tommy777 drar til sjøs -- igjen

Tråd i 'Reisebrev' startet av tommy777, 14. april 2015.

  1. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Fin trip-report! Ser fram til fortsettelsen! Og en meget interessant tilnærming til historiske årstall :)
    Jeg har selv vært ombord i Jade to ganger, synes det er en grei størrelse, liker å liksom merke at jeg er ombord i et skip ( er jo sjømannsdatter). Mine to turer med Jade var blant de uvaskede masser, ingen suite men det var helt OK. Merker likevel at jeg blir litt misunnelig på suite-livet nå. Skal på ny tur med Jade fra Venezia til greske øyer i starten av mai, har invitert med min søster. Da har vi inkl Special Dining og Ultimate Beverage, det kan bli interessant... Tenkte jeg skulle sjekke om de har en god deal på oppgradering før avreise.
    Og for å blande meg inn i kvalitetsdiskusjonen over her - jeg har erfaring med HAL og NCL, og ja, HAL er hakket bedre enn NCL på en del ting. Men utvalget i buffetrestauranten synes jeg er best hos NCL. Ellers er ikke forskjellen så stor at det gjør noe for meg. Liker den litt uhøytidlige stilen hos NCL. Og den overkommelige prisen gjør at cruise blir mulig for meg, som ofte reiser alene :cool:
     
    tommy777 liker dette
  2. K3nn7

    K3nn7 Transatlantoholic (helst på vannet)

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Det er også en bra ting med NCL som veldig mange andre rederier "glemmer", at det er ganske mange som reiser alene. Jeg reiser mye alene, og single-supplementet synes jeg er ganske surt å måtte betale :(
     
    tommy777 and Yeager like this.
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Steike bra, Tommy-san!
     
    tommy777 liker dette
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan kun sammenligne Celebrity vs NCL og setupet er omtrent det samme. 80% av restaurantene er specialty restaruranter hos begge. Hos NCL er prisen mellom 20-35 dollar per person, mens hos Celebrity er prisen 35-60 person. Var restaurantene på Celebrity bedre? Vel, her en uhøytidelig review av de restaurantene som ble besøkt hos begge.

    Celebrity (vi hadde ikke specialty restauranter inkludert)
    Blu - som er restauranten kun for Aqua class (gratis), ett sunt alternativ. Blæh. Kjedelige greier. Frokosten stengte også kl 0930 som er ALT for tidlig.
    Qsine (45 daler per person) - Herlig fusionrestaurant. Meget god mat, men ALT for store porsjoner og veldig raskt serveringstempo, så det var 10 retter og etter rett #5 var alle stappmette, så skuffende at man ikke fikk prøvd alt.
    Tuscan Grille (35 daler per person) Vi fikk 30% avslag på denne prisen siden det var dårlig med bookinger. Dårligste måltidet vi hadde ombord. Menyen var helt ute å kjøre til å være italiensk.

    Murano - (45 daler per person) God mat, men stressende service. Fransk gourmet. Ikke verdt pengene, men bra nok

    Vinutvalget hos Celebrity var mye bedre enn NCL. Masse spanande å velge mellom.

    NCL (vi hadde specialty restauranter inkludert)
    Teppanyaki - japansk Hibachi (25 daler per person). Den mest populære restauranten ombord. Innertier. Eneste restauranten vi besøkte mer enn en gang.
    Cagney's - spiste aldri middag der siden de fleste frokoster og lunch ble inntatt hos Cagneys. Stabilt bra mat, men det virket som de var tom for en del ting på cruiset vårt
    Asian Fusion (10 daler per person). Upscale kinamat ala PF Changs etc. Godt måltid. Sushi kostet ekstra (4-6 daler per specialty roll, så under halv pris av det som er normalt på bra sushisteder)
    Le Bistro (20 daler per person). Midt på treet. Vi fikk en servitør som var blodfersk, så det ble litt kaotisk.

    So there you have it.
     
    Last edited: 14. april 2015
    K3nn7 liker dette
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Flott !! Bra bilder også :) ( venter på det klassiske "drikkecrapchampersiførtbadekåpeblantdeuvaskedemassene"-bildet ) :D :D
     
    tommy777 liker dette
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183

    Takker. Prisene generelt sett reflekterer ihvertfall ikke at HAL stiller i en skarpere klasse enn NCL. Er ikke alderen på HAL ganske mye eldre enn Royal/NCL?

    NCL fristet ihvertfall såpass mye at vi satset på neste cruise med dem. 17. mai fra Barcelona med Norwegian Epic. Denne gangen i The Haven 2 bedroom Family Villa selv om det kun er oss to.

    http://www.ncl.com/cruise-ship/epic/staterooms/The-Haven

    The Haven avdelingen vises godt helt foran på toppen av balja, helt privat med egne lounger, barer og restauranter kun for The Haven gjester og veldig begrenset antall lugarer.

    http://www.ncl.com/cruise-ship/epic

    Kostet oss 1800 daler per person all in med både dining, drikke og 450 daler on board credit.
     
