Toronto-Tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 16. aug 2018.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Takker, ble litt klokere av den kalkulatoren. Ikke veldig, men mer enn det jeg var.
    Nå har jeg funnet ut at det finnes Bagasje oppbevaring inne på transit område, så Zürich, here I come!. Må vel kanskje få kjøpt flyreisa først.

    Har vært på FRA før. Når jeg skal til Toronto er målet bare om å komme seg frem for en billig penge, det er på tilbakeveien jeg kan ta det rolig. (Ihvertfall det jeg har tenkt) Men jeg skjønner at 1t 20min er knapt, har gjennomgående billett da så om det skulle oppstå noe så ordner det seg vel nok (Håper jeg).
     
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Når man snakker om sola. Får man ikke e-post om ETA når den er godkjent? Finner ikke e-post og husker ikke ETA nummeret.

    Må man skrive dette ut og ta med? :confused:
     
  3. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Man får en epost. Nei du trenger ikke å skrive det ut så lenge du har et elektronisk lesbar pass (som de fleste i Norge har) eTA er gyldig i 5 år eller så lenge passet ditt er gyldig (om passet ditt går ut neste år osv...)

    Har du søkt etter e-posten? Hender det hjelper
     
  4. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Det har kun skjedd meg to ganger at jeg har måttet vise fram eTA-dokumentet av alle de titalls gangene jeg har reist til Canada, i dokumentkontrollen Air Canada har satt opp foran gate i Frankfurt og som bemannes av innleid vaktselskap. Den første gangen klarte jeg å finne den i Dropbox-appen. Det holdt å vise fram eTA på mobilen. Den andre gangen fant jeg den ikke, men argumenterte «se på alle innreisestemplene i passet mitt til Canada fra etter soft-launchen av eTA ble avsluttet. eTA ble introdusert for mindre enn fem år siden og er gyldig i fem år. Er du ikke enig i at det må bety at jeg har gyldig eTA?».

    Det har aldri skjedd at jeg har trengt det dokumentet på noe annet sted på reisen.
     
    Avixlo liker dette
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Så merkelig... søkt i begge e-post kontoene men ingen å finne. Må jo ha ETA nummer for å hente den frem. Pokker :(
     
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for info! Nyttig og godt å vite, men skulle gjerne hatt den for sikkerhetskyll. Men ingen e-post å finne :(
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Mener de ikke sender epost lenger.
    Men du skal kunne hente den fram online med kredittkort og pass
     
  8. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk epost om det når jeg søkte 30. Mai i år
     
    RoadKing liker dette
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tipset. Skal prøve
     
  10. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    E-postbekreftelsen fra canadiske myndigheter sendes fra [email protected] hvis det kan hjelpe deg i søket.
     
    Stuttfeiten liker dette
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Fant den med en gang!!!! Gull og 10 poeng til deg :)
     
    thomassg and Avixlo like this.
  12. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Godt du fant den! Skal du reise til Canada i nær framtid?
     
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    13 og 14 sept!

    Skal til Miami nå på søndag først, videre til Cuba / Havanna med cruise og innom Bahamas, også WestJet til Toronto :)
     
    Avixlo liker dette
  14. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Skal på jobbtur til Toronto i begynnelsen av neste år. For å beholde EBG må jeg være litt strategisk med tanke på å maksimere Eurobonusopptjeningen når jeg skal reise på langturer neste året. Sett litt på alternativer, og det mest åpenbare er vel OSL-CPH-YYZ, men CPH-YYZ er med AC så det gir vel svært mager opptjening i Eurobonus. Bedre opptjening er vel OSL-EWR med SK og så videre til YYZ.

    Noen som har erfaring med å få mest mulig poeng ut av reise mellom OSL og YYZ?
     
    Avixlo liker dette
  15. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vanskelig å få mer enn 100% opptjening på AC uten at det koster skjorta, altså rundt 4500-5000 poeng hver vei (kommer litt an på om det blir SAS eller Lufthansa i Europa). Du kan skvise et par hundre poeng ekstra hver vei ved å mellomlande i Montreal fra Frankfurt og ta Air Canada Express til Billy Bishop Toronto City Airport (YTZ) ved Little Norway Park. Jeg synes YTZ er veldig praktisk fordi jeg gjerne bor i Toronto sentrum når jeg er der (gangavstand fra flyplassen). Det koster stort sett det samme som hvis du skulle landet direkte på YYZ.

