Vel ombord legger man fort merke til at A330’ene til TK ikke er noe å rope hurra for. Det er med god grunn at de bruker 787/350-kabinen når de reklamerer for biz-produktet sitt. Kabinen er i en 2-2-2-konfigurasjon. For å gjøre det litt mer privat står ikke alle setene i kabinen på en rett linje. Setene i midten av kabinen er forskjøvet slik at det står omtrent midt mellom vindussetene på rad 1 og 2.
View attachment 143599
View attachment 143600
Ettersom jeg reiste alene hadde jeg booket et midtsete på rad 1, men jeg merket fort at dette er et sete man gjerne vil unngå ettersom crew bruker området mellom rad 1 og bulkhead som servicestasjon for drikkeservering etc.
View attachment 143604
I setet ventet en pute, headset og amenity-kit. Setene er forsåvidt komfortable, men de er også veldig lite private. Fotbrønnen har god plass og man har full bredde fra topp til tå. Selv verdsetter jeg at biz-seter er private, Spesielt når jeg reiser alene, så dette hard-produktet kommer langt nede på min liste. Jeg visste dog hva jeg gikk til og booket TK først og fremst med tanke på ‘alt det andre’.
View attachment 143601
View attachment 143602
Ved boarding completed var 1A/B ledige og jeg fikk flyttet meg dit. Crew kom igjen rundt med PDD og denne gangen ble det et glass appelsinjuice.
View attachment 143603
Jeg var på forhånd klar over at grensen for hvor TK har kokk ombord er på rundt 8 timer, som er rett over de 7:30 for denne flighten, men hadde likevel store forventninger til serveringen. Før avgang fikk vi også utdelt meny og jeg ble noe overrasket over å se den ‘lille’ menyen som er tilsvarende det de bruker på short-haul.
View attachment 143605
Fasiten var at det serveres et måltid etter avgang og at deg var kake og sandwich ombord for de som blir sultne før landing. Drikkemenyen var også mindre enn på ordentlig long-haul.
View attachment 143606
Vel oppe i luften begynte matserveringen og jeg må si jeg ble skuffet over at TK har valgt å ikke by på candlelight-dinner. Hvor de på long-hauk vanligvis dekker på ordentlig med duk, bestikk, lys, salt og pepper, egen liten brødkurv, etc, har TK konkludert med at de på denne ruten serverer hele måltidet på brett. Synd å si, men dette er vel i stor grad blitt industristandard, selv om enklere selskap fortsatt gjør det ordentlig (SK, LH, ET)
View attachment 143609
Selv om presentasjonen var under forventningene var maten, som vanlig, veldig bra. Forretten var en mozzarella med grillede grønnsaker og til hovedrett valgte jeg lammeskanken. Sistnevnte var fantastisk og en soleklar terningkast seks.
View attachment 143607
View attachment 143608
Etter maten var det på tide å få tiden til å fly. Pun intended. TK bjuder på 1 GB gratis internett til passasjerer i biz. Er du M&S elite har man ubegrenset tilgang. Nettet fungerte bra.
View attachment 143610
Toalettene hos TK var helt standard i størrelse, men som vanlig har de godt med såper og kremer som gjør at man får en premium følelse ombord. Her har mange andre selskap noe å gå på, og det burde være en enkel sak å ordne opp i.
View attachment 143611
Det nærmet seg ABJ og mannskapet kom rundt og lurte på om noen ville ha snack-service. Jeg sa ja takk og ba om både kake, sandwich og litt cherryjuice. Som man gjerne ser på bildet var verken kaken eller brødet av det saftigste slaget. Det var dog helt greit, men men kunne gjerne forventet noe litt mer spenstig for på ikke gå sulten av en så pass lang flight.
View attachment 143612
Vel fremme på bakken var det på nytt inn i visumskranken for å få klister i passet. Det er en egen kø for biz-passasjerer i passkontrollen og denne gangen gikk det mye fortere å komme seg gjennom. Bagasjen var klar i det jeg kom og igjen måtte vaktene ha den lille floppen på bagasjereglene for å se at jeg var koffertens rettmessige eier.
Med esim i boks var det ut og finne seg en Yango og komme seg til hotellet.
Alt i alt en grei opplevelse ombord, men det var et godt steg eller to under den opplevelsen jeg hadde med TK på CUN-IST.
Vis alt...