Dette innlegget er både en utblåsning og et praktisk spørsmål: Tror jeg har hatt tidenes mest uheldige møte med Gullinja x 3 og er så lei Gullinja til SAS. Den såkalte kundeservicen er jo helt bak mål. Vi skal til Bali og skulle ha bonusbilletter: Runde 1 til SAS: jeg fant routing fra Bali via Singapore via Kuala Lumpur - Oslo. Hun på telefonen klarte å booke ruten med Singapore Airlines, men da reisen skulle betales dagen etterpå viste det at det var en ulovlig booking (Singapore Airlines) . Ok, tilbake til start. Runde 2: nå skulle hjemreisen bookes som en open jaw med utreise fra KUL. Ny runde med laaang ventetid hos SAS og denne runden ender med at en annen uavhengig booking ble endret av kundeservice og de gode billettene jeg hadde tur/retur til Bali forsvant. (annen booking for min mor). Lang runde både på epost og telefon som løste seg.mdn en god porsjon med frynsete nerver før det løste seg. Runde 3: nå skulle datteren min på fem dager legges til på eksisterende booking. Ny runde med Gullinja og jeg staver navnet på datteren min med det engelske fonetiske alfabetet. Pølsefingre hos kundeservice medfører nå at etternavnet er stavet feil og slutter på "L" istedenfor "N" . Hennes to fornavn er stavet riktig. Ny runde med bekymring. Hva skjedde med kundeservice egentlig? Når ble de så ekstremt håpløse til å gjøre jobben sin? Hvor bekymret skal jeg være for at det er en feilstavelse i etternavnet? Jeg har googlet masse og de aller fleste kilder sier at det går bra da det er en åpenbar typo og at Turkish Airlines godtar opptil tre skrivefeil. Men samtidig er jo ikke dette en garanti for at skrivefeilen aksepteres ved innsjekk. Hvor bekymret mener dette forumet jeg bør være for å bli nektet innsjekk? (og ja, jeg vurderer seriøst å endre navnet hennes i Folkeregisteret slik at passet blir skrevet på samme måte som feilstavelsen).
En ting jeg har lært er at det er tydligvis ikke så mange kundebehandlere som i det hele tatt har HØRT om det fonetiske alfabetet (med unntak av de som var i militæret). Whiskey, Tango, Foxtrot... Av og til glimter SAS til, og det er når de sender deg dokumenter til gjennomlesing før billetten utstedes. Hvis man har tilgang til mail når man booker såklart.
Be alltid om dette dokumentet tilsendt på mail til gjennomlesing mens du er på tlf før billetten skrives ut.
Det som en savner Tallin i slike tilfeller, solide på fonetisk alfabet og tar seg god til å lese alt tilbake til deg før de senger på e-post mens du er på linjen og kan dobbeltsjekke at alt er riktig.
Dette blir bare hearsay (seesay?), men har også lest at skrivefeil stort sett ikke er noe problem. Men bare å kontakte TK og forsikre seg at dette går igjennom. De svarer sikkert kjapt nok på Messenger om man går via FB-siden deres.