To yngre herrer på roadtrip i california

Tråd i 'Reisebrev' startet av Neonex, 24. okt 2018.

1. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Shameless clickbait-overskrift inspirert av ingen ringere enn @Eddie47

Blir et etterkantsreisebrev, da jeg endelig fikk de flotte bildene min kompis hadde tatt med sin Note9 (som jeg betalte med mitt amex, i god bonusjegerånd).

Day 1: Fredag - LA

Destinasjon: LAX. En kompis og jeg var endeilg klar for tur. Jeg fikk min billett på salg til 3,3k og spurte så klart samme dag som salget om min kompis ville være med. Det kunne han ikke svare på da, som den notorisk dårlige planleggeren han er. Enden på visen var at han 2 mnd senere fant ut at han kunne - billetten kostet da såklart 6600 kr (i go!). Fikk ta det på mitt SAS MC, så ble noen gode bonuspoeng, men lett hoderisting fra min side også.

Var opp kl 5 og avgårde til Flesland. Blir oppringt rett etter sikkerhetskontrollen og det viser seg at min jobb som reiseleder står til stryk. Ingen sjekk av ESTA@origin på BGO, men kompisen min står på Værnes og det viser seg at jeg har tatt med ett siffer for mye på passnummeret i ESTA-søknaden hans som da er null and void. Så det ble en dramatisk start på morgenen. Siste jeg hørte da jeg boardet BGO-OSL var at han fikk låne en PC der og hamret inn søknaden. En nervepirrende 45 mins periode til hovedstaden. Lander med melding om "Alles gut". Det bærer rett videre til Stockholm uten noen lounge, hvor jeg skal møte min kompis.

Blir en liten loungetur i Stockholm. Lite bilder fra selve flyturen. Vi fløy reidar, som jeg ofte gjør. Frem til SAS maltrakterte opptjeningen var dette tenkt å fortsette. Mulig jeg kan bli en av få som går veien om å gå rett fra GO til First, men mer om det i et annet brev :)

Wifi-innloggingen funket dårlig, og det tok nesten 2 timer fra jeg spurte om wifi voucher til jeg faktisk fikk det. Ble til og med fortalt av en mannlig svensk kabinmann at "det er jo bare til å kjøpe tilgang det". Prøvde høflig å nevne at jeg var gull, men han presterte å si det samme 2 ganger til senere.

Havnet bak en Diamond som var på guttetur. De skulle ta veien om Vegas. Han var visst flyprat-mann. Vi snakket så klart om nerf av opptjening i go (vi fløy så klart begge to på gammel opptjening). Ellers gikk det i kvalifisering, nye Amex, nye Saga, reisemål, jobb, reisemønster, poengopptjening og alt annet som følger med denne gale hobbyen her. Mon tro hva folkene som satt rundt oss tenkte om disse to galningene...

Som den erfarne ringreven jeg er, var det streng beskjed til kompis om at vi skulle kjappe oss av flyet, ifbm med immigration. Vi var kjapt ute, men ble selvfølgelig geleidet inn i rekken til høyre, som tok sånn ca 10 ganger så lang tid som den til venstre...typisk...

Vel fremme og ute av LAX ble jeg lettere febrilsk. Jeg hadde to dager i forveien slettet 1 ekstra booking fra 10k kampanjen til Avis tidligere på året. Men nå fant jeg INGEN booking. Lettere panisk i 5 min (thanks for nothing, gmail sin kategoriseringsfunksjon!). Etter mye leting og høy puls fant jeg frem til bookingen. Jeg er en billigmann og synes klasse C er helt kurant, så endte opp med å få velge mellom Nissan Sentra og Hyundai Elantra. Valgte Elantraen, og må si meg ganske fornøyd. De hadde dog en latterlig irriterende sikkerhetsfunksjon om at du ikke kan koble til tlf med bluetooth hvis bilen er i gang - dette må gjøres når tenningen er av!

Vi skulle en uke på tur (fredag til fredag), så det var selvfølgelig booket 2 leiebiler á 3 dager hver, med bytte på SFO. Kan i den anledning melde at bil 1 ble levert mandag kl 14.00 og ny bil tatt ut tirsdag kl 11 - og begge gav poeng.

Kompis hadde fått ansvaret for programmet i LA, da han har en kusine som bor der og jobber som modell. Når jeg da spørr ham i bilen om hva planen er sier han, det vet jeg ikke....Jeg har ikke snakket med min kusine...Jeg skjuler min store irritasjon, men inni meg går det vel noe sånn som dette:

upload_2018-10-24_6-28-6.png

Etter råd fra henne mente han det var et smart trekk å være 2 dager i LA. Jeg var ganske skuffet etter fjorårets besøk i LA, og tenkte vel noe sånt som ikke faen og prøvde høflig å poengtere det. Jeg hadde en ambisjon om å komme meg ut av LA og i retning San Simeon fort som f, men slik skulle det ikke gå...