    Hvis du kan få bookingklassene på Lufthansa premium økonomi som gir 150% opptjening så tror jeg det er der du får mest bang for the buck (husker ikke bokstavene i farta). Når jeg har gått for denne har jeg blitt oppgradert til Business samtlige ganger.

    Jeg har aldri reist OSL-EWR-YYZ, men jeg sjekker ofte prisene og det virker å være vesentlig dyrere enn å booke Air Canada eller Lufthansa. Hvis jeg husker riktig er også reisetiden vesentlig lenger også.
     
  16. Pommac

    Pommac Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.
    Jeg bor i Toronto og du kan se frem til en fin tur. Ser at du har et ganske hektisk program med Montreal, Usa osv. Ikke å anbefale å krysse grensen til Trump land med leiebil eller overhodet med bil. Du kan forvente lang tid på grensen med passkontroll og utspørring hva du skal gjøre i det fantastiske landet. Uansett rett over grensen fra Niagara Falls er det kun den amerikanske siden og den er ganske falleferdig. Buffalo er en mye triveligere sted.

    Bonuspoeng er faktisk ikke så mye. Jeg flyr oftest via Frankfurt siden dette er den korteste reisetiden. 1250 poeng til Frankfurt fra Oslo og 4000 poeng til Toronto. Premium billetter.
    Er du ute etter poeng er det bedre å fly med SAS via Newark, men da er du i Trump land med de komplikasjoner det kan medføre.

    Gled deg til Toronto selv om du skal bo litt ut av byen. Et must er Hockey kamp og du finner billetter på StubHub. Ganske dyrt, men verdt det. Hvis ikke kan det også oppleves på en sportsbar. Anbefaler Real sport (Ligger ved stadiumet) eller Sharks Club på Eaton Younge.
     
    RoadKing, Avixlo and Travellingalf like this.
  17. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Hva?! Du kunne jo tatt CA fra Havana til Montreal! :eek:
     
    Last edited: 08. sept 2018
  18. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker jeg dropper Montreal helt når jeg skal besøke Toronto i Desember. Kanskje det blir en kort svipptur innom Flyplassen i Montreal og ikke mer en det. Reisa skal jeg fikse neste uke eller uka etter det.

    Men jeg har tenkt meg en kjapptyr over til USA. Kanskje det er bedre å leie bil i Buffalo for å så kjøre rundt Lake Erie?
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Du skaper masse ekstraarbeid og bruker mye tid om du vil krysse grensen med bil. En annen ting er at jeg synes det området rundt Niagara Falls er i beste fall en turistfelle, i verste fall en utrolig skuffelse. Veldig fascinerende å ha sett fossen så verdt en tur, men kjøp en kopp kaffe og kjør heller tilbake til Toronto istedenfor. Vi brukte 2 timer å kjøre fra Dobuletree Chestnut, var der i 1 time og så kjørte vi tilbake og ga fra oss bilen. Igjen, vil absolutt anbefale å ta turen men vil også anbefale å dra tilbake til Toronto med en gang en har fått sugd inn inntrykkene med fossen.
     
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Flydde fra Nassau til Toronto her om dagen. Og for de som lurer: du trenger ikke ha med utskrift av ETA for å vise frem ved innsjekk. Men det kan spare deg for tid og evt å ikke komme med flyet.

    Møtte opp for innsjekk hos WestJet Airlines på Nassau. Damen spurte om ETA, jeg sa at det er søkt om og ligger i systemet. Hun ble nesten gal og MÅTTE se dokumentet. Hun ringte og styret på og sa etter 5 min «all good».

    Når vi ankom Toronto var det ingen som skulle se ETA og vi fikk ikke engang stempel i passet.

    Virker som at de ønsker at ETA blir sjekket før innreisen i det landet du forlater, før ankomst Canada.
     
    Avixlo liker dette

Del denne siden