- "halla. Skal vi finne på noe i kveld?"
- "Er i Tokyo, jeg"
- "Åh..." .... "Heldiggris. Jeg tenkte bare vi skulle dratt på kino eller noe jeg"
Jeg aner ikke hvor mange ganger en variant av dette har kommet de siste årene. Hver gang blir jeg svar skyldig. Eller... I begynnelsen så gliste jeg fra øre til øre.
- "Jepp. I'm the international man of mystery!" - Tenkte jeg. Stolt som en hanekylling.
En føkkings rockestjerne. Hong Kong i dag, Los Angeles i morgen. Det vil si, i begynnelsen var det Bodø i dag, Ishavshotellet imorgen. Men det var like morro. Det var litt småtøft å si det ikke sant:
- "åh, nei, jeg er i Bodø en tur jeg. Men jeg er hjemme til middag."
Så begynner man å jakte land. Så begynner man jakte flyselskap. Selvfølgelig skal man prøve å fly Firstness Class. Etterhvert jakter man gullkortet, og kompisene eller dama synes det er ganske fett å være på tur med deg. Du manøvrerer en flyplass like it's nobody's business. You the man!!!
Så skal man ha en liten "GL" på BA-kortet, en fugl på SAS-kortet eller en liten "HON" på Lufthansa-kortet. Big deal. Bermen skjønner det ikke. Bare oss få invidde.
I mens sitter de der hjemme og lager barn og sånt. De vet hva som går på TV. De har fulgt to sammenhengende episoder av en serie. De diskuterer om vaskemaskinen er billigst på Lefdal eller El-kjøp. De bygger hytte i Bjørkelangen og gleder seg til å være der.
Selv... Jah... Selv har man en favorittkafe i kjelleren på hjørnet av Union Square, NY. Man har et glitrende triks for å få beste plassen på ferga mellom Wan Chai og Lamma. Man har Octopus Card og Oyster Card, men ikke Flexus. Hva er Flexus?
Du har bodd så mye på Four Seasons den siste måneden at de stiller opp med personlig assistent som bærer bagasjen din, kjøper billetter og følger deg til Flytoget. Gratis.
- "Åh... du er heldig du"
Men er jeg heldig? JA, selvfølgelig er jeg det. Jeg har hatt fantastiske arbeidsgivere opp igjennom, som har latt meg, og fortsatt lar meg, få lov til å sette i verk helt utrolig ting. Prosjekter som får folk til å lure på om jeg er fullstendig sprø, men som allikevel lykkes. Kanskje nettopp derfor. Jeg har venner i alle verdens hjørner. Jeg får oppleve kulturer og får en forståelse av verden som ingen andre. Ting jeg ikke våget drømme om en gang, der jeg lå på gutterommet og snurret på globusen og tenkte -
dit... dit skal jeg (og dit og dit og dit og dit)!
Men ikke bare er jeg heldig -
Jeg er jo en forbanna dust! Det er det jeg er.
HON-circle? Virkelig?
Hva er det mot å kjøre til Espa og kjøpe en pose boller med noen du er glad i?
Firstness class? Virkelig?
Jeg hadde fløyet til Australia i Ryanair med deg, darling... Sovet på en veranda med deg og slått ihjæl kakerlakkene med skoen min for deg, beibi.
Så svaret på første spørsmålet er så klart
- "Heldig? Jeg har mye mer lyst til å gå på kino med deg" Vis alt...