  7. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor bestiller du til de prisene? Hadde selv en tur i Middelhavet med Epic for ca 3 år siden og sparte 5000NOK
    ved å bestille på NCL Amerikanske web side sammenlignet med de Europeiske
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Bestilte via en agent her i USA
     
  9. ina_s

    ina_s Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Kanon! :)
     
    tommy777 liker dette
  10. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Her fikk dere jammen mye for pengene! Har søkt litt på cruise i det siste, men har ikke funnet noe i nærheten av den prisen. Lugaren ser topp ut, så her er det bare å glede seg. God tur!!
     
    tommy777 liker dette
  11. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Alder på demografi om bord er definitivt en del høyere hos HAL enn hos NCL ;) Mye morsom/interessant people-watching!
    En del av skipene er også eldre, men jeg tror de er i ferd med å selge unna noen av de eldste, og i hvert fall ett nytt er under bygging.
    Ellers har HAL en del fine cruise-ruter. Jeg seilte med dem på ett, "Voyage og the vikings" for noen år siden, turen gikk Amsterdam-Dover-St.Malo-Falmouth-Cobh-Belfast-Skye-Island/Akureyri-Grønland-St.Andrew (med tur til L'anse aux Meadows)-St.John-Bar Harbor-Boston. Fantastisk tur til en overkommelig pris (da vi var to som reiste sammen).
    NCL Epic har jeg inntrykk av at tiltrekker seg en del yngre folk, det virker sånn på reviews på Cruise Critic. Høres flott ut med The Haven.
     
    tommy777 liker dette
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    183
    Konge rapport! Dette så jo absolutt ut som en veldig behagelig måte å bruke penger på.
     
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    OK, da er vi klare for del to.

    Vi forlot moroa i Ephesus, men jeg hadde glemt å poste bilde av huset der Virgin Mary bodde deler av sitt liv som nevnt i forrige post

    [​IMG]

    Ephesus er imponerende. Her er ett av flere amfi

    [​IMG]

    Den mest kjente bygningen
    [​IMG]


    Terrace husene var min favoritt. Du må betale ekstra for å komme inn der, ca 6 Euro ens. De har bygd tak over hele utgravingen, masse tripp trapp for å komme seg rundt

    [​IMG]

    Kostnaden for dagens utflukt: Leiebil, 36 Euro, bensin 3 Euro, inngang alle steder, 60 Euro for to. NCL skulle ha 199 per person uten Terrace houses.

    På vei tilbake til båten var det en festival av ett eller annet slag på gang. Det var søndag. Konserter, kamelrace etc

    [​IMG]

    Norwegian Jade bakfra. Du kan se vår suite #2 fra venstre, 3. etasje opp fra bunnen, så en av 6 Penthouse som soleklart har størst balkong

    [​IMG]

    Da forlot vi og det er helt åpenbart at Tyrkia ikke er i den moderne verden. Kald kveld og folk brenner alt mulig for å varme opp skurene, samt koke middag. Skyen dekket hele byen og det lukta hytte lang vei ;)

    [​IMG]

    Kvelden ble tilbragt på Bistroen som var veldig bra

    Forrett

    [​IMG]

    Hummer

    [​IMG]

    Tilbake på lugaren ventet denne karen. En del av moroa ombord er at de som vasker lugarene mekker håndklærdyr hver eneste dag. Vår man var en mester

    [​IMG]
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Neste formiddag ankom vi Istanbul

    [​IMG]

    Det var lagt inn ett stopp over natt og vi bestemte oss for å booke legendariske Four Seasons Istanbul som ligger midt i gamlebyen ett steinkast unna det meste. Som FHR fikk vi en kanonoppgradering til ett av 2 rom med full utsikt

    Balkong

    [​IMG]

    Utsikt

    [​IMG]

    Da var det bare å hive seg i museum og moskevandring. Vi shoppa museumskort som ga tilgang til alt interessant. De var til salgs via concierge på hotellet. Kosta 30 dollar, beste måten å gjøre det på, null kø for å kjøpe billett etc og mye billigere.

    Topkapi Palace var først ut, det var der Ottomansultanene kosa seg i over 400 år. Midt på treet interessant. Mye historie og flere interessante ting på utstilling som er virkelig gammelt og ikke relevant i Islam (eg. ting som var mye eldre), men de dro tungt på islamkjøret der inne

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siden det var sent på ettermiddagen, var det kun dette vi fikk med oss den dagen, en snack, lokal bagelwannabe med pålegg som kosta under en dollar. Panser

    [​IMG]

    Neste dag var vi oppe tidlig og først på programmet var den blå moskeen

    [​IMG]

    Sånn skal du se ut når du besøker denne som dame

    [​IMG]

    Ikke i nærheten av det mest imponerende jeg har sett på denne fronten, men her kan man be

    [​IMG]

    Og på bakrommet i ett lite avlukket hjørne kan du be om du er dame :p

    [​IMG]
     
    Islending, SASDC8 and wilhelm like this.
  15. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Neste på programmet var Hagia Sophia som er en gammel kirke som Ottomannerne herpa noe voldsomt til å bli en moske. I dag er det ikke en moske lengre, men ett museum. De har begynt å restaurere de gamle, kristne elementene.