Jeg hadde nemlig ikke regnet med at kompisen min skulle ta seg en tur til tannlegen dagen før avreise og få tatt en rotfylling. Jeg selv hadde vært så heldig og pådra meg krystallsyke ifbm dykking uken før, så vi var litt reduserte begge to, men jeg ville ikke ha han på masse smertestillende bak rattet helt enda. Tilbake til dette senere.

Ble et hotell booket i Inglewood og straka vegen dit, etter at vi var innom en T-mobile sjappe og ordnet abbonnement samt en obligatorisk tur innom In n Out. Tethering er flotte greier, så da hadde vi 10 gig high spd internet begge to for 200 kr hver.

Day 2: Lørdag: LA - Griffith Observatory - Malibu - Solvang - San Simeon

Tidlig opp. Fant ut av vi skulle ta litt sightseeing i LA. Sendte en kjapp pm til @holmen og spurte om tips, da jeg hadde bemerket meg hans positive ordlag og kunnskap om byen i en annen post. Endte vel egentlig opp med å gjøre det jeg selv ikke fikk gjort her sist - Griffith Observatory.

upload_2018-10-24_8-35-19.png

Vi hadde avtalt med kusinen hans at vi skulle møtes i West Hollywood. Når vi er ferdige og klare på observatoriet, får vi plutselig melding om at de skal ta turen til Malibu. Så da dro vi den veien. Når vi kommer dit, har de plutselig dratt videre en annen plass... Så enda en detour, og stoppet for lunsj hvor jeg tok meg en nydelig BLA-sandwich (bacon, lettuce, avocado er tydeligvis det nye...damn millenials.. :)

upload_2018-10-24_6-48-1.png

Etter om og men og mat til meg og min venn, så traff vi omsider kusinen hans og en venn av henne fra Våggå. Ble selvfølgelig poengtert at hey, pedobygden jo! Som det eneste man hadde for å plassere bygden. Han hadde hørt det før, for å si det sånn. De hadde leid seg en Mustang på noe hun omtalte som airbnb for biler. Glemt navnet, men hørtes egentlig veldig interessant ut. Tror de sa de betalte 20$ dagen! Men ingen poeng da, tenkte jo jeg i det stille for meg selv.

Ble litt forsinket grunnet vinglingen til kusinen hans så da ble det gjennomkjøring i Solvang istedet for walkabout. Kompisen min som heter Andersen humret litt da vi kjørte forbi følgende:

upload_2018-10-24_7-6-11.png

Dagen endte opp i San Simeon og San Simeon Lodge - til blodpris (det var jo helg, og alle de lokale skulle vel ta PCH også). Betalte vel 1600 kr for en natt. Natten etter kostet det 600. Med et hotellbudsjett på 6k for en uke, så var det dyrt ass...

Day 3: Søndag San Simeon - Big Sur - San Francisco

Som vanlig i området, våknet jeg opp omtåket - bokstavelig talt.

upload_2018-10-24_8-45-54.png

Dag 3 inkluderte egentlig Hearst Castle. Sjekket kvelden før og det skulle være god tilgang. Grunnet en omstendelig registreringsprosess hos California State Parks Service, gadd jeg ikke forhåndsbooke billetter. Dette skulle vise seg å bli dumt.

Men først var det frokost på Sebastian's. De som kjører forbi Hearst Castle eller besøker det - her MÅ dere spise. Kjøttet her, som de får fra området rundt, er orgasmisk godt! Tri-tip sandwichen deres er min go-to. Sinnsvakt godt kjøtt, deilig sprøstekt løk og en special BBQ-sauce. Bildet tatt av min kompis. Som dere ser er jeg kommet mye lenger med min. Endte såklart med at jeg spiste hans også, grunnet tannpine slet han med å gape.

upload_2018-10-24_6-59-37.png

Litt besøk fikk vi også.

upload_2018-10-24_7-0-41.png

En kort tur ut på Pieren også.

upload_2018-10-24_8-47-26.png

Da vi kom opp til Hearst Castle var selvfølgelig touren vi skulle på utsolgt. Sikkert en busslast med turister. Det var en times ventetid. Jeg tok en sjefsavgjørelse på at da dro vi heller videre, så fikk vi ta det på returen.

