Tips til leiebil

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av anders82, 10. april 2015.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Vi er en gjeng på fem personer som skal leie bil i sommer. Tre voksne og to barn på nesten ett år. Må ha plass til følgende:
    2 reisesenger, to paraplytriller, 3 håndbagasje og 2 innsjekket bagasje. Er det noen med erfaring med å leiebil med tilsvarende bagasjemengde? Takk gud for A3 gullkort og SAS plus sin generøse bag allowance :)
     
  2. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Dere bør vel iallefall ha en stasjonsvogn. Mondeo klasse eller større kanskje? Og match ditt A3 gold mot Sixt Platinum, så får dere *kanskje* en oppgradering om dere leier der, i tillegg til rabatt.
     
    anders82 liker dette
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Dette synes jeg er veldig avhengig av hvor mye dere skal kjøre. Er det bare fra A til B og tilbake igjen (f.eks. fra flyplass til destinasjon) og det ikke er veldig langt, så holder det sikkert med en stor stasjonsvogn (som da må ha plass til to barnestoler + en voksen i baksetet).
    Skal dere derimot kjøre mye og reise rundt så ville jeg ha valgt en større bil, f.eks. en stor SUV (type diger amerikansk), en mini-van eller en minibuss e.l.

    Vi var fire voksne som kjørte Sør-Afrika rundt for noen år siden og da hadde vi i utgangspunktet bestilt en SUV som skulle være stor nok til at alle skulle sitte komfortabelt, den skulle ha plass til mye bagasje og den skulle tåle litt dårlige veier. Ved ankomst flyplassen i Cape Town så kunne de plutselig ikke tilby oss denne bilen lengre og vi fikk valget mellom en liten SUV (type BMW X1) eller en minibuss (tror det var en Hyundai). Jeg var særdeles skeptisk til å velge minibussen pga kjørekomforten når vi skulle så langt og i tillegg så er vel ikke offroad egenskapene de beste. Men vi prøvepakket i den lille SUV´en og skjønte fort at det ikke gikk, spesielt etter at vi tidligere hadde handlet x antall kasser med vin i nærområdet...
    Så etter mye frem og tilbake ble det faktisk til at vi tok minibussen. Egentlig kostet den en god del mer enn den jeg opprinnelig hadde bestilt, men vi fikk denne til samme prisen. Og faktisk ble det en kjempefin tur. Kjørekomforten var ok, den taklet tildels veldig dårlige veier oppe mot grensen til Botswana og ikke minst; den hadde veldig god plass både til oss og bagasjen. Faktisk så god plass at de som ble trøtte kunne legge seg på bakerste seterad og få sove litt.

    Så min anbefaling er i alle fall at viss dere skal kjøre en del så ville jeg heller ha gått for en bil som kanskje i utgangspunktet er litt "for" stor enn en som kanskje bare er akkurat. Det kommer dere ikke til å angre på.

    PS! Det kan også være lurt å ta kontakt med utleiekontoret etter at dere har bestilt for å forsikre dere om at de faktisk har den bilen inne som dere har bestilt!
     
    anders82 liker dette
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips. Er kun transport fra a til b. Det viktigste er bagasjeplass faktisk. Barn og svigermor får man alltids trøkka inn;)
    Hvor sender jeg Mail for å matche til sixt?
     
  5. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    anders82 liker dette

Del denne siden