Tirsdag kan SAS-aksjen gå inn for buklanding

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 29. nov 2021.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    10,082
    Likes mottatt:
    44,024
    Bonuspoeng:
    293
    Fra E24:
    På et eller annet tidspunkt vil realitetene bli tydelige for SAS-aksjonærene.
    Den danske og svenske staten sørger nok for at SAS forblir flygende. Aksjonærene kan ikke regne med at de to statene også vil redde aksjonærene.
    SAS var relativt tidlig ute da selskapet i fjor høst gjennomførte en refinansiering som inkluderte gjeldssanering, ny aksjekapital og nye hybridlån. Nå, ett år senere, begynner tegnene til at refinansieringen ikke var omfattende nok å melde seg for alvor i regnskapene.
    Tirsdag legger SAS frem sitt regnskap for regnskapsåret 2021, som går fra 1. november til 31. oktober. Det blir neppe lystelig lesing. Oppturen for luftfarten har gått atskillig tregere etter gjenåpningen i sommer enn det mange optimister hadde håpet på. For flyselskapet SAS er det selvsagt en fordel å ha to stater som dominerende eiere i ryggen. Spørsmålet aksjonærene må stille seg er om man kan ta det for gitt at statene også vil ønske å redde aksjonærene.
    Regnskapene bør være egnet til å skremme vettet av alle med SAS-aksjer i porteføljen. Tross refinansieringen i fjor hadde SAS en netto rentebærende gjeld ved utgangen av sitt tredje kvartal på massive 27,1 milliarder svenske kroner. Den bokførte egenkapitalen i konsernregnskapet, inkludert hybridlån, var kommet ned i syv milliarder svenske kroner. Og her bør aksjonærene huske at hybridobligasjonene på 7,6 milliarder svenske kroner har forrang foran aksjekapitalen når den beskjedne egenkapitalen skal fordeles.
    Nå er nok en fullstendig nulling av SAS-aksjene lite sannsynlig. I en ny refinansiering vil nok statene ønske et fortsatt innslag av private eiere. Men SAS-aksjonærene kan ikke regne med at de ikke kommer til å bli utvannet på et eller annet tidspunkt.
    I det lys er det ganske underlig at aksjemarkedet mandag formiddag verdsetter aksjekapitalen, som i regnskapene langt på vei er tapt, til hele 9,4 milliarder svenske kroner. Aksjen er ned vel 29 prosent siden nyttår. Det er en nedgang som ikke er i nærheten av å reflektere de utfordringene SAS og andre flyselskaper har møtt og fortsetter å møte.

    Med andre ord kommer SAS-aksjen på et eller annet tidspunkt til å falle kraftig. Starten på et slikt stort fall kan meget vel komme i forbindelse med at SAS presenterer sitt siste regnskap tirsdag morgen.
     
    Calling, themichael and Rscott like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    12,257
    Likes mottatt:
    33,750
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje nå er tidspunktet for den norske stat å gå inn som flyselskap-eier igjen? For en billig penge, mot at SAS må satse mer på Norge. :p
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    10,082
    Likes mottatt:
    44,024
    Bonuspoeng:
    293
    Et spørsmål er:
    Hvor i kreditorkøen kommer Eurobonus kundene ...
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    12,257
    Likes mottatt:
    33,750
    Bonuspoeng:
    293
    Bakerst, vil jeg tro. Om vi står på listen i det hele tatt?
     
    OyvindN, Shyneno, NoLimit and 3 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    13,268
    Likes mottatt:
    26,005
    Bonuspoeng:
    293
    Nix. Selskapet må nok dø dessverre. Det er for mye gamle synder. Så får det heller bli noe nytt som stiger fra asken som fugl Phoenix.
    EB og LTG forsvinner i dragsuget.
     
  6. tobeornot999

    tobeornot999 EBD flying high

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    1,565
    Bonuspoeng:
    93
    Nah, verdien av kundelistene er der.

    De kan nok devaluere poengene, men vil antagelig beholde de mest flyvende kundene passelig happy tror nå jeg. Men dette kan godt skje ved salg av kunde databasen til et nytt selskap etter det gamle bolaget går under.
     
    RoadKing liker dette
  7. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    17,825
    Bonuspoeng:
    293
    Eurobonus...SAS bryr seg ikke om dem, viktigere å sparke staff, har du glemt hva NAS gjorde med sine poeng...0.