Tok et lite stopp og så på selene, så klart.

Videre til Ragged Point og berømte Gateway to Big Sur.

upload_2018-10-24_8-50-48.png

Både utsikt og vær upåklagelig, som vanlig.

upload_2018-10-24_7-9-17.png

Etter en liten tur innom Big Sur Bakery, var det straka vegen til San Fran, med noen stopp underveis på vista pointsene. Kompisen min, neddopet og i smerter, var vel ikke nevneverdig imponert over sceneryet som gammel marinemann ("er jo bare masse hav"). Lot det passere og tilskrev det til smertetåken.

upload_2018-10-24_8-40-47.png

Funnet meg en go-to plass i San Francisco hvor man bor på 4-mannsrom i en kjellerleilighet med gratis parkering. Vertene husket meg fra i fjor, så det ble et hyggeli gjensyn. Første natten fikk vi være alene, den andre sjekket det inn en kar fra Tennessee som skulle på konferanse. Tradisjonen tro fikk vi visittkortet hans og han plugget bedriften sin, som drev med det som han beskrev som "facebook for pets". Sier vel ikke så mye mer enn det...

Attached Files:

Last edited: 24. okt 2018
  2. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Day 4: Mandag - San Francisco sightseeing.

SF er jeg meget glad i, og her hadde jeg lagt inn en dag til shopping og en dag til det jeg ikke fikk gjort sist - nemlig å sykle over GG, bort til Sausalito og ta fergen tilbake. Vi valgte firmaet Blazing Saddles. Betalte vel 30$ for dagsleie (vi kunne tatt timeleiepris, da hadde vi fått det til 16$). Tung sykkeltur. Kjente det godt i lårene. Betalte også 12.50$ for fergen tilbake. Måtte også betale 60$ depositum per sykkel, men fikk det tilbake. Så totalt bruker man gjerne en 50$ på en slik tur (med obligatorisk og nødvendig dyr drikke på fergen tilbake).

Første vi gjorde da vi kom var å levere leiebilen, og stikke innom leiligheten og dumpe fra oss tingene. Rett til byn med trikk og buss. Tok en kjapp tur langs Fisherman's Wharf før vi hentet syklene. Viste ham så klart selene her også og vi tok en kjapp tur på Pier 39. Litt skuffende underholdning her i dag synes jeg, men kanskje litt forskjell at jeg var her på Memorial Day i fjor, mens nå var det en Mandag..

upload_2018-10-24_8-22-54.png

Sykkelturen var scenic som bare det. Fin rute. Konkurranseinstinktet våknet tidvis da jeg ble forbikjørt av en gammal gubbe. Da la jeg meg på hjul og spurtet opp på bakhjulet hans. Enda godt jeg klarte å dy meg fra å rope "Tour de France" som jeg ofte gjør, når jeg leker proffsyklist.

Gidder ALDRI å bruke hjelm ellers. Tenkte jeg skulle gjøre det i dag...som eneste i sikkert hele SF (som ikke var iført kondomdrakt og racersykkel). Var en kar som fliste meg på broen iført BMC-drakt. Challenge accepted, og brant etter ham et lite stykke. Godt gjort av kompisen min å få tatt bilde i fart.

upload_2018-10-24_8-23-43.png

upload_2018-10-24_8-52-50.png

upload_2018-10-24_8-54-0.png

upload_2018-10-24_8-56-31.png

upload_2018-10-24_8-58-11.png

Hadde tenkt meg litt shopping i byn etter turen, men kompisen min hadde så jævlig vondt i tannen, at det ble det dårlig med. Tok cable cars tilbake igjen til Powell Street. Stakk hjem igjen, og jeg tok meg en liten reserveshoppingtur på et kjøpesenter i nærheten av hvor vi bodde. Bestilte indisk takeaway på døren. Helt greit, men jævlene hadde jo ikke butter chicken.... -.- Fikk dog smake en merkelig sak - naan med noe som minnet om rosa kokos inni. Det var faktisk sykt godt.

Day 5: San Fran again

Måtte opp tidlig for å hente ny leiebil. Hva gjør man ikke for 10k poeng? Pleier alltid si kontant nei når de spørr om upgrade hos Avis, men i dag så jeg litt skulende på min kompis om det var noe han var interessert i. Skulle jeg aldri ha gjort. Måtte da vente 10 min på at clerken skulle "ta seg en prat med sjefen". Satt seg sikker ned og tok en kopp kaffe. Kom tilbake og hvisket (var ikke måte på hvor eksklusivt dette tilbudet skulle være da) at vi kunne få en Camaro til bare 26$ ekstra for dagen. Takket høflig nei, og fikk en ny Elantra. Da vi skulle finne den, var den så klart ingen sted å finne, og hvertfall ikke på plassen jeg fikk opplyst. Endte med at vi fikk en ny en - i en nydelig blåfarge og så godt som flunka ny, knappe 10k miles gått.

