To SAS or not to SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av RoadKing, 24. nov 2021.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    ja
    Ja, ut fra hva du skriver vet jeg ikke om du har betalt for et ekstra, tomt sete eller ikke (SAS tilbyr det, men det er gjerne lettere å bestille det etter at resten av bookingen er på plass allerede)

Som diamant kan jeg fortsatt bare si at SAS (uansett hvor lite jeg liker dem innimellom) nesten alltid gir meg tomt sete ved siden av. Sist nå siste par dager, både på OSL-HAU og SVG-OSL. Men man har ingen garantier.

Klubba and ArthurDent like this.
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ser bra ut for en kort flight! Fikk ikke bedre i SAS 9 timer biz fra MIA-ARN forrige uke...

RoadKing liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet, men den skulle aldri blitt etablert i utgangspunktet. Spinnvill ide fra partysvensker som aldri reiser selv.

Kristian and tobeornot999 like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    1975DC92-4D3A-4898-A436-FC0CE0CD1531.jpeg Iberia Express hadde presis samme service nivå som vanlig Iberia om man ser bort fra den treige boardingen.
    Her var det dog gin fra småflasker, men igjen så fikk jeg det jeg ville ha. Til og med et glass vann. Dette er jo også en innenlandsrute, kan vel sammenligne med Svalbard.
    Litt enklere mat, men lekkert presentert og smakte godt. Biffen var så mør jeg kunne spist den med skje.

Kristian, Upsaker, kjeeli and 12 others like this.
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Herligheten kostet 223,45€. Med dagens kurs er det ca 2.300,- NOK.
    Hvis jeg skulle reist hjem på søndag som var den opptinnelige planen ville det kommet på nesten 4.500,-, fullt fly og ikke ledig midtsete, lite mat, dårlig mat, simpelt servert av folk som glefser til deg om du ber om en drink til.

Sorry, nå generaliserer jeg veldig. Men denne reisen forteller meg at SAS kan ikke fortsette å ta mer betalt en tradisjonelle flag carriers, levere undermåls og forvente at kundene skal være fornøyd. De brenner sitt lys i begge ender.

Reisetiden er litt lengre, samtidig var det greit å strekke på føttene en times tid. Jeg kommer nok til å gjøre dette igjen.

Kjenner allerede på at jeg gruer meg litt for returen med SAS via CPH…

Kristian, Upsaker, Mbj and 21 others like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg glemte å si.,,
    Bagasjen kom etter 7 minutter, min var først…

Kristian, Earl, Sonictravel and 7 others like this.
  7. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    :) Nå er vel ikke jeg den mest drevne OW traveren her inne, men har jo plukket opp noen tips på veien på mine mange TP turer med BA og OW. Har veldig mye glede av mitt BA gullkort både ombord og på flyplassen. Skal se om jeg får skrevet noen tips i BA tråden etter hvert.:)

Mbj, Flymunda, Earl and 11 others like this.
  8. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Må si en ble fristet av servering til IB, er litt annerledes enn hva de serverer på de vante short haulene vi ofte tar. Takker nok engang for rapporten fram til nå, gledes til returen og sammenligningen :) God tur videre.

Det taes i mot med åpne armer. En har meget å lære om TP og OW :cool:

RoadKing and ArthurDent like this.
  9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Skriver du da til gull-mailen, eller har du andre kanaler som er bedre egnet?

10. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte et av de faste formularene til SAS, men gullmailen går sikkert bra den og:
    https://www.sas.no/kundeservice/kontakt/skjemaer/
    Her valgte jeg "Annet" og "Send tilbakemelding eller kompliment".
    Fikk autosvar etter en liten stund, og der sto det at de hadde for tiden en "handling time" på 6-8 uker...
    Det går tydeligvis ikke så fort hos SAS om dagen.
    upload_2021-11-25_10-42-17.png

ArthurDent and SAJblue like this.
  11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har til tider blitt gjort narr av når jeg har klaget på SAS her inne, endelig ser jeg at også dere har våknet fra komaen der var inne i i forhold til SAS og eurobonus :)

12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Neida. Du har blitt gjort narr av når du har sagt at du skal slutte å fly med SAS, 37 ganger, men likevel fløyet med SAS etterpå.

