tommy777 drar til sjøs -- igjen

Tråd i 'Reisebrev' startet av tommy777, 14. april 2015.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Siden det åpenbart fallt i smak at man satte samme noen bokstaver om sitt første cruiseeventyr, fant jeg ut at jeg tar en pause fra alt stress, sjølmelding x 7 og alt annet noen minutter på kveldinga.

    Du kan lese om første cruise med Celebrity Cruises her: http://forum.bonusfeber.no/threads/cruise-tommy777-drar-til-sjøs.2227/page-3#post-35188

    Etter endelig å ha jaget ut siste slektning fra kåken den 28 desember var det på tide å planlegge en tur vekk fra Chicagosibirsk noe vi alltid gjør de to kaldeste ukene i året som vanligvis faller på månedsskiftet januar/februar. Da forlater man byen, ferdig med det. Vanligvis er det Florida som er enklest og garanterer best vær.

    Men fruen hadde fått blod på tann etter første crusierunde som endte 7 dager før. "kanskje ett cruise med kun oss to?, jeg har funnet en fantastisk deal, 550 daler per person for juniorsuite for 10 netter i middelhavet" Middelhavet i januar??? Det kan bli rimelig kjølig.. "Men sjekk denne dealen:"

    -- 550 daler per person
    -- Ultimate dining package (som betyr at alle specialty restaurantene er inkludert)
    -- Ultimate beverage package (som betyr gratis sprit til du spyr -- 11 dager på rad)
    -- Onboard credit 300 daler
    Det eneste som var ekstra var tips som alltid er 12.50 per person per døgn, så for 10 netter ble det akkurat 250 daler.

    Du kan ikke få en bedre deal enn det, proklamerte She E Oen som i tillegg solgte pakken bedre enn en propagandaminister.

    Alright, then.

    Skipet var Norwegian Jade og rett etter booking kom det ett tilbud om oppgradering til Penthouse Suite som høres mer fancy ut enn det er. Men du har mye bedre plass, samt at du får en masse ekstra. Den oppgraderingen kom på 500 daler, så totalt kom kalaset på 1499 daler. I høyeste grad levelig.

    Kalaset skulle starte i Roma og jeg hadde selvsagt booket opp noen møter før jeg kunne ta ferie. Jeg hadde møte i Frankfurt og Brussel før Brussels Airlines tok meg til Roma. Fruen kom over fra Chicago og fikk gleden av gode, gamle ..

    [​IMG]

    Kaia til Roma ligger naturlig nok litt unna Colosseum, samt flyplassen. Fruen ankom mye tidligere enn meg, så vi fant ut at det var smart å ta inn på flyplasshotellet som i dette tilfellet var ett Hilton. 69 Euro er jo uslåelig, samt full frokost og loungetilgang. Tidlig i seng etter en lang dag.

    [​IMG]

    Morran etter var vi naturlig nok tidlig på'n siden vi gikk til sengs i 8 tiden. En Cornetto, Espresso og nyskvist blodappelsinjuice slo an mens vi ventet på at Hertz skulle åpne, noe de ikke gjorde før kl 0700 på italias største flyplass.

    [​IMG]

    Det å leie bil er den enkleste og billigste måten å komme seg til cruisehavnen. Det kostet 37 Euro all in å leie en bil en vei. Hertzkontoret lå en 10 minutt spasertur fra havnebussen. Enkelt og greit.

    Båten gikk ikke før på ettermiddagen, vi ville være der i 12 tiden. Havnebyen Civitavecchia, som var der båten lå ankra lå kun litt over halvtimen unna FCO, så hele morgenen lå foran oss for en liten utflukt. Leiebilen ble hentet, en passelig brukt og bulket, italiensk sjarm med andre ord. ;)

    Hadde bestilt en A of fikk en 500L, jeg liker kjerra!

    [​IMG]

    Vi satte nesa mot Lago Di Bracciano

    [​IMG]

    En vakker morgen

    [​IMG]

    Landet der skikkelig kaffe er viktigere enn vann -- og koster 90 cent

    [​IMG]

    Verdens herligste land, helt klart

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etter noen timer, satte vi kursen mot havna og innsjekk.
     
