Triks for å få lavere pris når man kun skal fly en vei

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av oslo.to.unknown, 17. aug 2024.

1. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Heisann, har allerede bonus bilett hjem fra Asia og ser nå på en SAS flyging til (for penger)*, men enveis koster nesten like mye som en helt ny tur/retur (!) i penger.

Finnes det noen måter rundt dette? Booke t/r og avbestille utreise?

*Oppdatert/presisert

Last edited: 17. aug 2024
  2. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg "lukter" noe misforståelse?

Rene SAS bonusreiser til Asia koster 50 000 en vei i Business (med mindre du bruker CT eller har FP4). Tur/retur koster altså 100 000 poeng, akkurat det dobbelte.

Skal du reise med andre flyselskaper enn SAS i Star Alliance, så koster (store deler av) Asia 165 000 t/r.
    Enveis koster 60% av t/r, altså 99 000 poeng.

Hvis du opplever at enveis koster nesten like mye som en t/r så mistenker jeg at grunnen er at du sammenligner rene SAS turer med Star Alliance reiser?

Det fins ingen trick rundt det og du har ingenting å spare på at du avbestiller deler av reisen, tvert imot må du ut med nye gebyrer for det.

3. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Tenker kanskje det dreier seg om revenue-billetter?

Wiolenze liker dette
  4. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Beklager upresis post. Skal fly for penger en vei fra Oslo til Shanghai.

Wiolenze liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,886
    Bonuspoeng:
    293
    Enveisbilletter er stort sett dårlig deal.
    Hvis du reiser mye til asia, kan du ta en t/r og bruke returen med en annen tur senere (da er det lurt å ha en billett som kan endres). Fenomenet kalles back to back. Smart metode om det som normalt er destinasjonen er mer prisgunstig som startsted enn det normale startstedet.

6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    I slike tilfeller så er Norse en bedre løsning, men vær obs på å ikke booke dem for langt frem. Husk i slike tilfeller å booke en Fullflex refunder med SAS fra BKK til OSL ca 50 dager frem, slik at du viser den i luka for å slippe inn på flyet og inn i landet. Når du har blitt viftet igjennom emigrasjonen i BKK, så skaffer du deg ett SIM med unebgrenset data for 90 dager, også logger du på telefonen og appen, og sender SAS billetten til refusjon og får pengene tilbake. Så er det velkommen til Thailand :cool:

Last edited: 17. aug 2024
    jonss and The_Dude like this.
  7. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Oooops, lett å gleme at noen faktisk også betaler for bilettene...:D

kiev, Cumulus and eventyrer like this.
  8. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Syns det er dårlig av flyselskapene å differensiere så mye i pris, formelt sett skal man vel ikke gjøre dette, men jeg er jo bare litt slave hos allianser og selskaper så her er mine 2 erfaringer rundt å ikke møte opp for hele reisen.
    Første gang var i Asia med Swiss når jeg måtte komme meg hjem ASAP, billettene var betalt med cash og jeg fikk ikke endre uten å betale en sinsyk pris såvidt jeg kan huske, bestilte med annet selskap på poeng og ble aldri belastet for no-show.
    Andre gangen var på CPH hvor jeg egentlig var i transit på vei til HEL, men måtte til BGO isteden, jeg bestilte nye billetter og gikk til gate for HEL bare for å si fra, gate agent kunne ikke vært mindre interessert og jeg ble heller ikke belastet der.

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,688
    Bonuspoeng:
    183
    Du får i beste fall kun refundert et lite mellomlegg, da billetten rekalkuleres til enveisreise ved avbestilling av retur.

Nordlands liker dette
  10. FlamtheAvGeek

FlamtheAvGeek Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Har erfaring med at kiwi.com mikser og trikser litt. I påsken kjøpte vi enveis flybillett for bestemor fra JFK-OSL, men kiwi.com sa åpenlyst at de kjøpte t/r hos SAS, men at en ikke får benyttet seg av returen. :)

RoadKing liker dette
  11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Tror det er best å blåse 30.000 poeng på den der til PVG, også hopper du inn i Vietnam fra der. Eller så flyr du til MNL fra der. Legg merke til at China Southern er billige til HAN og MNL, Med Skyteam Elite Plus så blir det bagasje og lounge inkludert og overgangene passer som hånd i hanske. Det eneste som er dritt er at du lander sent på natt i Hanoi om du drar den der.

themichael and oslo.to.unknown like this.
  12. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville sett på Norse eller andre som priser billetten sine på 1 vei. Eventuelt kjøpt en billig tur retur og brukt utreisen.

Og ikke vært lojal mot et enkelt selskap.

13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    En kan også fly enveis poeng reise til KTM med Thai Air på poeng. Den mellomlander i huben i BKK, så tar du kun med deg håndbagasje og hoppe av i huben BKK så har du havnet i Thailand. Dette trikset fungerer i høst, men ikke etter den dagen Thailand har innført ETA på sine flyvninger.

Last edited: 19. aug 2024

Del denne siden