Deretter var det bykjøring i San Francisco. Jeg hadde stepped up som reiseleder. Maste bla veldig før vi reiste om at kompisen min måtte skaffe seg reiseforsikring (da jeg sendte ham et Gjensidige-tilbud for noen mnd siden der de hadde 50% rabatt på reiseforsikring ung presterte han å svare, trenger jeg det, skal jo bare være der en uke). Det skulle vise seg å bli lurt.

Han klagde så voldsomt over tannsmerte og gjorde selvfølgelig kardinaltabben å google symptomene. Han var derfor redd for å måtte amputere halve kjeften og turen bar derfor til en privatklinikk for akuttime. Vi visste jo at behandling ville bestå av antibiotika. Jeg fulgte inn på legekontoret for at vi skulle ha alt på det tørre, ikke risikere noe amerikansk overbehandling og kunne dokumentere alt ift forsikringsselskapet. Kostet oss den nette sum av 250$ for legekonsultasjon og 80$ for en boks med 20 antibiotikapiller. Jeg tok alt på mitt Amex, så jeg klager ikke over at Tryg må betale. Men vi har det godt her i Norge med vårt helsevesen - det må vi aldri glemme. Den delen av skatten min betaler jeg med glede!

upload_2018-10-24_8-55-41.png

Her er streetart fra et smug vi gikk gjennom da vi skulle til Chinatown og hente antibiotikaen. Veldig fan av grafitti og street art in general.

upload_2018-10-24_8-24-34.png

Så skulle vi egentlig ta en kort tur innom Westfield for lunsj, men betalt parkering og kaving med å finne innkjørselen holdt på å resultere i nestenulykke. Svingte brått til høyre og der hadde en syklist funnet ut at det var en sabla god idé å ta en forbikjøring i blindsonen på høyre side. Jeg hørte to dunk på taket og beskjed om "use your turn signal". Han hadde så klart helt rett, men håpte bare bilen ikke var bulket. Det var den ikke. Kanskje var det skjebnen som gjorde at vi havnet i kø bak han her...

upload_2018-10-24_8-24-57.png

Turen gikk videre tilbake sydover. Vi hadde et lite stopp i Gilroy hvor det ble litt shopping til damen til kompisen. Vurderte sterkt å klippe meg på en 10$ haircut, men slo det fra meg. Deretter var det kurs forbi Big Sur med nok en overnatting i San Simeon og denne gang overnatting på Sea Breeze Inn. Betalte vel 600 kr med booking samme dag. Meget fint motell.

3. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Day 6 - Hearst Castle - Santa Barbara - LA

Klok av schade var jeg tidlig oppe. Jeg gadd heller ikke nå melde meg inn på sidene til California SPS. Men troppet opp på Hearst Castle da de åpnet og booket til 12-touren. De tok ikke Amex, så måtte slukøret dra frem SAS MC. Det ble selvfølgelig - tradisjonen tro - ny frokost på Sebastian's.

Tok en tur innom convenience storen i området, og så han svære jævelen her på bakken på fortauet utenfor.

upload_2018-10-24_9-14-27.png

Dessverre ikke like bra vær som forrige gang (altså den dagen hvor vi måtte ventet en time - da var det strålende sol). Helt greit, og mye bedre enn i 2017 da jeg var her. Slik så det ut da:

upload_2018-10-24_9-3-17.png

Var gledelig at de hadde fylt vann i bassenget igjen som er ferdigrenovert.

upload_2018-10-24_8-26-47.png

upload_2018-10-24_8-27-13.png

Kompisen min - som er en ivrig hobbypianist - fikk streng beskjed om IKKE RØR, selv om du har lyst, straks vi gikk forbi dette.

upload_2018-10-24_8-27-56.png

upload_2018-10-24_8-28-12.png

upload_2018-10-24_8-28-26.png

Kompisen var meget fornøyd og syntes det var veldig kult. Så her hadde reiseleder gjort en god jobb. Eller kanskje det var antibiotikaen som hadde gjort jobben sin som gjorde at han var litt mer tilregnelig?