    Last edited: 14. april 2015
    Petter B-C, Henrik, PlusGo and 6 others like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Bilen ble returnert og vi spaserte igjennom sentrum

    Forrige cruise hadde vi noe som het Aqua class, som er nummeret over Concierge, men ikke en suite. Norwergian (NCL) hadde ett litt annet opplegg, ikke noe Concierge, men det cruiserederiene har tilfelles en ting: Har du suite, stiller du i en heeelt annen liga. Og mer, juniorsuite holder ikke. Du må ha en full suitekategori. Helt egen kø og selv om Roma er en skikkelig døll cruisehavn med innsjekk i ett telt, ble du umiddelbart dratt bak en gardin og plassert i en stol mens innsjekk skjedde

    Litt snadder hadde de også satt ut.

    [​IMG]

    Vår concierge, Bruno fra Equador fant oss umiddelbart og eskorterte oss tiL Cagney's Steak House, som er specialty restauranten som fungerer som frokost/lunch restaurant kun for suite og haven gjester, før boarding hadde begynt for vanlige gjester. Farger er en viktig del av NCL

    [​IMG]

    Bra start på moroa

    [​IMG]

    En litt merkelig ting: all alkohol, brus mv var inkludert i drinkpakken, men vann på flaske, fersk juice og espressobasert kaffe var ikke inkludert..

    Etter lunch var lugaren klar

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lavazzo kaffemaskin som svinga

    [​IMG]

    [​IMG]

    Og i skumringen forlot vi Roma

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Islending, LN-FHU and SASDC8 like this.
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Butleren kom med litt snadder rett etter avgang

    [​IMG]

    Fruen hadde bestilt bord på Teppanyakirestauranten som var en innertier

    [​IMG]

    Det ble en passelig tidlig kveld etter en del Sake og Kirin som selvsagt var inkludert i drinkspakken.

    Morgenen etter var man tidlig oppe igjen og fikk presentert følgende frokostmeny på Cagneys

    [​IMG]

    Ikke akkurat folksomt tidlig om morran

    [​IMG]

    [​IMG]

    Første dag var en sjødag der highlights var å passere Isola di Stromboli

    [​IMG]

    Temperaturen var helt grei og det var verandavær på eftan

    [​IMG]

    Den gratise "Champersen" var rett og slett udrikkelig. Tenk SAS "Plus" "Champers"

    [​IMG]

    Etterhvert passerte vi Messina, og stredet mellom Sicilia og fastlandet

    [​IMG]

    Når du har suite, kan du bestille hva du vil fra uansett restaurant som har åpent gratis via romservice. Dew ble en sverdfiskburger med trøffelfries på verandaen

    [​IMG]

    Deretter kom Kindle frem og dagen var perfekt

    [​IMG]

    Neste morgen var det klart for første stopp, Katakolon, Hellas

    Mer mat til frokost

    [​IMG]

    Som suitegjest, tar du personalheisen ned før alle de andre, vi var alltid først på land

    [​IMG]
     
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Utflukter arrangert av rederiet er den verste ripoffen som finnes. Olympia var tingen i Katakolon, alle skulle dit. Leiebil til 42 daler var tingen. Avis hadde faktisk oversolgt den dagen, det eneste de hadde var en 10 seter selv om vi hadde bekreftet bil. Så Rent a Car (TM) ble redningen

    [​IMG]

    Og i serien elendige leiebiler, kom vinneren for uka. en Opel Corsa med 1000000000 km på klokka. Men 36 daler mot rederiets 199 daler per person for 40 min på en buss var levelig.

    [​IMG]

    Søppelstreik i Hellas. Hauger som dette overalt. Verdens ledende sivilisasjon en stund. What went wrong?? ;)

    [​IMG]

    Vi gikk mot strømmen. De eneste som besøkte Olympia var folk fra cruiseskipet. Museumet først, deretter hagen med stein er måten å gjøre det på, da unngår man massene

    [​IMG]

    Museet var definitvt verdt tiden og pengene (6 Euro totalt for all inngang)

    [​IMG]



    [​IMG]


    På utsiden finner du der de første olympiske lekene fant sted for 100000 år siden

    [​IMG]

    Dette var de beste bygningene, mest en haug med stein

    Olympia anbefales dog. Dagen kostet oss 36 daler i leiebil, 5 Euro i bensin og 12 euro i inngang for to.

    Og da vi var ferdig, ankom de siste bussene

    [​IMG]

    Frihet med leiebil med andre ord

    Tilbake etter 5-6 timer

    [​IMG]

    Da vi kom tilbake, hadde butleren vært på fære igjen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Neste stopp var Piraeus, havnen nærmest Athen. Vi ble møtt tidlig om morgenen av en taubåt som ikke gjorde en dritt, men hele folket i arbeid vettu.

