Triks for gratis setevalg?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av tkrunning, 01. nov 2017.

  1. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg vet ikke om dette er kjent her inne, eller om jeg rett og slett bare har vært heldig...men det kan virke som at jeg har kommet over en måte å velge sete gratis når man egentlig skulle ha betalt for det. Eller i alle fall forbedre sjansene for å få det setet man helst vil ha.

    Etter jeg fikk gullkortet har jeg jo selvsagt blitt bortskjemt med å kunne velge sete gratis hos SAS (og noen andre selskaper, e.g. Air New Zealand), men mange selskaper gir jo bare gratis setevalg til sine egne status-medlemmer.

    Det hele begynte da jeg fløy Brussels Airlines fra BRU til LIS i september. Noen dager før avgang logget jeg meg inn for å se om jeg tilfeldigvis kunne velge et sete gratis siden jeg er *G. Jeg valgte sete og trykket meg videre, men kom som forventet bare til en betalingsside. Jeg er mer gjerrig enn jeg er kresen på hvor jeg sitter, så da la jeg det bare fra meg.

    Men da jeg sjekket inn dagen før avgang, så jeg at jeg allerede hadde fått tildelt det setet jeg hadde valgt men ikke betalt for.

    Flaks
    , tenkte jeg.

    ...

    På returen fløy jeg TAP, som til og med tar betalt for setevalg når man sjekker inn (ved mindre man velger et langt bak i flyet). Før jeg innså at det kostet noe hadde jeg valgt et vindusete lengst frem i Economy-kabinen. Da jeg kom til betalingssiden stoppet jeg igjen, og tenkte det ville være bedre å prøve å be om et sete når jeg kom på flyplassen.

    Men da jeg forsøkte å sjekke inn igjen på mobilen noen timer før jeg dro til flyplassen, så hadde jeg fått det setet jeg ba om, uten å betalte en eneste euro. Det ville fortsatt koste meg penger å bytte til et annet sete i samme område.

    Flaks igjen?
    Jeg var ikke like sikker...

    ...

    I morgen flyr jeg med Swiss til Zurich, og heller ikke de lar andre *G velge sete gratis på forhånd. Men med de to forrige erfaringene i bakhode bestemte jeg meg for å prøve samme metoden igjen. Så for et par dager siden gikk jeg til Manage My Booking, og valgte sete, men når jeg kom til betalingen så stoppet jeg.

    Jeg sjekket ExpertFlyer etterpå, og det så ikke ut som at setet ble blokkert eller opptatt.

    Swiss har automatisk check in 24 timer før avgang (som jeg egentlig synes er veldig irriterende, da jeg normalt er flink til å velge sjekke inn tidlig å få er bra sete), men jeg kunne likevel starte innsjekkingen på LH sine sider litt før det. Og nok en gang hadde jeg allerede blitt tildelt det setet jeg opprinnelig valgte.

    Flaks nok en gang? Med tanke på hvor mange seter det er på et fly, så begynner jeg å tvile på det.

    ...

    Det er jo mulig det kun fungerer i kombinasjon med at jeg sjekker inn før de fleste andre. Om noen andre hadde betalt for samme setet hadde jeg nok blitt flyttet på.

    Men jeg kommer i alle fall til å fortsette med dette eksperimentet mitt i tiden fremover. Jeg har en annen LX-flight på fredag til Malta, så skal prøve igjen med den. Og så har jeg noen LH-fligths neste måned, så prøver nok på de også.

    Har dere opplevd noe lignende?

    Er dette en kjent greie?

    Har jeg bare hatt flaks?
     
    Islending, Oddvar, Petter B-C and 4 others like this.
  2. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Har ingen anelse om hvorfor dette skjer, men som IT-menneske kan jeg jo synse litt om hva som kan ha skjedd.

    For å hindre at man selger det samme setet til to personer må det gjøres en reservasjon av setet med en gang du trykker på det. Denne reservasjonen er ment å holdes inntil du betaler. Men når du ikke bekrefter betalingen så er det ikke umiddelbart klart at det var fordi du gikk ut av siden. Det kan være treghet hos betalingsleverandør osv., så hvis jeg var utvikleren ville jeg valgt å holde på reservasjonen i en gitt tidsperiode. Her kan det ha skjedd en glipp hvor man glemmer å fjerne reservasjonen din. Det kan også hende det er gjort med vilje for å hindre at man skuffer kunder som ikke klarer å komme igjennom betalingen/hindre at ingen får reservert sete ved problemer hos betalingsleverandør.

    Eller det kan hende at du bare har hatt flaks.
     
    DanH and tkrunning like this.
  3. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg la merke til at ExpertFlyer viser setet jeg velger som opptatt når jeg gjør samme greia med min LH-booking neste måned, men etter en stund (sjekket et par timer senere) så var setet ledig igjen. (Dette skjedde dog ikke med LX.)

    Kanskje Amadeus likevel beholder en slags link mellom meg og det setet, så når innsjekkingen åpner er det der jeg blir plassert i utgangspunktet? Dette blir bare spekulasjon selvsagt.
     

Del denne siden