    Her ser du de to Fedex Office dingsene de hengte opp

    [​IMG]

    Mens bak kan du se de vakre elementene som var fra den tiden dette var en kirke

    [​IMG]

    Deretter ble det ett besøk til Hagia Irene som er en tidligere Ortiodox kirke som er den eldste kirken i Istanbul fra år 360. På 1400 tallet ble kirken tatt over av gutta boys og ble brukt som våpenlager frem til den ble ett våpenmuseum på 1700 tallet.

    I dag er den fyllt med duer og er skikkelig sarva og blir ikke tatt vare på dessverre. Duedritt over alt. Den blir av og til brukt til konserter pga fantastisk akustikk, men ikke verdt ett besøk.

    Så var man klar for siste delen av dagen: Basaren. Den er ikke så ille som folk skal ha det til. Fikk shoppa noe småtjafs før det ble sen utsjekk og man dro tilbake til båten

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Utseilingen fra Istanbul var kul

    [​IMG]

    Den kvelden var det Captains reception for de med høyere status og suite/haven gjester.. Beklager dårlig bilde. Kapteinen var fra Finland

    [​IMG]

    Mer amenities levert på lugaren

    [​IMG]

    Samme kvelden var det også en forestilling ala cirque og på slutten kom hele crewet på scenen. Alle show hadde best seating for suite/haven gjester. Servering av drinker igjennom hele greiene, inkludert dersom du hadde drinkpakken

    KVarteret før oppstart

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etter en dag på havet var det tid for stopp i Napoli.. Pompeii sto på programmet og igjen var vi på egen hånd siden NCL skulle ha 300 daler per person for busstur

    På andre siden av gaten ved kaia står det en liten kiosk som selger billetter til tog, båt og alt mulig til kostpris. Anbefales

    Så vi tok den lille trolleyen som går forbi cruisekaia til togstasjonen

    [​IMG]

    Der ble det en bedre frokost Espresso og en Cornetto til 1 Euro. Can't beat it.

    [​IMG]

    Det regna noe voldsomt denne dagen, så Pompeii ble litt av en prøvelse, men kult var det

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Så hoppa vi på det flotte moderne toget til Sorrento. Våte som katter var det ikke akkurat en vinner, men vi dro over, spiste lunch, tassa litt rundt, ble enda mer våte og dro tilbake til balja

    [​IMG]

    Sorrento versjon Januar

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lunch

    [​IMG]

    Over natt og tidlig ankomst til Roma. Flott soloppgang ventet oss før siste frokost på Cagneys. 11 herlige dager var over.

    [​IMG]

    Takker for titten!
     
    Islending, Kjakan, SASDC8 and 5 others like this.
  17. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Veldig bra, aldri vært på skikkelig cruise før, men dette økte interessen!

    w
     
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker! Det jeg digger mest er at du pakker ut en gang og våkner opp ett nytt sted hver morgen. Så da er det bare å ta med kameraet, lommeboka og la alt ligge igjen på båten. Kjempepraktisk
     
    AcroN and Travellingalf like this.
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Excellent rapport! Har tenkt litt på Haven Family Suite selv om vi skal på nytt cruise. Ser jo ut til at man får litt fordeler utover bare rommet også, så det er nice!
     
  20. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Forsøkt vacationstogo.com, men synes det blir LITT mye bry å sende forespørsler for hver itineary, og deretter få div. "unsolicited" mails frem og tilbake...
    Gled deg til "Haven" i mai, tok selv NCL Breakaway en tid tilbake med 2BR Haven suite, og tilbudet nå med div. ekstras inkludert gjør at man har tilnærmet alle rettigheter. Dessuten deilig å kunne trekke seg tilbake til eget soldekk, basseng og lounge. Her svikter RCCL sine suite passasjerer. Forsøkte å booke Epic i høstferien, men da er det dry dock i Southanmpton. :(
    Godt tips med billeie på de ulike destinasjonene, Seabourn står for døren i august med Hellas/Tyrkia, og kommer til å kjøre samme opplegget, utfluktene deres er om mulig ENDA dyrere.
    Forøvrig er jeg ikke HELT enig i rankingen din av selskaper, men vi har ulike preferanser. Har seilt med både Crystal, Silversea og Seabourn, og rangerer selv Seabourn et hestehode foran de andre, både når det gjelder service, lugarer, fasciliteter og ikke minst den ubegrensede tilgangen på inkluderte "luksusvarer" som kaviar champagne osv.
    Tidligere booket jeg disse i USD, men med en heftig dollarkurs og relativt sett svekket euro er det penger å spare på å booke i €.
     
    tommy777 and SASDC8 like this.

Del denne siden