    [​IMG]

    Igjen måtte vi vente på at hyrbilselskapet skulle åpne. Ble en lokal frokost og en Espresso eller to mens man ventet

    [​IMG]

    Jaggu sa jeg oppgradering

    [​IMG]

    Athen hadde vi begge besøkt flere ganger, så turen gikk ut mot templet til Poseidon. Google maps tok oss helt på bærtur, men vi så ihvertfall greiene langt unna

    [​IMG]

    Akkurat

    [​IMG]

    Etter litt knoting og en ferd igjennom militært område kom steinhaugen til syne. Vakkert

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lunch ble inntatt i finværet, var tilbake på båten etter rundt 7 timer på land. Vakker utseiling fra Piraeus

    [​IMG]
     
    Last edited: 14. april 2015
    Henrik, Islending, K3nn7 and 4 others like this.
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Butleren forsøkte seg igjen med en flaske hoggormchampis on da house, noen jordbær og cookies gjør ikke dealen mer sweet ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Denne kvelden bestemte vi oss for å holde oss på lugaren

    NCL har en glimrende pizzaleveringstjeneste

    [​IMG]

    Neste morgen var vi klar for Tyrkia. Noen hadde hatt det morosamt med redningsbøyen

    [​IMG]

    Og fyren på Budget kjente åpenbart Hertzkaren i Piraeus. AKKURAT samme bil, til og med samme fargen. Fiesta baby!

    [​IMG]

    Første stopp var Jomfru Maria's hus som lå nesten på toppen av Mt Koressos. Ett magisk sted for katolikker (som fruen er). Du kunne virkelig føle en kraftig energi og jeg er ikke akkurat superrelgiøs.

    Etterpå var selvsagt Ephesus ett must er ett a verdens best bevarte greske byene fra 1000 tallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Ephesus

    [​IMG]

    Fortsettelsen følger om noen dager.

    Takk!
     
    Islending, Herlov, Kjakan and 15 others like this.
  6. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Myten om leiebiler i sør europa slår ikke feil ser jeg, aldri upgrade!! ;) Artig lesning og ser jo ut som man får litt av hvert for skarve 1500 riksdaler :)
     
    tommy777 liker dette
  7. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Artig gjensyn med Jade. Vi reiste en uke i en familiesuite (ca 60m2). Helt strålende tur. Særlig greit med fordeler som separat ilandstigning i forbindelse med utflukter og utsjekk. Best likte jeg likevel at vi slapp å spise frokost og lunsj i kaoset sammen med "bermen", men i stedet kunne nyte den i ro og fred på steakhouset. Innertier!
     
    tommy777 liker dette
  8. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Dette ser ikke annet enn snobbete ut! Akterkabin og greier.

    Ser fram til fortsettelsen!

    Takk så langt :)
     
    Cecilie and tommy777 like this.
  9. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Aldri hatt helt trua på cruise, men det her så jo absolutt ikke feil ut :cool:
     
    tommy777 liker dette
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Bra så langt, og jeg må hure av Tommys feite leiebiler :D
     
    tommy777 liker dette
  11. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Dæven, den lugaren var back to the 80s!

    1980s-fashion1.jpg
     
    EB, Islending, Baldrick and 4 others like this.
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra og jeg gleder med allerede til fortsettelsen! Vurderer sterkt å ta med meg min aldrende mor og en søster eller to på cruise (i Middelhavet) i løpet av senhøsten/vinteren og det ser ut som at det kan anbefales? Ikke noe problem å sitte ute på balkongen selv om det var midtvinters?
     
  13. K3nn7

    K3nn7 Transatlantoholic (helst på vannet)

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Harr'u blitt avhengig nå da? :p NCL har jeg enda til gode å prøve, og i og med at jeg begynte høyt på treet så må jeg innrømme at jeg har litt skrupler mot både de og Carnival. Kanskje du kan bidra til å endre på det?
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vinter i sør Europa varierer noe voldsomt. Vi hadde 3-4 dager som var opp mot 20 grader, mens noen av dagene lå mellom 10-15. Bedre sjans til godt vær vest i Middelhavet. Har ett cruise til booket i mai som tar den ruta.
     
