Trekke SAS for forliksrådet?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bonusolsen, 24. mai 2022.

  1. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Bakgrunn: min familie skal ha deler av foreldrepermisjonen på Bali og vi hadde en haug av bonuspoeng som skal benyttes.

    Reisefølget er min samboer og meg og våre to barn. I tillegg skal min mor og stefar være med i to uker. Det ble derfor opprettet totalt tre bookinger:

    Booking a) OSL - DPS tur/retur for mamma og stefar, poengreise
    Booking b) jeg pluss infant. Samme avreise som booking a), men senere hjemreise. Pga mangel av poeng osv, ble returen først fikset i dag. Og siden det var vanskelig å finne hjemreise fra DPS, er returen via Kuala Lumpur, poengreise
    Booking c) vanlige billetter betalt med penger for samboer og barn to, samme rute som booking b).

    Når booking b) skulle bookes og betales, så har en kløne av en kundebehandler i SAS klart å booke om booking a) slik at den nå følger reiseruta til b) og c). Og selvfølgelig er det nå umulig å finne bonusbilletter til booking a). Det er altså ikke snakk om ombooking som følge av flyendring eller tilsvarende.

    Dette er en feil de har gjort og som jeg ikke har bedt om eller forespurt. Altså saksbehandlingsfeil hos SAS medfører at et økonomisk tap for meg da jeg må dekke tilsvarende billetter.

    I min lange epost til SAS i kveld, så krever jeg at de retter opp i feilen og gir meg tilsvarende billetter eller så vil jeg kreve erstattet de merkostnader denne feilen medfører.

    Jeg tenker derfor som worst case at jeg må trekke SAS til forliksrådet for å få dekket det økonomiske tapet (som vil være å måtte kjøpe to businessbilletter fra DPS TIL OSL med Turkish Airlines) som har oppstått som følge av en håpløs ansatt. Hjemmelen for et slikt krav er arbeidsgiveransvaret i skadeerstatningssloven §2-1.

    Tror dere det er noen mulighet å vinne igjennom et slikt krav?
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt, men du har dokumentasjonsplikten, eller bevisbyrden for kravet ditt. Du bør derfor ha lydlogger. Så spørs det om SAS er konk før en dom er rettskraftig. Mao, må du være forberedt på at du selv ender med regningen.
     
    Leon, no-backpacker and The_Dude like this.
  3. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Forliksrådet er en effektiv og rimelig instans å kjøre igjennom.
    Det er meget begrenset hvor mye saksomkostninger du kan bli idømt i forliksrådet om du skulle tape. Det er også rimelig å få saken behandlet der.

    Som det påpekes ovenfor her, er det du som må sannsynliggjøre ditt krav. Derfor er det alltid smart å kommunisere helst skriftlig eventuelt ta båndopptak av telefonsamtale når det skjer ting som dette. Slik du kan dokumentere i etterkant.
    Det er ikke ulovlig å ta opp en samtale men selv deltar i, og du trenger ikke å fortelle på forhånd da at samtalen blir tatt opp på bånd. Som nevnt, dersom, du deltar i samtalen selv.

    Når du kjører saken for forliksrådet vil SAS få mulighet til å svaret på ditt krav.
    Før man går videre med møtedato osv.

    Husk å skrive du ønsker fraværsdom dersom vilkåret for dette er oppfylt (typisk er SAS ikke skriver tilsvar på din forliksklage eller ikke møter opp i forliksrådet når dere skal ha møte).

    I så tilfellet avsies fraværsdom i tråd med hva du krever dersom kravet ikke fremstår som åpenbart uriktig (sannsynliggjøre ditt krav).

    Dersom SAS svarer i saken og møter deg i forliksrådet, vil forliksrådet først prøve å megle mellom dere, dersom dette er aktuelt. For å finne en måte å komme til enighet på. Om ikke dette fører frem kan du kreve at det avsies dom.

    Legger ved noen linker:

    https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/

    https://ryger.no/frisk-opp-om-fravaersdom-og-oppfriskning/
     
    haifinn, milehigh and Insomnia4u like this.
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk et lite hjerneslag da jeg prøvde å lese det, så ikke overrasket hvis SAS ble forvirret. B skal følge reiseruten til B og C? Eller fikk A samme dato som B og C? Eller ble A endret da du la til returen for B? Og er B samme rute som C?

    Ønsker deg lykke til, tror dessverre ikke du kommer noen vei. Sikkert noe om undersøkelsesplikt for den reisende, tilgjengelighet ikke garantert osv..
     
    no-backpacker, NoLimit and Ombo like this.
  5. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Gjør det enkelt. Hvis SAS kundebehandler gjorde feil med billett a) som du sier, så sier du til SAS når du ringer at det ble gjort feil når du ringte inn. Be de skaffe deg de originale billettene (de kan se alt i systemet og hva som ble booket og endret fra dag 1), forklar hva skjedde og at du ønsker dette rettet opp. Jeg anbefaler agent ruletten for det er alltid en som klarer å fikse dette :)
     
    braathens safe liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man sa ja til at samtalen taes opp i «opplæringsøyemed», så kan det vel hende man kan be om å få høre den?
     
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Den har jeg prøvd en gang. De sa da det ikke var mulig å hente frem for «denne type saker» (som da gjaldt klage). Kunne iflg. de bare brukes internt.
     
    RoadKing, tobeornot999 and magnusant like this.
  8. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ville krevd opptaket utlevert under artikkel 15 av GDPR som sier at du har krav på innsyn i alle personopplysninger som behandles av den behandlingsansvarlige. Dersom de bekrefter at opptaket finnes, så mener jeg du har en åpenbar rett på innsyn i det.

    Det interessante er at gitt at de kun sier at de selv skal bruke det til opplæringsformål, så kan det gjøre det umulig for SAS selv å ta det frem som bevis i en sak mot deg.
     
    Bonusolsen liker dette
  9. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Da løste det seg! En av passasjerene ble født på onsdag og i dag fikk jeg tilsendt nye flybilletter som er riktige.

    Litt av en følelsesmesdig berg-og-dalbane de siste dagene!
     
    Are, Leon, Liza and 1 other person like this.
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Så vidt jeg husker så er det en lov i Tyskland som sier at hvis ett selskap ikke møter med en representant i forliksrådet så slås selskapet konkurs og overdras til kreditoren som fremla kravet. Det var derfor de ei gang tidlig på 90 tallet at Lufthansa nesten gikk konkurs fordi en ansatt glemte ett slikt krav på pulten sin på kontoret i Frankfurt, og det var bare ved en tilfeldighet at det ble oppdaget i tide, såpass på håret at det bare var minutter om å gjøre at det ikke gikk galt for selskapet.

    Lurer på om du hadde handlet billetten på en tysk IP-Adresse og med det åpnet kravet mot SAS i Tyskland med det lovverket de har, hvordan det hadde gått med SAS? :rolleyes:
     
    Last edited: 29. mai 2022
    Bonusolsen liker dette
  11. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Du verden...
     

Del denne siden