Deretter var det duket for et langt kjørestrekke, og jeg i min kyniske tankegang var både trygg nok på at kompisen min var trygg til å sitte bak rattet OG så klart fikk jeg da sjøen langs vinduet på passasjersiden ned langs Big Sur :)

Destinasjon: Santa Barbara.

Vel fremme der googler jeg selvfølgelig og ser at Court Houset er stent, dessverre. Hadde veldig lyst til å vise ham rettsalen, som jeg synes er veldig spesiell og en severdighet i seg selv. Ble litt mat på en tacoshappe som hadde vært featured i Lonely Planet's reiseguide elns. I was not impressed... Fikk en feillevering, så fikk en gratis chorizo-taco og det var faktisk det beste jeg spiste der...

upload_2018-10-24_8-29-9.png

Var visst bryllupsseremoni på gang i bakhagen..

upload_2018-10-24_8-29-25.png

Ble så en kort tur ned på Santa Barbara's Fisherman's Wharf, før vi satt kursen tilbake mot LA, med overnatting samme sted som vi bodde første natten - knappe 5 km fra LAX.

Day 7: Avreise

Jeg hadde beregnet GOOOD tid. Avreise 14.15 lokal tid, vi var vel ute av hotellet 09.00. Hadde fylt bensin dagen før, så skulle bare kjøre til Avis rental car center, levere bil, ta buss til flyplassen og det var det.

Kommer selvfølgelig til skilt ca kl 09.30 om at baggasjelukene ikke åpner før kl 10.30.... Vi tok derfor en tur på Planet Hollywood for å få tiden til å gå. Kompisen min valgte - mot min bedre viten og rådgivning - for det første å spise frokost, og for det andre å velge pannekaker.

upload_2018-10-24_8-29-52.png

Dette skulle vise seg å bli et enormt feilgrep.

Mistet 1,5 timer potensiell loungetid (de klarte jo så klart ikke å åpne lukene on time, men var vel 15 min forsinket). Streifet innom tanken om å gå fra kompisen min og stikke til loungen selv :p

Da vi endelig fikk dumpet baggasje var det duket for møtet med fuckings TSA... Jeg ble selvfølgelig valgt ut til tilfeldig kontroll i dag, og nåde meg som godt reisevant som kjenner rutinene. En kar foran meg som også ble randomly selected måtte ta av seg skoene før han gikk inn i 3d skanneren. Jeg tok derfor av mine og tenkte jeg skulle være effektiv. Neida, blir spurt om hvorfor jeg tar av meg skoene, sier ingen hadde bedt meg om det. Angret da på at jeg var solidarisk med kompisen min og ikke gikk i biz-køen.

Det bar videre til loungen, og herre jemini....denne loungen har ødelagt alle andre lounger for meg i lang tid fremover. Den har visst blitt premiert som beste Gold-memberlounge i *SA og jeg kan virkelig forstå hvorfor.

Klok som jeg var og ikke full i frokost, loadet jeg opp med et lass med egg og bacon, deilige ruller med noe godt attåt, deilig gulerotkake med vaniljekrem. Nudler hadde de (skikkelige, ramen-style), frukt, masse drikke (jeg drikker dessverre ikke øl, vin eller sprüdel, så var lite som fristet meg - hadde liksom ikke samvittighet til å spørre om en vodka redbull kl 11 om dagen :p)

Skal definitivt legge fremtidige MRer hit pga loungen. Flyturen hjemover var også wifi-problematisk, og måtte også her vente 1 time på kode. Men denne fikk jeg, muahah, så den har jeg scr shot av, skal se om den funker i desember også.

upload_2018-10-24_9-7-49.png

Endte opp med 2 x 3000 ekstrapoeng i kompensasjon for wifi-problemene, 20k i spend på Amex (8 av dem mine) og gode opplevelser. Nydelig innflygning på morgenen da vi var i nærheten av heimen.

Ser frem til neste tur på planen som er en langhelg i SF første helgen i desember. Rekvalifiserer samtidig til gull på den turen. Vel møtt da!

Attached Files:

Kimmam, SAJblue, Schlandy and 18 others like this.
  4. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Reserved 4

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Flott rapport :)

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,981
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for rapport. Skal på en lignende tur i påsken, så veldig kjekt å se hva andre anbefaler på veien.

Må desverre skuffe deg med at de endrer wifi-koden hver måned.

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,513
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen, selv yngre herrer kan kose seg på tur ser jeg ...
    Følte at jeg satt i baksetet og fulgte med på veien ...
    Det er en fin tur som alle bør ta minst en gang ..

Vi reiste til LAX og fra SFO, noe som gjorde at vi slapp å kjøre tilbake.

Neonex liker dette

Del denne siden