Tips til sikker betaling ved kjøp

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Rgjertsen, 05. febr 2019.

  1. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg skal kjøpe meg en klokke via Finn og lurer på hva deres beste tips til en sikker betaling er? Før hadde man Finn Sikker Handel, men det finnes ikke lenger. Det er mulig med oppkrav, men det er mye ulemper med dette for begge sider.
    Jeg lurte på Paypal, men om man skal ha sikkerheten koster det en del penger.
    Noen som har tips her? Og om man kunne fått med seg litt EB hadde jo ikke det skadet.
    Summen er 32 000 med tanke på ev. gebyrer osv.
    På forhånd, takk :)
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde aldri giddet å sende 32 000,- med posten selv mot 100% forskuddsbetaling til konto mtp alle konflikter som kan oppstå i etterkant. Jeg hadde heller aldri giddet å forskuddsbetale 32 000,- for et bruktkjøp på nett. Antagelig er det årsaken til at Finn Sikker Handel ble faset ut.

    Stikkordet for kjøp og salg på Finn er personlig oppmøte og Vipps. Må du fly koster klokken 34 000 og opptjener et knippe bonuspoeng.
     
    Last edited: 05. febr 2019
    drsyk, Kalsnes and Henrik like this.
  3. kristiaan

    kristiaan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med Kristiansk, hadde aldri ført over så mye uten å sjekke varen først. Fly eller betal en liten slant til en kompis /noen du stoler på for å sjekke varen for deg.
     
  4. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Hva med Amex via Paypal til privatperson?
    Med tanke på at Amex ikke er et kredittkort lenger, er det noen som vet hvordan denne transaksjonen ville blitt behandlet? Og har man samme sikkerheten som et kredittkort i det tilfelle?
    Edit: Tenker da at til Privatperson er gratis på Paypal og at man ev. får sikkerheten gjennom Amex istedenfor Paypal.
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Har handlet en del klokker de siste årene, både på Finn, Tidssonen og Klokkeriet - både f2f og forskudd/post.

    Det er bare en ting som gjelder, og det er at du må være 100% trygg på den du handler med. På Tidssonen og Klokkeriet finnes det diverse muligheter for å verifisere at en person er «goodguy» (referanser fra tidligere handler). Ellers pleier jeg alltid å sjekke ut FB (felles venner?) og LinkedIn (om vedkommende virker seriøs). Generelt er jeg alltid noe mer skeptisk til kjøpere og selgere på Finn enn på Klokkeriet og Tidssonen.

    Man kan naturligvis aldri helt verge seg mot de aller kløktigste svindlerne, men jeg har flere ganger forskuddsbetalt når vedkommende med glans består all researchen jeg legger ned før en handel. Og da inngås det alltid kjøpskontrakt der vedkommende må oppgi fullt navn, tlf, adresse osv. - hvilket naturligvis alltid verifiseres av meg. Men jeg vil egentlig aldri anbefale noe annet enn oppgjør f2f. Og om noe skurrer, dropp handelen omgående.

    Lykke til!

    Btw, hvilken klokke dreier det seg om? :)
     
    dahlmath liker dette
  6. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Det er en Rolex Datejust fra '83 :)
    Gjorde en del research flrst og fikk all info pluss bilde av ID. Den er på vei med Ekspress over natten nå, så vi får se i morgen :D
     
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, håper det ordner seg for deg! :) Legg ut bilde når du får den da ;)
     

Del denne siden