    Travellingalf liker dette
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Definer høyt på treet? NCL stiller i samme klasse som Royal. Min veldig begrensede erfaring får meg til å kategorisere cruiselines slik:

    Luksus
    Ponant
    Silversea
    Regent Seven Seas
    Crystal

    Seabourn ligger liksom midt imellom luksus og midt på treet.
    Oceania følger deretter

    Der setter man ett markant skille til

    Celebrity, ligger opp mot toppen, mest på grunn av nyere skip. Cunard kommer etter.

    Deretter følger (alfabetisk)
    Holland America, NCL, Princess og RCCL

    Og på absolutt bunnen, cruiseskipenes Ryanair, Carnival

    Rimelig korrekt, @stalek ?

    Det skal også være sagt at The Haven og suiter hos NCL er noe heeelt annet enn den vanlige opplevelsen. Helt separat og privat.
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Bedre på vinteren i vest altså? Hm, jeg hadde faktisk trodd det var omvendt, men så feil kan man ta.
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte det samme, men Tyrkia hadde faktisk snø bare noen dager før vi var der, Hellas ikke langt unna. Det var kaldt som F i Katakolon, litt bedre i Istanbul
     
  18. K3nn7

    K3nn7 Transatlantoholic (helst på vannet)

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Queen Elizabeth 2 på østgående transatlantisk.

    Luksusrederiene (som jeg forøvrig ikke har prøvd noen av) du lister opp ligger nok høyere ja, men jeg mener at Cunard og HAL stiller på samma linje, hvis ikke et hakk over Celebrity. Det jeg ikke er så fornøyd med når det gjelder Cunard er noe jeg nevnte for @stalek tidligere: at de er litt vel dyre på andre turer enn transatlantisk, men det dukker selvfølgelig opp tilbud nå og da. Det er et år siden jeg var ombord på et av RCCL sine skip, men har desverre lest at de har tapt seg på begynnelsen av året i forhold til fjoråret (blant annet på service, mat og barpriser), men skal se med egne øyne nå i mai.

    Når det gjelder turen din med NCL vil jeg spørre om et par ting: ville du betalt for de spesialrestaurantene du prøvde, hvis du visste hva du fikk og ikke hadde de inkludert?

    Referanselista mi, så får du spørre hvis du lurer på noe.

    Queen Elisabeth 2 - Eastbound Transatlantic - April 12th 2008
    Queen Elisabeth 2 - Splendours of Atumn - October 22nd 2008
    Black Prince - Sunshine And Souks - March 3rd 2009
    Vision Of The Seas - Nordic and Baltic - June 4th 2009
    Queen Mary 2 - Westbound Transatlantic - October 23th 2009
    Oasis Of The Seas - Eastern Caribbean - December 4th 2010
    Queen Mary 2 - Oslo-Hamburg-Southampton - May 6th 2011
    Queen Mary 2 - Westbound Transatlantic - July 20th 2011
    Oasis Of The Seas - Eastern Caribbean - October 22nd 2011
    Queen Mary 2 - Westbound Transatlantic - October 14th 2012
    Bahamas Celebration - Bahamas - October 22nd 2012
    Westerdam - Southern Caribbean - December 16th 2012
    Majesty Of The Seas - Bahamas - December 24th 2012
    Celebrity Reflection - Eastern Caribbean - February 16th 2013
    Star Pisces - One Night To Nowhere - May 19th 2013
    Bahamas Celebration - Bahamas - July 23rd 2013
    Queen Mary 2 - Eastbound Transatlantic - July 27th 2013
    Navigator Of The Seas - Westbound Transatlantic - November 10th 2013
    Radiance Of The Seas - Eastbound Transpacific - April 10th 2014
    Black Watch - Fjords & Coastal Towns of Norway - July 13th 2014
    Queen Mary 2 - Westbound Transatlantic - July 21st 2014
    Queen Mary 2 - Eastbound Transatlantic - January 3rd 2015
    MSC Armonia - Canary Islands And Madeira - 31st January 2015

    Til slutt: du skal huske at folk har meget forskjellige preferanser når det gjelder cruise. Jeg har reist i Queens Grill hos Cunard, noe som var meget bra. Alikevel trives jeg faktisk bedre i Britannia, i og med at det går ann å ha samtaler med folk der som handler om andre ting enn oljefinanser og doktoravhandlinger.
     
    tommy777 liker dette
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat ja. Det er nok som du skriver - store variasjoner i området og sikkert mellom vest og øst også.
     
    tommy777 liker dette
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss, det var en imponerende liste! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve transatlantisk e.l., men som oftest passer det veldig dårlig med tidspunktene. Men en gang skal det i alle fall bli!
     

Del denne siden