Ut på tur aldri sur! Selv med minimalt med søvn pga reisefeber, og avreise med flybussen litt over kl 04 er jeg ved godt mot. Heldigvis hadde jeg lagt inn litt margin, for ved Berger ble det full stopp pga veiarbeid. Det er kun kjøretøy over 7,5t som blir stående for kolonnekjøring, å ikke kan benytte omkjøringsveien. Dette skal også fortsette neste uke ifølge Statens vegvesen Etter å ha stått bomstille i 15 min, kom bussen endelig frem til OSL 05:10 Ble ett kjapt møte for å si hei til svoger som skal til Malmø via CPH, så jeg er ikke den eneste som har blitt landsforvist til 17.mai av våre respektive. Det ble klart for oppstilling på E7 Som er kjent som bussgate. Dagens maskin Tsjekkia blir nytt land, og da kommer jeg opp i 49 besøkte land
På plass i 2C ble det delt ut før avgang. Siden det er 2+2 på denne E195 med ledig sidesete, flyttet jeg til 2A for litt utsikt En halvtime oppe i luften, og over Dansk luftrom startet serveringen og amerikanerne på 1A og 2F bestilte seg champagne til frokost. Den veien hadde ikke jeg tenkt til å ta, men jaggu ble jeg fristet Da ble det champagnefrokost på meg. Påfyll ble det også Fint flyvær frem til HAJ Like etterpå kom det skydekke med påfølgende turbulens. Fant ut at FR24 funker offline for å sjekke flyplasser underveis Det kom ett smell fra flaske nr 3 som ble åpnet litt nord for Det var nok flere enn oss 3 foran som tok litt bobler til frokost i C. Servering ble avsluttet med top up og en sjokoladebit Hyggelig crew ombord. Overhørte en samtale mellom amerikanerne og crew, og de er likesinnede som oss her inne på forumet Reiseruten deres er NYC-OSL-ZRH-SIN-NYC på poeng. Landet på ZRH på rute
God tur! Godt å sjå det er folk som har vit til å reise vekk i langhelga. Sjølv har eg (rosa)russ i hus, so då vert det heimehelg. Kva slags EDB-app er det du brukar til å halde oversyn over landa du har vitja?
Jeg har god tid her på ZRH, så bestemte meg for å ta en tur til Brukte ca 13 min inkl automat passkontroll. Tok en tur opp på terrassen i enden som er åpen for alle. Så ble det tid for litt mer frokost i senator loungen Svippet bortom whiskey baren Litt tidlig for slikt, men når man først er innom. Gikk for en i det Sveitsiske hjørne Relativt tomt her i whiskey kroken på morgenen
Tilbake mot A og B gates var det ikke noe automat passkontroll, og med en skranke åpen før klokken tikket 10:30 ble det 12 min køståing. Det åpnet 4 skranker ekstra 10:30. Fant nå frem til Lite folk her Og lite utvalg av bobler Det var samme servering her, som på E Senator. I påvente av at lunsj serveringen kanskje starter kl 11, avventet jeg med litt snack
Det ble skifte i mat menyen Man kunne velge mellom veggies eller lakse pizza havnet på laksen som smakte bra. Drikke utvalget av bobler forble det samme. Tuslet bort til senator lounge a, der var det hektisk i hovedrommet. Samme utvalg av mat og drikke, så tok med litt godterier og snacks til stille avdelingen. Dette blir vel sånn i utgangspunktet siste gangen jeg er innom disse loungene ifm overgangen til ST. Stinn og sjarmerende brisen må jeg snart finne veien til neste fly.
Fant veien til A66 og flyet var akkurat ankommet. Hadde valgt 1C og drikke var allerede på plass 1A og 2A var et eldre ektepar, så jeg spurte fruen på 2A om hun heller ville sitte sammen med mannen. Det ville hun gjerne og satte seg på 1B og jeg flyttet til 2A. De var veldig takknemlige for det. Kom oss etterhvert avgårde fra flyplassen Og servering kom kjapt etter 20 min Bra servering til å være en flight på 50 min, påfyll rakk de også. Måtte holde meg litt anstendig siden 2C var en LX flyvertinne som skulle jobbe på flighten tilbake til ZRH. Landing PRG Parkerte på gate rundt 15 min etter skjema. 5.feb begynte de med live stream på den ene rullebane på PRG, med lyd fra kommunikasjonen fra tårnet. Og det er mulig å spole 12 timer tilbake. mulig jeg landet på den.
Det er jo hockey VM i byen og denne karen sto å delte ut gratis kald øl når jeg hadde passert tollen.
Hadde planlagt å ta kollektiv til byen, så kjøpte meg en 24 timers billett på PID appen til ca 60 kr. Men når jeg kom utenfor, fristet en Uber litt mer, valget falt på Uber Airport. Det kostet rundt 300kr. Kunne fått det 100-150 kr billigere hvis jeg hadde giddet å gå litt bort i gaten for vanlig Uber. Sparte 15 min kontra kollektiv også. Så da har jeg ankommet overnattingen Emporio Prague Apartments Og er ajour iht tidskjema igjen
Siden yr melder litt nedbør i morgen Var det ikke tid for en cowboystrekk på sofaen. Måtte få unnagjort litt sightseeing i dag. Vandret 80m bort til nærmeste trikkestopp med retning Borgen. Skulle bare to stopp, så hvis jeg ikke hadde kjøpt den 24 timers billetten på flyplassen ville jeg nok vurdert å snike. Bra jeg ikke havnet i det dilemma, for etter en stasjon ble det billettkontroll. Etter en relativt bratt stigning fra trikkestoppen fikk jeg litt utsikt På Borgen ligger Sankt Vitus-katedralen som er ganske stor Hadde planer om en tur inn, men betaler ikke litt over 200kr for å kikke inne i en kirke.
Ferdig med å titte litt rundt i Borgen fant jeg veien ned til Karlsbroen fra år 1402 Disse gule pingvinene er en advarsel mot klima forandringer og plastikk forbruk. Broen litt mer close up Pluss ett bonusbilde fra andre siden To stk som ikke har prestasjonsangst foran Kafka museumet. Tilfeldig trikk Her er Borgen med Katedralen fra Manes bro bygget ferdig i 1916 Nå hadde jeg gått såpass mye, så tenkte jeg trengte en pause. Fant frem til Fikk et fint bord med utsikt ned mot Staromestske namesti og en velfortjent drink Ble også ett glass med prosecco der, før jeg vandret via butikken tilbake til rommet.