Transfer OSL, hente bagasje etter å ha vært i avgangshall

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av lohelle, 05. okt 2023.

1. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    391
    Bonuspoeng:
    63
    Helt sikkert et uvanlig "noobete" spørsmål, men jeg pleier aldri å ta ut innsjekket bagasje på OSL..
    Vi kommer fra AES på et morgenfly på mandag og skal videre til Las Palmas ca 3 timer etter ankomst på OSL. Vi må ta ut 2 stk innsjekket bagasje, da vi flyr SAS til OSL og Norwegian videre.

Er det noe problem å gå til lounge med kidsa først, så hente bagasjen? Da kan de om mulig passe på all håndbagasjen for oss også. Jeg regner med det ikke er "enveiskjøring" på transfer, slik at vi kan hente innsjekket bagasje etter at vi har vært i avgangshallen? Så gå ut og sjekke inn + sikkerhetskontroll kun oss voksne.

Jeg reiser med kun håndbagasje 99% av tiden.

2. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    93
    Det er enveis-sluse fra innland til utland, og du kommer ikke til innenriks bagasjebånd fra utland. Du kan ev. spørre personal ved sluse om de vil slippe deg tilbake da, men om det er snakk om innsjekk på automat er det ikke like enkelt om 1 voksen tar håndbagasje og går med kidsa, og den andre går direkte til bagasjebånd og tar seg av ny innsjekk?

Forresten om du tenker på OSL Lounge så må du vel skaffe nye boardingkort før noen slipper inn uansett?

3. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,216
    Bonuspoeng:
    293
    Med bytte SK til DY så må du hente bags å sjekke inn på nytt.

4. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    391
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, men spørsmålet er bare om jeg klarer å gå inn i avgangshall FØRST, så til baggage-claim. Jeg har lounge-tilgangen (EBG), og er best at jeg håndterer innsjekk. Kommer fra innland, så trenger ikke gå inn på utlands-siden før jeg er tilbake etter innsjekk.
    Så jeg lurer altså bare på om jeg kommer meg fra innenlands-avgangshall til bagasjehallen (så først gå til innenlands lounge, så gå videre til bagasjebånd og ut for å sjekke inn bagasjen.) Hele målet er altså å få plassert ungene på lounge eller en sitteplass om ikke annet mens de passer på håndbagasjen, så kan jeg og kona gå runden til innsjekk om ny safety.

5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,299
    Bonuspoeng:
    113
    Du kommer ikke inn på lounge som EBG om du flyr Norwegian videre..

6. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    391
    Bonuspoeng:
    63
    selv om du skanner EBG-card og ikke billett ?
    Uansett, et alternativ er at de bare sitter en plass og venter. Det viktige er å slippe å drasse med alt gjennom sikkerhetskontrollen igjen.

Vi har med 2 stk laptops, 4 stk telefoner, 4 stk iPads (ungene har hver sin skole-iPad og hver sin egen iPad) osv. Greit å slippe å ta dette gjennom sikkerhetskontrollen enda en gang..

Wiolenze liker dette
  7. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,216
    Bonuspoeng:
    293
    Som Diamant så har du gullstue som ankomstlounge, som gull så er det ikkeno

8. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,299
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, lounge ved ankomst er en diamantfordel.

9. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    391
    Bonuspoeng:
    63
    Har egentlig ikke fått svar på det jeg EGENTLIG lurte på. Om jeg kan sette kidsa fra meg "et eller annet sted" i ankomsthall, så gå til baggage claim. Så kan jeg gå tilbake/andre veien gjennom transfer og til bagasjebåndene..? (eller er der en annen vei å gå fra avgangshall til bagasjebåndene?)

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,791
    Bonuspoeng:
    293
    Du kommer deg ikke fra utland til bagasjebånd innland. Skal du parkere kidsa må du gjøre det en eller annen plass på innland og hente dem før du går gjennom sluse til utland. Det er ikke noe barriere mellom ankomst og avgang airside på OSL. Bare utland/innland.

11. oalex

oalex Medlem

Likes mottatt:
    275
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan vel gå på innenriks-terminal, sette kids og håndbagasje på vent der, gå ned til ankomst, hente bagasje, opp en etasje, sjekke inn bagasje, gå igjennom security, hente kids og håndbagasje? Fortsett til utland.

12. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    391
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kommer fra AES. SÅ skal jeg ta ut bagasje, sjekke inn og gå gjennom safety igjen. Hold utland utenfor. Vi kan gå gjennom til utland ETTER at jeg har fått tatt runden med bagasjen

13. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,299
    Bonuspoeng:
    113
    Riktig

14. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    391
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er jo planen. Så det eneste jeg lurer på er altså om der er en vei fra avgangshall og til baggage claim. Jeg går alltid på transfer (rett til avgangshall) eller rett ut til flytoget uten innsjekket bagasje. Jeg lurer rett og slett på hvordan man kommer seg fra avgangshall og til bagasjebåndene.. Høres sikkert utrolig ut for de erfarne..

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,791
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ingen forskjell på OSL innland. Mange ganger kommer man jo rett ut i avgangshallen rett fra flyet.

16. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    391
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det vet jeg. Det er det jeg alltid gjør.
    La oss spørre om en annen måte.
    Om man "forviller seg" på transfer og kommer ut i avgangshallen, hvor går man for å komme tilbake til bagasjebåndene.. Kan man gå tilbake samme vei, eller er det enveis?

17. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    93
    Om du ikke kommer direkte ut i avgangshall så gå på transfer først, så finner du nye skilt hvor som helst for utgang/baggasje. Så lenge du holder deg på innland kommer du til samme utgang uansett og den går forbi bagasjebåndene, etter rulletrapp ned se til høyre og ikke gå med skylapper rett mot toget.

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,791
    Bonuspoeng:
    293
    Siden halvparten av gatene slipper deg rett ut i avgangshallen når flyene ankommer disse så må det naturligvis være en vei fra avgang til bagasje. Bare følg skilter så går det fint.

De eneste enveisslusene på innland er den til utland, og de som går ut til bagasjebåndet. Og kommer du deg så langt med ungene så må du uansett ha dem med inn gjennom sikkerhetskontroll igjen.

lohelle liker dette
  19. oalex

oalex Medlem

Likes mottatt:
    275
    Bonuspoeng:
    63
    Når du lander fra AES må du gå på Connecting Flights. Da havner du inn på innenriks OSL. Når unger og håndbagasje er parkert finner du taxfree-butikken på innland. Følg så skilting til ankomst, check-in og security og så er du tilbake på innland og kan forsette ut i den vide verden☺️

benair liker dette
  20. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,299
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke noen egen «transfer». Det er innenrikshall og utenrikshall. Nedgangen/trappene til bagasjeutlevering innenriks ligger i innenrikshallen, ved siden sv «Bite» omtrent. Du kan gå ned til bagasjeurlevering, opp trappen, gjennom sikkerhetskontroll til innenrikshallen så mange ganger du vil. Men du kan naturligvis ikke ta den ruten «baklengs».

Del denne siden