markus, Kalsnes, EC7 and 10 others like this.
  13. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ihvertfall ikke sovet :)
    Flere ganger de siste par årene har jeg sendt inn klager til SAS bl.a. angående kanselleringer og håpløse alternativer, så de har fått høre det.
    Kanskje rett og slett det er på tide at folk her inne får ut fingeren og bruker sin stemme ?
    Det er vi som holder liv i dem, så en viss stemmerett bør vi ha.
    Vi bør naturligvis være saklige og komme med eksempler på hvorfor vi mener de fremstår som mer og mer kjipe, og spørre dem rett ut hvorfor SAS skal være vårt foretrukne selskap i fremtiden og hva de har tenkt å gjøre for at det skal bli det.
    Legg merke til ordlyden "bli det", for slik de holder på nå kan nok mange mene de ikke er det.

Jeg nevnte for dem at de opptrer mer og mer som et lavprisselskap, også overfor stamkunder, bare til en langt høyere pris, og det kan de ikke overleve med.
    Jeg må si jeg er oppriktig skuffet og bekymret for hvordan de holder på nå.
    Muligens har nysjefen en del av skylden, men de har også et styre som bør mene noe.
    Fortsetter de med å være upålitelige, kjipe og dyre, vil de antakelig gå dukken, da det er plenty andre selskaper som ihvertfall til en viss grad kan være både upålitelige og kjipe, men da til en langt hyggeligere pris.
    Håper virkelig at SAS tar seg sammen og overlever siden vi absolutt trenger en reell konkurranse.
    Går SAS fløyten, vil neppe Norwegian eller andre skjerpe prisene så mye.
    De leker ikke butikk, de heller.

Kort oppsummert; bryr du deg om SAS, så skriv noen ord til dem og fortell hva du mener.

themichael, maarstad, Emma and 5 others like this.
  14. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Bare 37 ganger?:D

EC7, themichael, SayWhat and 3 others like this.
  15. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    Heller trusler om å slutte å fly SAS enn det evinnelige peanøttrikset...

Darkcho, Calling, vegardg and 5 others like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, så hva er summa summarum?
    SAS har blitt bedre, å gå bort fra kuben er en STOR forbedring. De har gratis internet i de eleverte klasser selv om det ikke virker overalt er det bra.
    På denne turen opplevde jeg dessuten hyggelig mannskap (så nær som en ung kar) og fikk en treseter alene. SAS garanterer dog ikke ledig nabosete.

LPA-CPH-OSL har kostet meg 18.000 poeng og 235 nok i avgifter, FP sikret plass foran gardina.

Mest bang for the buck?

Iberia gir opplevelsen av gode gamle biz, ingen som teller drinkene dine, ordentlig skaffetøy og garantert ledig midtsete.

SAS flyr direkte og har fri internet. Det er vel det eneste jeg kan komme på som skiller seg ut der.

På bestillingstidspunktet skulle SAS ha dobbelt så mye som Iberia.
    SAS leverer ikke dobbelt så bra som Iberia, det er sistnevnte som leverer bedre, jeg vil anslå 50% bedre.

En stor ulempe med Iberia, de flyr ikke daglig.

Jeg skal til Granca igjen om et års tid. Dommen er at det blir Iberia, iallefall nedover, så får vi se returen an.

Men altså, denne turen bekrefter det vi har debattert. SAS priser seg premium men leverer et middels produkt. Det er ikke en levedyktig strategi.

17. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    Gymmet var en god ide. Og det er synd det forsvinner.

KRS and themichael like this.
  18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    Kort oppsummert blir det SAS fremover.

For en som ikke tjener poeng i jobbsammenheng og som har noen år igjen til LTG blir det sånn.

Mitt ønske for fremtiden er en økt mulighet for inntjening i OneWorld systemet. Mens jeg er hjemme i Norge. Den dagen det kommet omtrent på plass lever min lojalitet til SAS et farlig liv.

tobeornot999, EndreD, Earl and 3 others like this.
  19. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Liker tankegangen din...Fundert på det x antall ganger... The Dark Side

1.jpg

20. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,130
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, og har egentlig ikke noen forventning om at det skal bli bedre, hvis man ser på utsagnene til nysjefen. Ting blir nok kuttet til beinet, men selv om de gjør det så vet jeg ikke hvordan SAS skal konkurrere i samme segment som Norwegian og Flyr.

Heldigvis for SAS så satte korona en stopper for forsøket mitt på å få OW-status, så inntil videre så holder jeg meg vel til *A :p

RoadKing liker dette

Del denne siden