I September 2024 hadde jeg 9 dager i Seoul.
Det var min første reise til Asia, og Sør-Korea.
Jeg reiste fra Tromsø med Finnair med mellomlanding i Helsinki.
Reisen tok totalt ca. 15 timer.
Tromsø-Helsinki: 2t25m
Ventetid Helsinki: 2t45m
Helsinki-Seoul: 12t50m
Siden jeg har LoungeKey besøkte jeg Helsinki Plaza Premium Lounge. Helt grei Lounge. Gode sitteplasser, mat og drikke.
Reise på Premium Economy med Finnair. Jeg ville ikke taklet 13timer på Economy.
Fra Incheon flyplassen tok jeg AREX direkte til Seoul Station. Kjøp av billett var ganske enkelt ved automat, men man må scanne passet sitt. Betaling kan gjøres med kredittkort.
Ved ankomst til Seoul, skaffet jeg meg et Wowpass-kort. Dette kortet kan brukes som Debitkort for betaling overalt som tar kortbetaling, og brukes som T-Money-kort for transport med Buss og T-Bane.
For å kunne kjøpe Wowpass på flyplassen må man ha kontanter (Euro, Dollar). For å kunne kjøpe kortet med Koreansk valuta må det gjøres på Seoul Station. Det var altså ikke lett å finne den Wowpass-automaten på Seoul Station. Måtte opp 4 etasjer etter ankomst med AREX-toget, og automaten var godt gjemt.
Ved kjøp av Wowpass kan man velge hvor mye man vil fylle opp Debitkortet med. Fylling av T-Money må gjøres på en annen automat (tungvint). Slike T-Money Top-up automater finnes på T-Bane-stasjonene og kan kun fylles opp med Koreansk valuta.
Jeg brukte mitt Wowpass-kort til litt handling, men hadde egentlig ikke trengt det. Mitt Mastercard fungerte fint overalt hvor de tok kortbetaling.
Merk at hvis man skal handle på de diverse markedene (Gwangjang, Dongdeamun, Myeongdong), så trenger du kontanter i Koreansk valuta. Det var kun noen få mat/handle-boder som tok kortbetaling. Restaurantene ved disse markedene tar kort, men greit å ha kontanter i tilfelle.
Valgte hotell i Mapo. Ville ha hotelrom uten teppegulv og det er vanskelig å finne.
Mitt første måltid i Seoul var Gimbap og Tteokbokki
Egg Drop til Lunsj dagen etter. Har sett de på Youtube og måtte prøve selv.
Den var veldig god.
Når det ble tid for middag begynte det å regne. Heldigvis hadde jeg med meg paraply fra hotellet.
Til middag spiste jeg Kalkugsu.
Neste dag ble det Korean BBQ til middag.
Korean Fried Chicken: Spiste dette 2 ganger mens jeg var i Seoul. Begge gangene hos samme restaurant, men ikke samme plass. BB.Q Chicken and Beer. Veldig god fritert kylling.
Veldig fint område der. I nærheten av Gwangjang Market.
Det sies at man ikke kan bruke Google Maps i Sør-Korea.Navigering fungerer nok ikke, men det er brukbart likevel. Det kan hende ikke alle stedene i Google Maps finnes lenger. Flere steder som vises i Google Maps som ikke fantes.
Jeg brukte Naver Maps. Det har støtte for Engelsk, men ikke 100%. Grensesnittet er på Engelsk, men mange steder vises kun på Koreansk.
Besøk til Gangnam, og COEX.
mmmm. Så mange gode kaker:
Kan absolutt anbefale at man prøver Kylling Dakgalbi
Der får jeg ikke lovt å laste opp flere bilder. Får legge inn noen flere innlegg her i tråden.
-
- File size:
- 1.3 MB
- Visninger:
- 44
Last edited: 30. sept 2024