    Vi har fortsatt litt tid enda. :oops::confused:
     
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    2,487
    Likes mottatt:
    9,580
    Bonuspoeng:
    183
    Det er berre å kjøpe indeksfond, @Eddie47 ;)
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    10,082
    Likes mottatt:
    44,024
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ALDRI eid en SAS aksje ...
    Tapte penger på Norwegian ..
    Satser nå på Norse Atlantic ...
    Skyr Flyr
     
    Shyneno liker dette
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    17,825
    Bonuspoeng:
    293
    Nei @Eddie47 var vel fortsatt NAS aksjer? Lempet alt fly ut etter visse luringer kjøpet seg opp i Flyr(Spretten og Fredly), NAS etter rekylen(konkurs beh. ferdig) og SAS på 2 kr(fra emisjonen på 1,2kr eller hva den var).(altså med profitt):D
     
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    17,825
    Bonuspoeng:
    293
    DNB Markets:
    SAS legger frem kvartalstall i dag og her venter vi en omsetning på SEK 5.5 mrd og et justert resultat før skatt på SEK -1.4 mrd. På tross av estimater noe over konsensus har vi her en salgsanbefaling med et kursmål på SEK 1 pr aksje. Kursen stengte i går på SEK 1.30 pr aksje. Med utsikter til betydelige negative resultater også de kommende kvartalene, rentebærende forpliktelser på SEK 33 mrd ved utgangen av forrige kvartal og et kursnivå som samtidig impliserer en samlet selskapsverdi godt over historiske nivåer mener vi verdsettelsen ser strukket ut.

    Hei kjære naboer, dansker og svensker, må nok redde SAS igjen.
     
    Shyneno liker dette
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,155
    Likes mottatt:
    2,603
    Bonuspoeng:
    113
    For mye gammel moro i selskapet, bygg fra bunn og dump et lass av IT-systemer i samme slengen.
     
    Shyneno and drsyk like this.
  14. rimitone

    rimitone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    1,582
    Bonuspoeng:
    93
    upload_2021-11-30_10-29-37.png

    Investert tungt i IT-systemer...okey...ikke den beste de har gjort mao...
     
    EndreD, Jonkebassen, Jeanette and 3 others like this.
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    17,825
    Bonuspoeng:
    293
    Får gi sparken til alle IT ansatte, leverandører og outsource hele skitten til Microsoft eller Google... Kanskje vi får treff på flere Awards reiser da:D
     
    rimitone liker dette
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,341
    Likes mottatt:
    6,789
    Bonuspoeng:
    183
    Poengene til Norwegian er da tilbake med full gyldighet?
     
    tobeornot999 and Shyneno like this.
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    17,825
    Bonuspoeng:
    293
    Hmmm, da hadde jeg vel null i utgangs punktet o_O
     
    Shyneno liker dette
  18. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,634
    Likes mottatt:
    3,101
    Bonuspoeng:
    113
    Siden EB er skilt ut i eget selskap blir det enkelt for et "nytt" SAS å plukke opp tråden hvis "gamle" SAS går dukken. Som andre skriver er det nok veldig viktig for et "nytt" SAS å beholde kundene som skaper mest butikk og er mest lojale. Når det er sagt er dette utenfor min kompetanse om selskapsrett og hva som skjer ved en evt. konkurs. Hadde vært spennende å få en utledning fra noen som kan dette:)
     
    tobeornot999, Shyneno and trygveat like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    10,082
    Likes mottatt:
    44,024
    Bonuspoeng:
    293
    Noen har klokkertro på SAS, innlegget er kopiert fra «Finansavn Forum» fra en som kaller seg 100Bagger, jeg sier bare Du verden…:

    Jeg mener at dagen i dag er veldig god for inngang. SAS verste pandemi kvartal er nå publisert. De vil fortsatt tape saftig neste kvartal, men det blir bedre og kvartalet etter der vil også bli drastisk bedre. Resultatet vil tippe positivt i midten av 2021 og vil til slutt ende opp flere milliarder i kvartalet. Hvorfor?

    1. Norwegian er død. SAS markedsandel vil øke drastisk da denne pandemien viser veldig tydelig verdien av en seriøs og stabil operatør i luften. Loungene er åpen og håndteringen av SAS poengene er bedre enn noen gang tidligere.

    2. Kost reduksjonen er voldsom. SAS vil komme ut av dette trimmet og deffet som aldri før.

    3. SAS har slitt med en del gamle ansatte som har for høye lønninger. DDette har gitt altfor høy lønnsgrad. Nå er disse ute døra og SAS kan konkurere med hvem som helst.

    4. SAS har massiv kapitalbase nå og er faktisk klar til å kjøpe andre opp. (Bestillinger av H2 og e-fuel fly kommer nok om ikke for lenge)


    Kjøp. SAS aksjen koster over 3 innen kort tid. MCAP 20 milliarder på et trimmet SAS som kan velge og vrake blant nye ruter når de andre ligger med brukket rygg.
     
    EndreD liker dette
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,510
    Likes mottatt:
    9,830
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss, det var optimisten sin det! Jaja, lykke til sier nå bare jeg.
     
    tobeornot999, Kristian and Eddie47 like this.

Del denne siden