vekta tippet de "lovlige" 8 eller 10 kilo, og ønsket meg god tur. På vei tilbake fungerte det ikke helt på samme måte. Ikke vet jeg hvilket rekrutteringsskjema Ryanair avd. Tyskland har brukt som forelegg, men mye tydet på at det var fra før krigen. Damen bak skranken så hardt på meg, da hun oppdaget en uhyrlig overvekt på ikke mindre enn 500 gram. Jeg ba som vanlig pent om tilgivelse, men dette var ikke rett adresse for sånt. Jeg fikk en solid lekse på gebrokkent engelsk, om alle ville gjøresom meg, hva ville da skje? Flyet ville ramlet ned! Det var i det hele tatt relativt absurd, men jeg løste det hele ved å åpne sekken, ta ut et kamerahus og putte det i lommen på oilskin-jakka. Vekten tippet under grensen - såvidt. Jeg trodde Fraulein Diesel skulle besvime, hun gikk åpenbart i vranglås en kort sekund. Deretter - innbitt - bet hun nederlaget i seg og viftet meg vekk.

    Jeg vil dog ikke anbefale metoden. Men det er ikke første gang jakka har vært blytung, på tur. I en Barbour Gamefair er det viltlomme med god plass til en 17" MacBook...
     
    chrisbu liker dette
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Jeg har aldri fløyet med Ryan Air, @prisjeger - og det tror jeg heller aldri jeg vil gjøre.
    Jeg har fløyet med mange rare LCC, verden rundt men jeg har en preferanse til god business class og store stoler.
    Dette finnes ikke hos SK, derfor velter jeg mine reiser via IST eller DOH.
    Sorry Mac.
     
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    183
    Har samme lomme på min Beaufort, og den er fantastisk. MacBook i viltlomme, iPad Mini får akkurat plass i frontlomme med flapp over og Kindle er det alltid plass til. Kan ta med meg alt jeg reiser med av tekniske dingser i jakken.
     
    Brunello liker dette
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager OT, men her er vi i alle fall ikke enige. Ryan Air er etter min mening et drittselskap, noe SAS ikke er. Jeg har flydd Ryan Air en gang for 8-10 år siden og gjør det aldri igjen. Men viss det kun er prisen som er viktig, så vær så god.
     
    Flight Cancelled liker dette

Del denne siden