Tips til Øyhopping!

Tråd i 'Reisemål' startet av elgaaen, 02. mars 2016.

  1. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Skal såkalt øyhoppe i Hellas i sommer. Vi har 17 dager på oss og flyr til og fra Athen. Vi er et kjærestepar på tur! Er glad i sol&bad, god vin og mat! Liker både byer med litt fart men også rolige paradiser (så lenge det er bra mat)

    Alle tips tas i mot med bravur:)
     
  2. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Ca 70.000 flyktninger dere må hoppe mellom også, men regner med dere har tenkt på det.
     
  3. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Det tror jeg at jeg skal overleve..
     
  4. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Mulig det har roet seg litt til sommeren også. Bare tenkte jeg skulle nevne det i tilfelle du ikke hadde tenkt på det. Feriebyen Kos har visst slitt veldig da det er veldig kort mellom Tyrkia og Kos.
     
  5. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Ok jeg får undersøke litt:) Men takk for omtanken!
     
  6. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
  7. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Flere tråder rundt dette, senest denne: https://insideflyer.no/forums/threads/tips-Ønskes-Øyhopping-i-hellas.4769/

    Dere har relativt god tid, så jeg ville vurdert Naxos, Paros og Santorini. Er et godt stykke tilbake til Athen fra Santorini, så må veie litt opp med hvor glad dere er i å være på båt. Alternativt droppe Santorini, og heller dratt på Anti-Paros og Mykonos i tillegg.
    MEN: Blir ikke mer romantisk og fint enn på Santorini :)
     
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Det er øyene øst i Middelhavet nært Tyrkia som har mest utfordringer nå, men det er helt uproblematisk å reise dit hvis du vil. Jeg styrer unna Kos først og fremst fordi det er et partysted fra ende til annen.

    Jeg ville ha satt knappen på å starte reisen fra Athen og utforske øygruppene i nærheten, her finner du litt av alt. En god del festing og mye mer avslappa steder, så hopper du fra øy til øy til du ender på Santorini.
     
  9. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som jeg og Adrian E over er enige her ;)
    Et par tips:
    - Mykonos: Blir kalt Hellas sitt St. Tropez - altså dyrt og fancy
    - Santorini: Superromantisk og anbefales på det sterkeste, men dyrt
    - Ios: Partyøy nr. 1 i Kykladene (gjennomsnittsalder 17-18 år?)
    - Paros og anti-paros: Rolig
    - Naxos: Litt mer mellomting - får både litt liv, men også rolige landsbyer og man kan kjøre rundt og finne seg en egen bukt

    Og viktigst av alt: Vet ikke nøyaktig når dere reiser, men noen perioder kan det bli utsolgt på fergene, så dere bør vurdere å forhåndsbestille noen overfarter. Men samtidig er det veldig digg å bare ta det som det kommer og reise til neste øy når man vil :)
     
  10. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Hei vi reiser fra 4-21 Juli.. Det er vel ikke høysesong for syd europeerne så tidlig?
     
  11. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, burde gå bra. Men kjøp billetten fra Athen (Pireus?) til første øy på forhånd ihvertfall! Trenger ikke å booke noe rom på forhånd, masse folk som tar imot fergene og tilbyr overnatting :)
     
  12. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Ok og dette er aldri noe problem? Får panikk hvis jeg står på en øy uten noe sted å bo.. Er det hyggelige folk som leier ut? Eller sånne tyrkiske gateselgere som lurer deg rundt innom diamantbutikken osv? hehe
     
  13. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Ihvertfall ikke på de nevnte øyene! Bare hatt positive opplevelser med dette, og hvis du googler litt rundt på forum/blogger/reisesider, så er jeg ganske sikker på at dette er vanligste metoden for å skaffe seg overnatting på øyhopping :) Men selvfølgelig smart å finne ut av litt på forhånd hvor på øyene man vil bo. Og ville kanskje booket på forhånd på Santorini for å finne et skikkelig idyllisk sted, men heller ikke nødvendig der.
    Santorini:
    SAM_2378.JPG SAM_2483.JPG
     
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil også anbefale Santorini og Naxos. Viss dere avslutter på Santorini så kan dere jo ev. ta fly derfra tilbake til fastlandet for å spare tid. Og når det gjelder Santorini så vil jeg også anbefale dere å forhåndsbestille overnatting.
    Ett annet tips fra meg er å ta med noe å sitte på til båtreisene. Det kan ofte være ganske fullt ombord og viss dere vil sitte ute på dekk så er det fint å ha ett sitteunderlag e.l. for komforten sin del, viss det ikke er ledige stoler/benker.
     
    elgaaen liker dette
  15. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Godt tips, er ikke sikkert det er dyrere enn båtbilletten:) Hvor langt er Flyplassen unna byen? Hvis vi skal være siste dag/kveld i Athen?
    Ser mest på hurtigbåter og da sitter man vel innendørs i seter?
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Flyplassen er veldig nært det aller meste på Santorini. Jeg tror kanskje vi brukte 10-15 minutter i buss fra flyplassen til kaien der båtene får fra. Og det er på motsatt side av øya. Så korte avstander.
    Jeg kan bare uttale meg om de båtene vi brukte mellom Santorini og Naxos og det var vel også en slags hurtigbåter, men det var fint å sitte ute på dekk på de også. Men den var såpass fullebåde inne og ute når vi gikk ombord på turen fra Santorini at vi kun fikk sitteplass rett på dekk.
     
  17. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Alle båtene jeg tok rundt i kykladene hadde uteplasser, mens båtene til og fra santorini kun hadde innvendige plasser.
     
    elgaaen liker dette

Del denne siden